Site Meter

Planteringsavstånd och tålamod

Först vill jag säga att det känns smått att skriva om växters avstånd nu när man borde skriva vad man tycker om kärnkraft och vår överanvändning av energi och människors lidande i stället.



Ett fel som trädgårdsnybörjare brukar göra är att plantera växter alldeles förr tätt. Ibland kommer jag till trädgårdar och ser att man nyplanterat perenner och buskar alldeles intill varandra, för att snabbt fylla ut planteringarna. De stackars växterna strävar uppåt och får inte den plats att breda ut sig och få sitt naturliga utseende.

Även om det kan se glest ut vid nyplantering så kommer växterna till slut att växa samman på ett vackert sätt. Man kan inte skynda på genom att tätplantera. Tålamod är något som varje trädgårdsägare måste lära sig.
Jag minns att jag vid några tillfällen har planterat perenner hos kunder och som inte alls blivit nöjda med att jag planterat växterna så glest. Trots att jag förklarade hur växterna utvecklas så är det som om man inte förstår. Man vill få färdigt! Direkt!

Att plantera häckar är något helt annat - se här.

Några exempel på planteringsavstånd - perenner.
  • Jättedaggkåpa  40 cm c/c
  • Höstanemon 35 cm
  • Stenkyndel 35 cm
  • Riddarsporre 35-40 cm
  • Löjtnantshjärta 50 cm
  • Echinacea 30 cm
  • Rosenflockel 60-70 cm
  • Spansk näva 40 cm
  • Solbrud 30-50 cm
  • Julros 40 cm
  • Dagliljor 40 cm
  • Lavendel 25 cm
  • Kantnepeta 35 cm
  • Rodgersia 50-70 cm
  • Stäppsalvia 35 cm
  • Violruta 50 cm

Kommentarer
Postat av: Lena Elisabet

Man kan också ha lärt sig av trädgårdsprogram på tv där man trycker ner perenner tätt tätt, dels för att det ska se snyggt ut på bild men också för att de plantorna är rejält stora från början.



Be inte om ursäkt för att du skriver om plantavstånd när Japan står i brand. Det är ännu viktigare att se mening i det lilla när katastroferna hopar sig i världen.

2011-03-17 @ 09:41:22
URL: http://baratradgard.blogspot.com
Postat av: Carin i Göteborg

Ja, det är inte klokt. Stööön! Mot bättre vetande planterade jag för 5 år sedan en snöbollsbuske, en fläder och en schersmin el jasmine i ett hörn av trädgården (förutom att det stod en liten vit syren där oxå)för att få visst insynsskydd - så fint så - och nu har de växt så de kommer ju inte alls till sin rätt... Antar att det bara är att gräva och plantera om...?

2011-03-17 @ 09:43:02
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Lena Elisabet: Jo men så är det nog...att det ska bli bra i rutan. Svårt det där.



Bara att börja gräva Carin...

2011-03-17 @ 10:07:29
Postat av: Janicke

oj oj oj ... är det därför många av mina plantor blir så höga att jag alltid måste binda upp? Medan grannarnas står raka som liljeholmens? Men lägre ...

och jag som flyttade diverse solbrudar i höstas och satte tätt, tätt. Suck.

2011-03-17 @ 13:51:37
Postat av: Kersti

Det är klokt att skriva om det lilla när världen är i kaos. Man behöver något hanterbart att fokusera på. Så mitt i min oro för vännerna i Tokyo kan jag finna ro i att läsa dina planeringsråd. Jag inser att det är som du skriver, tålamod som krävs. Så smidigt det vore om man kunde köpa en påse av den varan tillsammans med sticklingarna.

2011-03-17 @ 14:44:36
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Åsa

Det är ju nu man behöver höra lite annat och se på vackra bilder för att vågskålen ska väga jämnt. Så tack för inspiration och härliga bilder.

2011-03-17 @ 15:58:38
URL: http://www.asarogarden.blogspot.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Aj då Janicke...bara att gräva igen!



Kersti: Du har vänner i Tokyo? Då förstår jag att det är oroligt.



Åsa: Ja, tankarna är ju ändå hos Japans befolkning

2011-03-17 @ 17:13:21
Postat av: anna

Jag får aldrig till det där med balansen mellan avstånd och tålamod. Men skam den som ger sig. Nu hoppas jag på värme så att saker börjar hända!

2011-03-18 @ 21:04:43
URL: http://kollobarnet.blogspot.com/
Postat av: Catarina

Åh vilken bra blogg!

Om man planterar två växter med olika c/c bredvid varandra, vilken avstånd ska man då gå på?

2011-04-24 @ 19:25:49
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Catarina: Ha ha...vilken underbar fråga! Jag tror nog att du ser vad som rätt!

2011-04-24 @ 19:49:55
Postat av: Anonym

Oj vilka vackra planteringar! :) Jag hittade den här bloggen när jag googlade på perenner.

Får jag fråga vad det är för blommor man ser på bilderna? Är det alla de som du har beskrivit planteringsavstånden för?

2017-07-18 @ 22:40:15
Postat av: Hasse Wester

På översta bilder ser man kransveronika och violruta.

2017-07-19 @ 08:54:56
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ah, det var vad jag gissade på. :) Tack så mycket för svaret! :)

Jag är nybörjare på perenner, har just börjat intressera mig för det, men tycker att särskilt den undre bilden var så vackert komponerad med växterna. Kan du säga vad det är man ser på den bilden?

2017-07-22 @ 21:50:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0