Site Meter

Alla broars dag på Djurgården

 Lilla Sjötullsbron över Djurgårdsbrunnskanalen
 
 
18 oktober 2015
 
 
På lördagen var det ´´Alla broars dag´´ och jag hade bett mina följare på Facebooksidan Stockholms gröna rum att skicka in bilder på sin favoritbro idag. För min egen del måste jag ju nästan välja min bro hemma och tog en selfie på balkongen när jag kom hem från jobbet...! Annars har jag tillbringat en del av helgen ute på ljuvliga Blockhusudden på Djurgården och under lördagsmorgonen tog vi några brobilder vid Lilla Sjötullsbron vid Djurgårdsbrunnskanalen. Under natten och morgonen låg dimman tät och finlandsfartygens mistlurar brölade ständigt, jag läste att fartyg som är över 200 meter långa måste avge en signal på 130 dB! Jag lovar att det hördes, vilket gjorde att nattsömnen blev aningen orytmisk! 
 
På några minuter lättade dimman och himlen blev klarblå. Jag försökte att låta bli att längta efter vita fluffiga fotomoln och i stället njuta av det underbara höstvädret när vi vandrade längs Djurgårdens södra strand bort mot Prins Eugens Waldemarsudde. 
 
 
 
Täcka udden
 
Listonhill.  Byggnaden uppfördes 1790-1791 efter ritningar av Hagaparkens skapare arkitekt Fredrik Magnus Piper åt Robert Liston, engelsk ambassadör i Sverige 1788-1793. Listonhill är ett av de få helt genomförda proven av en planlösning inspirerad av den italienske arkitekten Andrea Palladio och den brittiske arkitekten Sir John Soane. Läs mer om byggnaden på Wikipedia här!
 
Ibland blev jag tvungen att se om det kommit in några broar till Facebooksidan!  I skrivande stund har det kommit in 17 broar. Eftersom jag har 2889 följar på Facebooksidan så kanske jag hade väntat mig några till, men jag är glad åt de vackra broar som kom! Tack för dem!
 
Vi närmade oss Waldemarsudde...
 
...där jag fick en smärre chock av att min favoritstaty ´´Tänkaren´´ av Auguste Rodin inte fanns på sin plats! Jag blev tvungen att skriva till Waldemarsuddes trädgårdsmästare Marina och fråga vad som hänt. Efter en stund fick jag svaret. Hon berättade att han är utlånade till Nationalmuseums utställning om Auguste Rodin i Konstakademins lokaler på Fredsgatan 12 som pågår till 16 januari 2016. Jag måste gå dit och hälsa på helt enkelt. Efter det ska han lånas ut till konstmuseet Ateneum i Helsingfors för att sedan vara tillbaka på ´´Wudden´´ i maj månad! Tills dess får vi nöja oss med den vackra urnan!
 
Vid vackra Café Ektorpet blev det våfflor med blåbärdssylt och kanske var det här årets sista ute-fika-stund!
 
Jag har några favoritplatser i Stockholm som gör att mitt hjärta slår några extra slag och Blockhusudden längst ute på östra Djurgåden är definitivt en av platserna!
 
Min bro och jag! Tranebergsbron på ´´Alla broars dag´´. Bilden tagen på min balkong!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0