Site Meter

Rum med utsikt i Båsenberga och besök på Julita

 
Julita gård hade jag inte besökt sedan 2006 då jag skrev det här inlägget. Idag den 16 augusti hängde regnet i luften, men ljusblå partier och fantastiska fluffiga moln samsades på himlen. Pionernas och rosornas tid hade passerat, men några långblommande sorter som Stanwell Perpetual hängde fortfarande med. Julita är en fridfull och vacker plats som jag gärna skulle vilja återvända till när äppelträden i genbanken blommade eller när alla pionerna i den stora samlingen är fullt utslagna.
 
Det är inte ofta som man får vandra i en äppeltunnel, eller hur Ingela?
 
Jag tycker så mycket om när man klär in staket eller murar med vildvin som mjukt följer formerna.
 
Vid Julitas brygga infann sig lugnet och vyn ut mot det stilla vattnet och de oerhört vackra molnen tillhör bland det vackraste jag sett i år! Här kunde vi ha stannat länge!
 
 
Efter ett välkomnande av rang...checkade vi in på Båsenberga konferens och hotell och fick ett fantastiskt vackert rum med sjöutsikt. Rummet var smakfullt inrett i minsta detalj och det var synd att vår vistelse endast handlade om en natt. Vyn från fönstret ut mot sjön och Vingåkers kyrka var som en tavla och augustimolnen hjälpte till att göra tavlan perfekt.
 
Thomas och Maria som äger Båsenberga var mycket gästvänliga och trevliga. Maria som styrt över renovering och inredningen av hotellets vackra rum stod även för blomsterprakten runt huvudbyggnaden och har en mycket fin blick för blomsterkompositioner där hennes favorit gaura ofta svävade över de andra växterna. Thomas är både VD och vaktmästare och sköter förutom hotellet, grönytorna och gångarna i trädgården, även golfbanans gräsytor. Här trivdes vi och vid frukostbuffén hade vi kunnat stanna hela förmiddagen...! De ville ha några tips i trädgården av slottsträdgårdsmästaren och nästa gång jag kommer till Båsenberga så får vi se om de lydde mina råd!
 
Kvällen var vacker vid Båsenberga!
 
Maria och Thomas...hoppas vi ses igen!
 
 
Ett av mina vackraste favoritmusikstycken spelades när vi kom in till frukostbuffén på morgonen!

Kommentarer
Postat av: Luna Ek

Besökte också Julita i somras. Det finns mycket för alla åldrar och intresseinriktningar där. Vi bodde på Dufweholms herrgård inte så långt ifrån. Det var också en stor överraskning. Tack för fina bilder.
Luna

2014-08-19 @ 22:45:26
URL: http://lunasblogg.net
Postat av: Hasse Wester

Dufweholms herrgård ser väldigt fint ut Luna Ek! Det finns mycket att se i vårt vackra land!

2014-08-20 @ 08:42:03
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0