Site Meter

Slut på sammanfattningar och tillbakablickar

Jag tänkte försöka hitta lite nya snygga trädgårdskläder i år. Bilden är från Nordiska Trädgårdar 2009

Det har varit en lång väntan på våren, speciellt när man börjar längta redan i oktober. Men nu kan man väl snart säga att det är vår även här på 59:de breddgraden. Jag hörde på nyheterna i feberdimmorna igår att våren nått Stockholm.
Jag förstår egentligen inte vad man skrivit om på bloggen i fem månader? Det är ju nu snart som man kan börja visa ´´live´´, hur man jobbar i trädgården och visa hur det ser ut i trädgårdar som man besöker. Nu får det vara slut på tillbakablickar och sammanfattningar. Nu börjar snart nya små äventyr!

Förkylningen är på väg bort och på torsdag åker jag till slottsparken för att börja så mina sommarblommor och tomater. Så fort snön försvunnit i parken så börjar den stora vårstädningen och det ska bli skönt att få börja utföra riktiga trädgårdsarbeten igen. Jag börjar också längta efter stockholmsvandringar och senare även naturvandringar. Knäna känns starkare och jag känner mig ungefär som 35 år...

Idag beställde jag en Visby-helg i början av maj för att möta våren på den vackraste av öar och senare i maj blir det Spanien.
  • Måndag den 21 mars är det vårdagjämning och Odla med P1 har säsongspremiär kl 10.35 på P1
  • Torsdag den 24 mars börjar trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar
  • Söndag den 27 mars ställer vi om klockorna till sommartid

´´Min´´ gränd i Visby


Kommentarer
Postat av: lena birgersson

Nu ser vi framåt. Men tack för alla trevliga tillbakablickar under vintern. Det har verkligen piggat upp!

2011-03-15 @ 12:02:57
Postat av: Georg

Musik som väcker fina minnen! =)

2011-03-15 @ 13:28:44
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Lena: Vad roligt att du tycker så...men nu ser vi som sagt framåt!



Georg: Från Gotlandsbesök?

2011-03-15 @ 15:01:19
Postat av: Mariana

Härligt att knäna känns bättre!

´Vår i Stockholm´inte här i alla fall dröjer nog minst en vecka till.

B var sjuk förra veckan och nu är det min tur, kan inte ens vila i vinterträdgården för där är det för ljust.

Det har varit svårt att hitta något att skriva om denna låååånga vinter men snart kommer man väl bli så där löjligt lycklig för varje blomma som tittar upp och vill dela med sig.

2011-03-15 @ 15:30:16
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Eva Kronvall

Med solljuset flödande in genom rutan känns det definitivt som om det är dags att vända blad och lägga vintern bakom mig. Det är ju bara det att vinden är iskall och termometern visar bara på några plusgrader - om jag går ut och försöker göra något i trädgården fryser jag ihjäl!

Men fröer är beställda och så snart de kommer ställer jag mig vid köksbänken och petar ner dem i krukor och låtsar att det är vår på riktigt.

2011-03-15 @ 16:49:12
URL: http://skogseva.blogspot.com/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Mariana: Var och varannan människa verkar vara sjuk nu, du får krya på dig och nu väntar vi in blommorna.



Eva Kronvall: Ja det är långt till maj och värmen. April brukar vara rätt nyckfull så vi får ha tålamod.

2011-03-15 @ 18:20:42
Postat av: Janicke

Jisses, om möjligt blir du ännu stiligare, speciellt med den där harpunen i bältet!

2011-03-15 @ 23:57:46
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Ja Janicke, jag är lite tveksam till verktygens placering...

2011-03-16 @ 05:52:01
Postat av: Ramona K

Det är mest fågelbeteendet och fågelkvittrandet förstås som visar att våren är på väg även här. Många flyger iväg med en matbit i näbben istället för att glufsa i sig på plats. Det är nog partnern som ska få lite extra bränsle.

Nu känner även jag att vintern släpper taget även om lavendeln och allt annat ligger under ett tjockt snötäcke. Nästa vecka tar vi långa kustpromenader i Cornwall. Spelar ingen roll om det skulle blåsa hårt eller regna. Broddarna kan vi lämna hemma och vi kommer att njuta av grönskan, vårblommor och vårdoftar....vad jag längtar.



Bra att höra att din förkylning är på väg bort och att du ser framåt!

2011-03-16 @ 08:42:58
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Ramona K: Så du menar att du ska till Cornwall? Låter ju helt underbart. Hoppas att du får det riktigt fint. Jag såg just ett program om Eden project...ska du dit?

2011-03-16 @ 09:03:15
Postat av: Rosita

Det är verkligen fantastiskt bra gjort att fylla bloggen med "lagrat" stoff i ett drygt halvår,men du har ju en del att ta av,alla är vi tacksamma och vintern har varit lättare att ta sig igenom via dina bilder.

Våren HAR kommit trots 7 minus inatt,den första tranan trumpetade vilt en morgon i veckan ,koltrastarna,lärkorna är här och för oss ytterligare en vårkänning,lammningen startade i söndagskväll och nu på morgonen är en lammning till på gång,måste gå ut och kolla hur långt hon kommit.

Ett säkert tips i förkylningstider är att tugga på färsk ingefära (spotta ut det trådiga) eller att riva den och hälla på varmt vatten och sila bort ingefäran sen.

2011-03-16 @ 09:04:07
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Rosita: Visst är det vår, i varje fall förvår. Aha...ingefära hade jag inte hört om, tack för tipset!

2011-03-16 @ 09:37:42
Postat av: Kersti

Hopp om våren alltså. Snön smälter och fåglarna sjunger. Gotland och Spanien låter inte alls fel.

2011-03-16 @ 16:45:11
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: m

Underbart med lite värme nu! och jättefint inlägg om trädgårdskläderna, vet du var man kan få tag i kläderna och hattarna, om man nu som du vill lägga undan blåkläder i år..? Jättetacksam för svar! Tack för en jättefin och uppiggande blogg!

2011-03-18 @ 01:38:35
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Kersti: Visst finns det hopp om en vår...även om det går extra trögt i år!



m: Jag vet faktiskt inte var man får tag i andra trädgårdskläder än Blåkläder och Fristads. Ska kolla på trädgårdsmässan i nästa vecka.

2011-03-18 @ 20:55:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0