Site Meter

Långholmens stockrosor


Kommentarer
Postat av: Ramona K

Varje morgon när jag hämtar tidningen växlar jag ett ord med mina stockrosor. De stora knopparna öppnar vilken dag som helst. Det handlar om den svarta skönheten "Night Watchman" - en underbar kontrast mot alla övriga växter. Längtar.

2011-07-10 @ 09:14:56
Postat av: Carina

Fina bilder och härlig video, lite annat tempo då. Det är skönt att ha fått växa upp under 50-60-talet.

Minns hur jag som liten var fascinerad och stolt över, att själv få lägga biljettpengarna i den lilla glasbehållaren, framme hos chauffören på spårvagnen. Har för mig att alla chaufförer alltid hade ett litet leende på läpparna då, på den tiden, men kanske minns fel ;-)

2011-07-10 @ 10:03:33
Postat av: Per

Jag är väl egentligen diskvalificerad från att ens läsa en trädgårdsblogg eftersom jag inte kan någonting om blommor... Men just stockrosor är en favorit! Min kärlek till dessa tuffingar väcktes i Köpenhamn för ca 15 år sedan, då jag såg ett par ståtliga stockrosor växa diekt upp mellan gatstenarna intill ett hus i trakterna kring Nyhavn. En helt osannolik syn, att någonting så vackert kunde komma direkt ur gatan...!

2011-07-10 @ 10:50:07
URL: http://whatgoodami.blogspot.com/
Postat av: Mariana

Så fint tecknade,som målade med aqvarell.

2011-07-10 @ 11:10:10
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Ann-Sofi

Blir alltid glad att se vad du sett när du flanerar! Hur går det med kamerabeslut? Har själv varit och tittat på Nikon 5100 och Canons D600. Lite svårt bestämma sig efter att ha testat med ett större teleobjektiv på Nikon-kameran (så underbart, men kostar 23.000:-....). Så nu ska jag använda min analoga Canon A1 (en klassiker) ett tag då jag har fina objektiv till den. Kommer nog snart köpa Nikon 5100, LCD-skärmen mycket skarpare än Canons D600 och de tester jag läst tyder på att även bilderna är bättre. Canon D600 verkar starkare på video vilket inte intresserar mig särskilt (ännu). Som du skulle jag vara väldigt intresserad att höra vad ägare till Nikon-kameran anser. Någon?

Vill tipsa om ett trädgårdsprogram i Kunskapskanalen om någon missat serien; Världens Trädgårdar, i 10 delar med Monty Don. Den går att se på nätet också. Han besöker 80 trädgårdar över hela världen, även om man sett den han besöker så ser han något man kanske missat. Väldigt intressant!

2011-07-10 @ 12:06:19
Postat av: Blomkärringen/Gullvivan

Oj, oj så fina! Det är dåligt med stockrosor här, Får göra något åt det,tycker nästan att de enkla är finast! Grymt vackra!

2011-07-10 @ 14:44:27
URL: http://blomkarringen.blogspot.com/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Ramona K: Då har du något att se fram mot!



Carina: Det kändes som en mer positiv tid och som sagt så verkar tempot lite lugnare. Men man kan ju också försköna den tid som varit. Men att det var mindre trafik är ju helt klart.



Per: Du får ta dig till Djurgårdsstaden som ligger vid Grönan...där här hela Breda gatan full av stockrosor som kommer upp ur stenbeläggningen...men det är ju alltid planerat med jord under. Men fy satan i gatan vad vackert det är!



Mariana: Ja de var lite speciella de där.



Ann-Sofi: Jo jag köpte en Nikon 5100 men borde ha ett bättre objektiv. Har ett ganska simpelt 18-55 och ett 55-200. Men det gäller att komma överens med sin nya kompis nu bara. Det tar nog ett tag. Tack för tipset om programmet.



Blomkärringen: Mars iväg till plantskolan!

2011-07-10 @ 20:01:18
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Ann-Sofi

Finfina bilder!!

2011-07-11 @ 16:57:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0