Site Meter

Palma de Mallorca i mars



 
Mars 2012
 
 
Den allra första svenska charterresan gick 1955 till Mallorca och den vackra ön i Medelhavet har sedan dess varit ett mycket populärt resemål. Ön har idag 860 000 invånare varav 370 000 bor i Palma. Här landade vi fredagen den 23 mars och bussen tog oss till hotell HM Jaime III, ett namn som var omöjligt att uttala när vi senare skulle tala om för taxichaufförer vart vi skulle. Jag försökte med en amerikansk version en gång, men det är det spanska che-ljud som gäller. Hotellet ligger mycket bra i centrala Palma och på alla nio våningar hänger spännande konst i korridorerna.

Jag blev mycket förtjust i den gamla delen av stan där de trånga gränderna ofta mynnade ut i lugna och vackra torg där man kunde ta sitt kaffe vid något café. De flesta av de gamla husen var i gott skick men som tur var hittade jag även en del ruffiga gamla fasader som jag är så svag för.  Vid ett av torgen satt vi en dag och drack gott kaffe och när vi bestämde oss för att gå vidare så gick vi över till andra sidan torget där det fanns en gammal kyrka. Där på kyrktrappan kom plötsligt cafébiträdet springande och såg en aning irriterad ut och då gick det upp för oss att vi inte betalat notan. Hemma är man ju van att betala när man beställer sitt kaffe. Jag bad om ursäkt och förklarade att vi helt enkelt glömt...att det inte alls var ett försök till en springnota.

Som vanligt blir man förvånad över den bristande serviceandan man har här i Spanien och även i Italien. Det känns som om man ska vara glad att man över huvud taget få sitta på deras caféer, bo på deras hotell eller köpa sina biljetter till en katedral eller till en busstur. De verkar tycka att de är artister som man ska se upp till och nästan vara lite rädda för och varje gång som jag träffar på en otrevlig serviceperson i dessa länder så tänker jag på hur fantastiskt våra gäster på Engsholms slott blir behandlade av vår fantastiska personal.

Hur som helst så vandrade vi mycket i gamla Palma och en dag hittade min dotter en ny favoritbutik för smycken och där köpte jag födelsedagspresenten till henne. Lika lycklig som hon blev av denna butik, lika lycklig blev jag när vi tio minuter senare kom fram till där ett gammalt olivträd stod mitt på torget Placa de Cort. Det blev kärlek vid första ögonkastet och jag kunde knappt lämna min nyfunna vän. Det sägs vara runt tusen år gammalt och jag tvivlar inte på de uppgifterna (se bilderna här nedan).
Den här tiden på året var det inte så mycket turister på Mallorca och de som var här var mestadels pensionärer.

 
 















Verbena


Plataner fanns längs de flesta stora gator och var det helt dominerande gatuträdet i Palma.






Palmas ´La Rambla´ med alla dessa blomsterförsäljare.


Trädgården vid Banys Árabs är en stilla och vacker plats som känns och är mycket gammal.








Det här olivträdet sägs vara runt tusen år gammalt och finns på torget Placa de Cort.






Inne i katedralen fylldes golvet av fäger när solens strålar träffade det gotiska rosettfönstret högt uppe i kyrkans gavel.


Kommentarer
Postat av: Mira

Det ser ut som om ni haft en riktigt härlig resa! Välkommen tillbaka!

2012-03-30 @ 10:34:47
URL: http://mirasmirakel.blogspot.com
Postat av: Luna EK

Härliga bilder du tagit.



Jag ska fira påsk där nästa vecka. Få se hur det blir med vädret då,men det spelar egentligen ingen roll. Palma på påsk är spektakulärt och folkligt. Längtar mycket!



Luna

2012-03-30 @ 10:41:25
URL: http://lunasblogg.net
Postat av: Mariana

Underbara bilder på Magnolian i London!!!!

Välkommen hem från din trevliga resa!

2012-03-30 @ 11:27:30
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Slottstädgårdsmästaren

Vi hade en riktigt härlig resa Mira!



Det låter härligt med påskfirande i Palma! Ha det så skönt Luna!



Tack Mariana.

2012-03-30 @ 11:35:52
Postat av: Trädgårdsingenjören

Vilka härliga bilder! Vill bara åka dit!!

2012-03-30 @ 18:26:35
URL: http://tradgardsingenjoren.spotlife.se/
Postat av: Randi's Tanker

Ah... Dine vakre bilder får meg til å lengte til Mallorca!



Takk for hilsen hos meg. Jeg håper at det blir en reise til Puerto de Soller i juli.



2012-03-30 @ 19:20:21
URL: http://sollerlover.blogspot.com/
Postat av: Randi's Tanker

Beklager; misforståelse i kommentar over her. Det var Hege som tipset om din blogg. Og jeg er glad for tipset!

2012-03-30 @ 19:33:18
URL: http://sollerlover.blogspot.com/
Postat av: fredhällsbon

Så oerhört vackra bilder! Tycker mycket om det där hyreshuset med rundade fönster. Och olivträdet förstås!

2012-03-30 @ 20:38:22
Postat av: Karen Olesen

Jeg vil også til Mallorca!!!!

Bedste hilsner

Karen

2012-03-31 @ 11:14:52
Postat av: Janicke

Tack för härlig skildring.

Vilket underbart olivträd! Förstår att du inte ville lämna det, jag blir tårögd här vid min dator.

Och ljusspelet i kyrkan!!

2012-03-31 @ 12:31:39
Postat av: freelance writers

Palma de Malorka is nearly the most beautiful resourt in the whole world!

Postat av: Ditte

Kyrkor och katedraler är verkligen underbara att besöka när man är iväg! Jag blir alltid så tagen av att de har lyckats få ihop ståtliga byggnader för så många hundra år sedan...Och atmosfären! Och då är jag ändå inte ett dugg kristen!

2012-04-05 @ 05:51:11
URL: http://tegelhuset.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0