• 2009
  • 2007

• Site Meter

Randomresa 2013. - Asa, den vackra byn där ingen bor

Det var månsken över byn Asa den här kvällen i maj, då vi anlände till vandrarhemmet Friheten som ligger i den gamla skolan - i byn där inga människor bor. Här finns kyrkan, vandrarhemmet (tidigare skolan) och på andra sidan sjön liggerAsa herrgård från senare delen av 1700-talet och som idag är en konferensanläggning som även anordnar bröllop. De som jobbar, eller förr i tiden jobbade vid dessa ställen, bor eller bodde i byarna runt omkring.

Vi blev positivt överraskade av hur öppet och vacker den lilla byn låg intill Asasjön, med ängsmark och åkrar runt omkring. När jag i höstas kastade pilen på Sverigekartan och hamnade mitt i djupaste Småland, såg jag framför mig en by omringad av mörk och dyster granskog, i stället för detta öppna landskap. Det här var vår tredje slumpmässiga resa i Sverige och vi fortsätter att upptäcka Sverige genom att låta slumpen, eller om det är ödet - bestämma vårt mål.

Blothögen

Herrgården hade inga gäster den här kvällen och på vandrarhemmet bodde endast en person i huvudbyggnaden. Själva skulle vi bo i trädgårdsmästarbostaden som låg just intill och vi fick rummet som  hette ´´Syren´´. Det blev en vacker och stilla kväll på altanen, med vin och tända ljus, och på andra sidan sjön hördes näktergalen.

Jag begav mig ut ganska tidigt nästa morgon, för att ta bilder av byn och jag gick ner till sjön som låg blankt och vacker den här lite molniga morgonen. En bil åkte oväntat förbi uppe vid vandrarhemmet, vilket tydde på mänskligt liv i bygden. Vid stranden finns en Blothög - en grav från bronsåldern, alltså tiden 1700 f.kr - 500 e.kr och år 1858 hittades i sjön ett 55 cm långt svärd av brons som nu finns på Statens historiska museum i Stockholm. Det sägs även att guden Oden ligger begravd nedanför herrgården...

Det finns flera vandringsleder i bygden, med olika längd och så här skriver man på vandrarhemmets hemsida -
    Vandrar du söderut längs leden, eller svänger av längs Långanäsvägen kommer du till Asas skogstempel eller skogskyrkan. I detta enkla, vackra rum susar granarna och mossan ligger mjuk över stenarna. Nästan varje år väljer brudpar att bli vigda i harmoni med naturen och varje sommar hålls ett par gudstjänster här.
    Det blev till slut ett kort besök vid Asa kyrkogård, för att sedan äta en lätt frukost innan vi packade och städade syrenrummet. När vi checkade ut i herrgården, pratade vi en stund med ägaren Magnus Lilja som berättade lite om trakten och utanför i den skira majgrönskan klipptes gräset i herrgårdsträdgården.

Den här är en stilla och vacker liten plats mitt i Småland som både Ingela och jag tyckte om, men nu väntade Österlen, med stora fält av blommande äppelträd och rapsfält invid havet.
    Tack för oss, nu lämnar vi rummet Syren i Trädgårdsmästarbostaden i vandrarhemmet Friheten.

Trädgårdsmästarbostaden

307:an vilar innan färden fortsatte mot Österlen!

Från herrgården

Österlen i maj

För mig är Brösarps backar porten till Österlen, dessa böljande vackra höjder där väg 9 slingrar sig fram genom ett av Sveriges vackraste landskap. Den här gången kom vi dock en annan väg eftersom vi först besökt Hallamölla vattenfall och tog vägen genom Vitaby ner till 9:an. Vid Kivik öppnade sig alla äppelodlingar i sluttningarna ner mot havet, men trots att vi var inne i vecka 21 tyckte jag inte att träden var riktigt i sin fulla blom, men när vi kom fram till Vik bjöds vi på just den skönhet vi drömt om, med vit-rosa blommande, skummande fält.

Emellanåt var himlen över det öppna landskapet grå och trist, men då lyste rapsens gula blommor upp och ljuset kom underifrån!

Sandhammarens (nästan) oändliga stränder med den fina sanden har en lugnande effekt, precis som det mesta här på Österlen. Tillsammans med Gotland får Österlen mitt hjärta att bli lite varmare och mina andetag mycket lugnare.

Ingela och Lillebeth

Som vi bestämt så hälsade vi på Peter och Lillebeth i Apotekarens trädgård, tyvärr kom vi just den dagen då de firade 10-års jubileum och det var mycket folk i butiken och trädgården. Men vi hann trots det fotografera oss i den underbara Medelhavsträdgården med den sköna och lugnande atmosfären.

Trädgårdsmästarna Hasse Wester och Peter Englander. Jag tycker nog att ´´tjejerna´´ och Peter såg mer avspända ut än jag...Peter är ju van att bli fotad. Vad var det nu han sa när kameran riktades mot oss...nu drar vi in magarna!

Vid Kiviks musteri blommade äppelträden både i markerna runt omkring och runt byggnaderna.

I Simrishamn blev jag förvånad över mig själv, att jag gillade den här rododendronplanteringen. Det måste varit för att de vackra snöbollsbuskarna gjorde sig så fint tillsammans med roddarna...som ju inte är en favoritväxt hos mig!

Sista kvällen i Brantevik hittade vi en tomt som var till salu. Det fanns inget hus på marken, men däremot var hela trädgården fylld av diverse mer eller mindre märklig konst. En fantastisk plats var det, men konsten gillade nog Ingela mer än trädgårdsmästaren. Men slipstenen gillade jag!

Resan genom Småland ner mot Österlen

I Öhr stannade vi för att fika och hittade först Klockaregårdens trädgårdsbutik som var en plats skapad med stor kärlek.

Systrarna Skogströms Lantcafélåg intill trädgårdsbutiken och där fanns ännu mer kärlek! Det var en gammal lanthandel där man sparat en helt del av inredningen och mycket smakfullt skapat ett tokmysigt café!

Framme i Österlen! Men innan vi tog väg 9 utefter kusten ner mot Brantevik, så visade oss GPS:en ner till fantastiskt vackra Hallamölla vattenfall.

Slottsträdgårdsmästaren och Engsholm i God & Gårdar

Slottsträdgårds
    mästaren och Engsholm i Gods & G

Horta Labyrinth Park - Barcelona

Den här vackra parken började anläggas 1791och består av 9 hektar land. Trädgården är uppdelad i två delar varav den äldre är i nyklassisistisk stil och den yngre i romantisk stil. Den fantastiska labyrinten med cypresser är 750 meter lång och mitt i irrgångarna står kärleksguden Eros som tröst för de som inte hittar ut, som jag till exempel...!

Den här parken är den som jag tyckte bäst om i Barcelona och vi tog oss dit med tunnelbanan L3 till station Mundet. Vi kom dit just när de öppnat, vilket gjorde att det blev en stilla vandring utan störande folksamlingar. Fågelsång och ett stilla plaskande från några fontäner gjorde platsen meditativ den här morgonen den 4 maj.

I trädgården finns träd som Quercus ilex, Eucalyptus globulus och Arbutus unedo (Jordgubbsträd).

Labyrint är ett system av gångar som ofta förgrenar sig och korsar varandra, avsett att förvirra och att vilseleda den som färdas i den. Begreppet har även fått betydelsen av "irrgång’’ i allmänhet.
    grekisk mytologi är Theseus och hans äventyr med Ariadne och Minotauros på Kreta en av de mer kända historierna med labyrinter som tema. Från forntiden omtalas även den egyptiska labyrinten i Fayoum, farao Amenemhet III :s dödstempel, en labyrint på ön Samos (eller enligt en uppgift på ön Lemnos) och en i Italien, "Porsennas gravvård". Labyrint är även en figur av slingrande gångar som lagts av stenar eller markerats på annat sätt på marken. Gångarna ordnades så att man för att komma från den vid ena sidan belägna õppningen till mittpunkten måste passera samtliga utan att någon gång vända. I Sverige är så kallade trojeborgar en vanlig labyrintform som man även kan finna över hela jordklotet. I FMIS finns 394 labyrinter registrerade varav 258 är registrerade som fasta fornlämningar. Labyrintmönster har kommit till användning vid mosaikinläggningar i golv väggritningar, gravyrer på medaljer m. m. Under medeltiden förekom labyrinter i franska och italienska katedraler, vilka användes som symboliska pilgrimsfärder. Trädgårdslabyrinter bestående av ett system av grusgångar separerade av höga buskhäckar var populära i slottsträdgårdar och på större gods under 1700- och 1800-talen. Dessa fungerade både som underhållning och som utsmyckning. Ofta var de anlagda i vackra mönster som kunde beskådas från någon upphöjd plats. Det finns även labyrinter tryckta på papper för barns tidsfördriv, där de, ofta med hjälp av en penna som de markerar vägen med, skall hitta en väg genom labyrinten. Wikipedia

Stockholm blommar igen

Som jag har väntat och längtat! Äntligen börjar Stockholm blomma igen efter en hysteriskt lång och svår vinter. Nu kan jag kliva av tunnelbanan vid S:t Eriksplan för att börja vandra min vanliga vandringsväg med början vid Sinnenas trädgård vid Vasaparken och vidare in mot stan. Inför bok-fotograferingen förra året gick jag här många gånger, men i år känns det inte lika viktigt - men lika härligt! Vägen brukar vara  Sinnenas trädgård - Tegnérlunden - Norra Bantorget - Centralbadet - Kungsträdgården - Berzelii park - Humlegården (vilken jag inte hann med idag).

Berzelii parks nya anläggning var inte färdig vid den här vackra tiden förra året, det är därför det inte finns så många blommande bilder i boken från den här anrika gamla parken. Nu i år kan jag njuta av den nya avdelningen med magnolior som blev underbart vacker med en perfekt placeringen. Jag blev dock lite ledsen över att det gått fel med etableringen av vissa växter här. Mer om det senare!

Barcelona i maj

Från Corte Inglés översta våning där serveringen låg, hade man en strålande utsikt över Plaza Catalonya där vi bodde.

Maj 2013

Så fick jag då äntligen återse Barcelona igen. Första gången jag besökte Barcelona var 2004 när jag fyllde 50 år, då dottern och jag åkte till Kataloniens huvudstad för att bland annat se fotboll på Camp nou. Nu var det alltså dags igen att se en match på Europas största fotbollsarena, men vi såg självklart inte bara fotboll utan besökte parker och trädgårdar och shoppade längs de breda gatorna i nya delen av staden. Vi vandrade på La rambla, besökte saluhallen St. Jusep och hängde vid hamnen. Det blev mycket vandrande, även om tunnelbanan fick ta oss till en del av våra utflyktsmål, som Gaudiparken och den gigantiska fotbollsarenan Camp nou som rymmer nästan 100 000 människor.

Barcelona är kanske inte en av Europas vackraste städer, även om man ser fantastiska byggnader var man än går, men stan har en härlig atmosfär med hög puls och det finns alltid något nytt att upptäcka. Min reseledare (=dottern) hade hittat ett helt perfekt hotell just intill Plaza Catalunya, som är stadens medelpunkt med närhet till det mesta. Jag tror aldrig att jag sett så mycket människor i en stad - det var packat med folk på gågator och trottoarer och Stockholm framstod som en idyllisk småstad i jämförelse.

Trots att vi bodde mitt i denna puls så var vårt hotell tyst som ett kloster. Från rummet hördes inte ett ljud och man kunde sova lugnt. Det här var ännu en underbar vårresa där fotbollsmatchen är i centrum, men där vi som vanligt upptäcker mängder av olika platser. Det har blivit en fin tradition för min dotter och mig. Tidigare har vi besökt, Malaga, Milano och Mallorca då vi alltså ser FC Barcelona på bortaplan. Nästa gång lockar Valencia.

Katedralen i Barcelona som började byggas 1298 men färdigställdes 1449. De fasader man ser idag blev färdiga 1889.

Eftersom jag tycker om att titta på vackra fasader så riktades min blick oftast uppåt under våra vandringar. Hela den här staden är fylld av spännande byggnader och även om utsmyckningen är aningen överdådigt, så kan man ju inte låta bli att tycka om att arkitekterna tagit ut svängarna ganska ordentligt för att troligen bräcka varandra.

...och kan man annat än älska Gaudis sagoliknande fasader som dyker upp lite här och där längs gatorna. De känns om hämtade ur Sagan om ringen.

Kaffe och morotskaka på D´Enric Granados.