Site Meter

Hatväxter

Hur kunde du Marina???

I nya numret av Allt om Trädgård berättar trädgårdsmänniskor om växter de hatar och jag själv berättar att jag inte gillar praktsalvia och rosa lupiner. Läs tidningen och se varför man hatar...

De andra som är med i tidningen tycker illa om:
  • Heidi Parlmgren - Pioner, gladiolus och hängsälg.
  • Carina Bergius - Tagetes.
  • Elin Unnes - Ölandstok, berberis och tuja.
  • Sara Bratt - Svärdkrissla, hängsälg.
  • Peter Englander - Rosenvial (Kungens favoritväxt) och bambu.
Redaktionen på Allt om Trädgård tycker så här:
  • Viveka Ljungström, chefredaktör - Nävor...!?
  • Anna G Tufvesson, redaktionschef - Röd solhatt.
  • Magnus Hagstedt, webbredaktör - Doftschersmin...!?
  • Kia Gustafson, sekreterare - Allium, bollök.
  • Sandra Holmes, redigerare - Begonia, Flitig Lisa.
  • Anna Lagerman, formgivare - Tagetes.
  • Aylin Ågren, formgivare - Mahonia.
  • Malin Bergh, redigerare - Tallar.
Vilken är er hatväxt?


Kommentarer
Postat av: Loppan

Gillar inte heller Tagetes, trots att den håller ohyran borta...

2011-09-08 @ 18:57:37
Postat av: Carina

Tycker petunior (speciellt sönderregnade...) är rätt så trista!

2011-09-08 @ 19:17:03
Postat av: The Intercontinental Gardener

Många av växterna på dessa listor kan vara otroligt trista, och sedan kommer någon underbar trädgårdsmänniska och gör en kombination med dem där de bara lyfter hela planteringen. Själv hade jag väldigt svårt med forsythian, men sedan såg jag en planterat i en skogsdyn där den bara lyfte solen in på ett helt galet sätt, och nu vågar jag inte tycka illa om den heller. Så det finns väl inte tråkiga plantor, bara tråkiga plantkombinationer...

2011-09-08 @ 20:41:19
URL: http://www.intercontinentalgardener.com/
Postat av: yrsa

...finns det nå värre en bergenior..............

2011-09-08 @ 20:56:53
Postat av: Marie

Börjans stjärnflocka för inte mig glad i alla fall. Men den trivs den ypperligt i min blöta slänt. Men rätt växtkombination så kanas den lyfter...

2011-09-08 @ 22:30:58
Postat av: Marie

Blekrosa stjärnflocka skulle det stå!

2011-09-08 @ 22:32:02
Postat av: kajo

Yrsa: +1. Tänkte just säga att det inte finns några växter som jag ogillar, men bergenior kommer inte in i min trädgård... Inte vanliga bulliga tagetes heller (men kryddtagetes tycker jag är söta) och inte de där petuniorna som är tvåfärgade. Andra får ha dem. Bara inte hos mig. :-)

2011-09-08 @ 23:00:35
Postat av: Mariana

Tidlösa och varför vet jag inte,

2011-09-08 @ 23:04:04
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Anna-Maria

Håller med The intercontinental gardener. En del växter har man sett mest misskötta och eländiga. Jag gillade inte bergenia förr men nu är den hur snygg som helst i rätt combo. Annars är det mest 1-åriga växter som hamnar på ogilla-listan: storblommiga "bolltagetes" i otäck beige-vitt och storblommiga begonior...

2011-09-09 @ 08:30:26
URL: http://oanat.se/
Postat av: Lilla B

Tistel, kirskål, kvickrot och knölklocka.

I övrigt gillar jag det mesta bara det växer MYCKET. Less is more?! Har väl aldrig hört nåt så dumt. I växtzon 5 gör det inget om växterna prålar lite extra.

2011-09-10 @ 21:08:16
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Sofia

Kejsarkrona och alla randiga sorter av sommarblommor -petunia, tagetes och lisor (enfärgade är ok)...

2011-09-13 @ 15:02:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0