Site Meter

Vad händer med Rozanne?

 
 
Jag älskar nävor och tycker om att komponera lite vilda planteringar med olika sorters geranium. En av våra absolut mest populära och älskade perenner, nävan Rozanne mår inte längre så bra på alla ställen i Sverige. Förra året fick jag meddelade från Simon Irvine att han upptäckt problem med den här vackra nävan. Nu varnade Maj-Lis Pettersson för Rozanne och berättar i Odla med P1 att den har dött bort på flera platser i landet och att det verkar som en svampsjukdom har fått fäste i just den här nävan. Det här är mycket sorgligt eftersom den stora fördelen med Rozanne har varit att den blommar mycket länge utan att man behöver klippa ner den.

Visst är det bra med långblommande perenner men varför kan vi inte längre nöja oss och njuta av perenner som blommar i 3-4 veckor? Det här med att ta fram nya perenner går i en rasande fart och jag tror inte att de testas någon längre tid innan de släpps på marknaden. Alla dessa nya vackra och populära sorter av Echinacea har ofta problem att klara våra vintrar, men nävor har hittills klarat sig bra. Mina Rozanne i slottsparken mår hittills bra, bara det att rådjur eller harar har ätit upp några plantor...

Nu är jag väldigt intresserad av att höra hur era Rozanne ute i landet mår. Kommentera här på bloggen så får vi en bild av läget.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0