Site Meter

Trädgårdstoppen

Jag efterlyste tidigare ett trädgårdsprogram i TV som skulle kunna göra oss trädgårdsmänniskor nöjda och glada  men mitt mail till SVT gör väl knappast någon nytta eller som Björn Östlund på SVT skrev i sitt svarsmail:


Hej Hasse,
Tack för ditt mail. Trädgårdsprogram är sannerligen en genre som engagerar tittarna och alla har sitt eget önskeprogram. Med all säkerhet kommer SVTs trädgårsprogram att förändras även i framtiden till glädje för en del och harm för andra. Att tillfredsställa alla som kallar sig trädgårdsintresserade går helt enkelt inte.
Men vi är glada för allt detta engagemang och tar gärna emot dina synpunkter.
Vänliga hälsningar
Björn




Men nu har i varje fall TV8 börjat sända Trädgårdstoppen på söndagar där Doreen Månsson och Peter Englander reser runt i Sverige och besöker vackra trädgårdar. Programmet går tyvärr i en kanal som måste sända reklam och blir därför lite sönderhackat men som tur är har de fått en hel timma.

Mellan trädgårdsbesöken får vi lite trädgårdstips och jag tycker att programmet är lite småtrevligt med en skön stämning och de har hittills valt ut några riktigt spännande platser.
Peter Englander som ligger bakom den vackra Apotekarens trädgård i Simrishamn är duktig och Doreen är en nyfiken och nybliven trädgårdsägare som passar bra som programledare.
Här kan man se programmen.

Jag menar att Trädgårdstoppen är i varje fall helt ok i väntan på att SVT ska göra det där ultimata trädgårdsprogrammet och innan det programmet kommer så får vi den 8 april även börja titta på Trädgårdsfredag igen. Det är samma trio som förra året, alltså kommer Tareq att fortsätta laga mat i SVT:s enda trädgårdsprogram och slottsträdgårdsmästare John Taylor ska avslöja sin dolda talang...så spännande!

Ledig onsdag idag och jag ska försöka hitta någon blomma att beundra....
Jag önskar alla en skön dag!


Kommentarer
Postat av: Ruben

Trädgårdstoppen har ett bra upplägg, och man får följa trädgårdens ägare som berättar om hur de tänkt när de skapat sina paradis. Spännande. Men, att göra det till en tävling ..., jag vet inte. Tur i alla fall, att det är en jury som bestämmer. Jag tyckte inte riktigt att den sista trädgården i program 2 fick en riktig chans att visa upp sig i rutan.



Ha det gott på din lediga dag!

/Ruben

2011-03-30 @ 08:23:49
URL: http://Http://rubensrabatter.blogspot.com
Postat av: Ruben

Den låg i Rögle, om jag minns rätt.

/R

2011-03-30 @ 08:25:00
URL: http://Http://rubensrabatter.blogspot.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Ruben: Nej jag bryr mig inte så mycket om själva tävlingen utan det är bara intressant att se olika trädgårdar i Sverige. Gillade ju den på Roslagsön Enskär...där bland öarna i havsbandet vistades jag när jag hade båt en gång i tiden.

2011-03-30 @ 08:28:21
Postat av: Anna-Maria

Jag ska ge programmet en chans också, "utvärdera" efter ngr avsnitt. Vad ska du beundra för blomma? Här uppe är det så mycket snö att blommor är långt borta ....

2011-03-30 @ 13:40:11
URL: http://www.oanat.se
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Anna-Maria: Det blev kamelior i Uppsala!

2011-03-30 @ 21:40:15
Postat av: Anna-Maria

Vackra, "trots" bladen ;)

2011-03-31 @ 08:38:17
URL: http://oanat.se/
Postat av: bettankax

Vill bara berätta att i 1:a programmet besöktes en trädgård i Smedstorp. I detta hus bodde långt tidigare goda vänner till min mormor o morfar. Således har jag vid några tillfällen besökt denna trädgård. Då såg den inte ut som den gör nu. Men det fina trädet gav skön skugga även på den tiden.

Passar på här och tacka för de underbara bilderna från Uppsala. Fantastiska!!

2011-03-31 @ 12:28:26
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Anna-Maria: Jovars...lite då!



bettankax: Aha, ja den trädgården var ju så fin. Vad kul!

2011-03-31 @ 17:46:07
Postat av: Johan Törnblom

Hej,



ett tips är att du sätter programmet på inspelning och tittar på det i efterhand och då lätt spolar över reklamen!



Det ultimata programmet kan ju mycket väl göras i en reklamfinansierad kanal men även de kanalerna behöver få veta det.

2011-04-01 @ 09:23:50
Postat av: kajo

Tipsar om att det finns extramaterial på http://www.tv8play.se/program/tradgardstoppen - klippen för juryn tycker jag är finare än programmet.

2011-04-01 @ 22:25:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0