Site Meter

Akleja är mest älskad


Den här stora vetenskapliga undersökningen om vilken perenn växt som är mest populär idag vanns av den sköna aklejan, tätt följd av ormbunke och stjärnflocka. Alla de växter som jag visade är mycket bra och vackra perenner...även om nu dagliljan inte fick en enda röst.

Några ord om de tio perennerna:
  • Akleja - En klar favorit på försommaren och är vacker tillsammans med pioner som blommar under samma tid. Klipper man ner den så blommar den om något.
  • Nävor - Fortfarande en favorit hos mig. Många arter och sorter blommar mycket länge och det är en perfekt vävarväxt i ängslika planteringar.
  • Ormbunkar - Bilden som jag visade var på strutbräken som är mycket vacker och blir ännu vackrare på vår/försommar med kompisar som t.ex. kirgislök. Fantastiska skuggväxter även om just strutbräken även trivs i sol.
  • Daglilja - En perenn som har ett oförtjänt dåligt rykte. Många tycker att den är tråkig och det kanske den är om man låter den växa glest instoppad bland andra växter. Men kolla här!
  • Solhatt - En poppisväxt just nu och det kommer massor av olika sorter som ofta går i orange och är riktigt vackra. En liten varning bara för vinterhärdigheten. Sorten Magnus har vunnit många priser och sorten har döpts efter Magnus B Nilsson som skapat denna populära perenn. Trädgårdsmästare Magnus fyllde 105 år i går. Grattis!
  • Luktpioner - Vad kan man då säga om luktpioner? Det är både underbara och ibland lite för mycket i sin prålighet. Jag gillar bäst de enkla.
  • Rutor - Violrutan ´Hewitt´s Double´ är en av de vackraste perenner jag vet.
  • Lavendel - Denna underbara perenn/halvbuske. Blommar i juli och doftar så mycket att t.o.m. jag känner doften. Sorten Munstead är en favorit.
  • Stjärnflocka - Kommer man nära den här blomman så ser man paradiset...!
  • Stockrosor - Blommar mycket länge och där på Breda gatan i Djurgårdsstaden är de fantastiska.

Kommentarer
Postat av: Krukis

Saknade scutellarian men glad att astrarna höll sig i skymundan, de sticker så i känsliga ögon...

2011-11-30 @ 19:41:28
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Scuttelarian är en bubblare...lite för okänd liksom. Men jag gillar brittsommaraster och skogsaster ju!

2011-11-30 @ 19:52:28
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Blev ett t för mycket i ivern...

2011-11-30 @ 19:52:53
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Maria Engblom

Jamen Gillenian då?!

2011-11-30 @ 19:59:41
Postat av: Krukis

... så pass ivrigt så det blev ett l för lite... Asterfritt i Abris!

2011-11-30 @ 20:04:02
Postat av: slottstädgårdsmästaren

Jovars Maria...den bubblar också!

2011-11-30 @ 20:04:50
Postat av: Mariana

Det är fel färger på Dagliljan, gillar vísserlgen dom mörkröda.

Balsamaster är min favorit av Astrar.

2011-11-30 @ 20:25:59
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: slottstädgårdsmästaren

En av mina absoluta favoriter Stenkyndeln var inte heller med den här gången.

2011-11-30 @ 21:13:32
Postat av: anna s

Jag älskar mina gammaldags dagliljor framförallt de gula de har absolut plats 4 hos mig för att inte tala om kantnepeta och ...

2011-11-30 @ 21:20:17
Postat av: slottstädgårdsmästaren

Tycker också mycket om nepeta Anna.

2011-11-30 @ 21:23:53
Postat av: yrsa

är astilbe helt fel... hade mycke av dem, de mörkröda, oj oj mina blommor....

2011-11-30 @ 22:38:20
Postat av: Anna-Maria Ellevik

Vi fick ju bara välja 3 annars hade dagliljan varit med.....

2011-12-01 @ 15:27:07
URL: http://oanat.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0