Site Meter

Höst i Södermalms koloniområden

Ett höstlugn vilar nu över koloniområdena vid Årstaviken på Södermalm. Senast jag besökte Tanto och Eriksdalslunden så var här ´´ett liv och ett kiv´´ som Strindberg skrev. Nu fanns här enstaka kolonister som envist pysslade vidare i sina trädgårdar. De rörde sig dock inte lika ivrigt som under vår och försommar.
För mig känns allt som ett långt avslut den här tiden på året. Trädgårdssäsongen är snart över och de flesta skördefester är avklarade. Det är väl bara Ölands skördefest nu i helgen som återstår.

Det blommar ännu mycket i de små trädgårdarna och det väntas ju sommarvärme nu till helgen, men kylan bara väntar på att koppla greppet och släcka allt som är vackert i trädgårdarna.
Det blir säkert ännu något besök här bland lotterna eftersom jag tycker så mycket om att vandra här. Här finns alla möjliga och omöjliga stilar på byggnader och trädgårdar och även om jag inte alls tycker om allt, så älskar jag den fantasi och glädje som utstrålas här.

Tanken med dagens besök var egentligen att fotografera grindar. Jag hade fått för mig att det här skulle finnas mängder av vackra, spännande och galna grindar. Det blev kanske inte riktigt som jag tänkt - mer om det i ett kommande blogginlägg.

Allra högst uppe på berget i Tanto-området ligger den här underbara platsen. Vi smög utanför staketet först och jag ville så gärna komma in på tomten för att fota utsikten. Det visade sig att det här vänliga paret (jag glömde att fråga vad de hette) var på plats och jag frågade om vi fick komma in och ta några bilder. Det gick bra och de berättade att de bott här hela sommaren men att de nu höll på att flytta hem. Under sommaren hade de höns här men de hade redan placerats i en vinterbostad på landet.
De har verkligen en fantastisk utsikt över Årstaviken och att ta morgonkaffet här på berget då solen går upp på sommarmorgnarna måste vara magiskt. Tack för besöket! Jag knackar på i juni nästa år som jag sa...

Ulf Gråbergs lilla barock- eller renässansträdgård är väldigt speciell här bland alla andra kolonilotter. Ulf som jobbar på Zetas trädgård har gjort ett fantastiskt jobb här och visst fastnar man för alla buxbomformer, men jag tycker också mycket om färgtemat bland växterna som går i blå-lila. Synd att jag aldrig träffar på honom här...
Ulfs blogg heter Kolonin i Tanto Norra.

Den här trädgården med sin utsikt har ett strålande läge. Men det som utmärker platsen lika mycket är den vackra trädgården med allt blåregn som klär in staket och hus. Något år hoppas jag komma hit i rätt tid så att jag får se blomningen.

Ständigt dessa nävor och ständigt denna fantastiska Rozanne.

Japan!

Rönnsumak - Rhus typhina.

Bokharabindan som bakgrund.

Jag kan inte låta bli att ta ännu en bild av huset med trädet.

Humle kan ledas vart som helst!


Kommentarer
Postat av: Loppan

Vilka fina bilder du valt ut, väntar med spänning på grindarna, en var ju verkligen outstanding! Tänk att Rönnsumaken blir så vacker om den placeras rätt! Fin dag var det... tack!

2011-09-29 @ 19:50:52
Postat av: Kai

Tänk att jag tror jag känner igen trädgården med blåregnet! Det var visst den jag besökte för ett par veckor sedan med ett par hjälpredor och fick en hel massa hasselört till skänks, kanske 100 plantor.



Ägaren, Kenneth, ville bli av med den då han tyckte den spred sig som rena ogräset. Jag var däremot oerhört tacksam att få överta denna hasselört, som jag själv utan framgång försökt föröka med frön.



Vi fick även några mycket goda Williams-päron från hans vackra trädgård.

2011-09-29 @ 19:58:36
URL: http://www.trädgårdsdrömmar.nu
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Tack själv Loppan!



Kai: Just ja, Kenneth heter han. Hasselört är fint!

2011-09-29 @ 21:45:08
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Mariana

Det ser så himla mysigt ut där.

2011-09-29 @ 23:34:46
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0