Site Meter

Krukor av potatisskal

Jag läser i Hemträdgården nr 2 där Inger Palmstierna skrivit en intressant artikel om nya ekologiska podukter för trädgården.
  • Krukor gjorda av potatisskal som planteras tillsammans med växten.
  • Komposterade bakterier som ska lösa problemet med mossa i gräsmattan.
  • Ett ogräsmedel av växtextrat. Två veckor efter besprutning ska ogräset dö.
  • Mycorrhia (svampars rötter) som är nödvändiga för de flesta träds etablering, nu finns gödselspjut som sätts ner i marken runt träden. Företaget Biobasiq säljer Mycordip, läs mer här. Övriga produkter finns på www.osmo.dk

Kommentarer
Postat av: Niklas lidén

Potatiskalskrukor låter utmärkt om man ska odla för mat!

Men också jag som helt satsar på perenner numera skulle ha glädje av det för sådant jag vet gror lätt och växer till sig snabbt. Nu vet jag ju inte hur dom är utformade så det räcker för en planta vore det toppen då kunde man slippa allt med omskolning och pillande med småplantor. Man låter dom växa till sig i en potatiskruka som man bara gräver ner när den verkar när plantan är mogen för det.

2011-03-28 @ 18:42:03
Postat av: Mariana

Visst kan man ta lite skogsjord när man planterar träd för att få lite sån där Mycorrhia tilsatt.

Har jag för mej.

Mariana

2011-03-28 @ 20:28:34
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Lena Elisabet

Och så fanns där 2 sidor om blåbårsodling som jag bara är så sugen på!

2011-03-28 @ 23:13:38
URL: http://baratradgard.blogspot.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Visst verkar det fiffigt Niklas?



Om tar jorden på rätt plats och har tur så ska det nog funka Mariana.



Bara en sån sak Lena Elisabet...

2011-03-29 @ 12:47:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0