Site Meter

Längs Årstavikens södra strand

 Där uppe i grönskan ligger Årsta gård, ni vet där Årstafrun bodde!
 
Det skulle bli en regnig dag enligt väderprognosen, så jag bestämde mig för en städ- och läsdag så här på min tredje semesterdag. Nu brukar ju sällan väderprognoserna stämma överens med verklighetens kommande väder och helt plötsligt blev det en fantastiskt fin dag. Ingen brännande sol, men helt stilla och en skön värme som varit mycket sällsynt den här sommaren. Jag stoppade undan städprylarna och tog tunnelbanan till Skanstull för att vandra runt Årstaviken i stället.
 
Men innan min vandring åt jag en Västerbottenpaj och drack en kall öl på restaurang Skrovet. Jag började sedan gå längs södra stranden bort Liljeholmen. Det blev en stilla vandring med utsikt över mot alla de 500 kolonilotter som klättrar på sluttningarna på norra sidan av Årstaviken. Borta vid Liljeholmen fortsätter bygget av det som ska bli Stockholms Manhattan och det kommer att bo mycket folk här när allt är färdigt. Det ena av fyra höghus är klart och jag har inget emot att det byggs höga hus här, det stör inte någon känslig utsikt på något sätt och det kommer nog att bli ganska häftigt med fyra höghus intill varandra. Vi bor ju trots allt i en storstad. Däremot så tycker jag att den breda kajen har blivit väl hård av all betong, här finns ingen plattläggning eller några grusgångar, utan endast betong. De stora trädäcken är dock riktigt mysiga att sitta på och det har kommit till flera nya restauranger sedan jag senast gick runt här. 
 
Jag satte mig ner och försvann i min bok en stund och när jag skulle gå sista sträckan längs norra stranden bort mot Skanstull, så valde jag i stället att avsluta vandringen och tog tunnelbanan från Hornstull hem. En underbar eftermiddag blev det och jag tror att jag kommer att trivas med pensonärslivet som börjar om 3,5 år...
 
 
Restaurang Skrovet, sett från södra strandpromenaden.
 
Skrovets västerbottenpaj och öl, smakade mycket gott!
 
Liljeholmen blir Stockholms Manhattan har det sagts. Det första av fyra höghus är färdigt och det 24 våningar höga huset rymmer 90 lägenheter.
 
Årstabron
 
Tantos playa!
 
 
En tidigare vandring vid Årtaviken 2012 - se här!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0