Site Meter

Städsegröna växter

Jag fick mail från två trädgårdsintresserade personer i Skåne igår. De var besvikna att så få skriver om vintergröna växter i svensk trädgårdslitteratur och det stämmer faktiskt, det kommer inte ut så många böcker om våra städsegröna växter. Inte heller i trädgårdsprogrammen i TV visar man speciellt mycket om dessa nästan glömda växter.

Omslagen på trädgårdstidningarna lockar med färglada blommor, mest sommarblommor och perenner, sällan finns träd eller buskar på omslagen och absolut aldrig vintergröna växter.
Vad gäller ljungsläktena Calluna, Daboecia och Erika finns inte något samlat verk och de mailande personerna tycker även att intresset för träd och buskar är svagt. Jag citerar här ett stycke ur ett mail där det handlar om Medelhavsträdgårdar i Sverige:
Där de professionella svenska trädgårdsskribenterna huvudsakligen ser olivträd, fikon, citrusväxter, palmer, agave, Bougainvillea, blyblomma, trumpetranka, murgröna, Agapanthus, pelargoner, rosmarin, lager, och i bästa fall pinjer och cypresser, där har jag också sett gudaträd (Ailanthus altissima), plataner, den städsegröna Magnolia grandiflora i stora mängder, aucuba, buxbom, benved, lagerhägg, eldtorn, städsegröna ekar, glansbuskar (Pittosporum), buskartade Helichrysum, cedrar, ädelgranar och aleppotall (Pinus halepensis)

Ska jag vara ärlig så har jag inte tänkt så mycket på att vintergröna växter får så lite plats idag och det beror nog på att jag inte är så förtjust i vintergrönt. Varken barrväxter eller rododendron, även om jag gillar idegran och buxbom. En välskött granhäck kan också vara mycket vacker, se bara på bilderna från Hässelby slottspark och den svajjiga granhäcken hos antroposoferna i Järna. Och visst är havet av rododendron i Sofiero vackert...på sitt sätt.
Just buxbom tycker jag ändå får mycket uppmärksamhet i litteraturen.

Kan mitt ointresse av vintergröna växter bero på att de är så mörka och dystra? Jag vet faktiskt inte. Jag trivs bättre i mjuka lövskogar än i vassa granskogar. Visst förstår jag att det vintergröna kan vara värdefullt i svenska trädgårdar som står avlövade halva året och tack och lov så har vi olika syn på hur trädgårdar ska se ut. Variation är alltid bra.
På 70-talet var ju storhetstiden för vintergröna växter och många planterade olika barrväxter runt sina hus. Här fanns bl.a.  thuja, bergtall och rododendron.

Jag har en bok som heter ´´Vår vintergröna trädgård´´ som är skriven av Brita Johansson där hon presenterar väldigt många växter. Hon skriver i förordet ´´Om dessa växter finns inte mycket skrivet på svenska. Särskilt barrväxter och ljung har behandlats minst sagt styvmoderligt i trädgårdslitteraturen´´.
I boken beskriver hon vintergröna växter så här - ´´Kom i min famn är det budskap den städsegröna trädgården förmedlar. När kyla, blåst och mörker ödelägger sommarens fägring fortsätter den att utstråla ombonad vänlighet och behag - en vän och glädjekälla 365 dagar om året´´.
Tyvärr så känner inte jag en ombonad värme av thuja och rododendron...eller bergtall. Men som sagt...jag förstår dessa växters värde.

Vi kanske kan vänta oss en renässans vad gäller det vintergröna i våra trädgårdar. Tillbaka till 70-talet. Vem vet?

Vad tycker ni om vintergröna växter? Är de hopplöst fel i tiden eller är de på väg tillbaka in i våra trädgårdar?


Kommentarer
Postat av: Mariana

Tycker om en vintergrön stomme i trädgården!

Lagerhägg,Mahonia,Buxbom är fina vintergröna växter.

Jag var så där förtjust i Rhododenron tills jag gjorde min första trädgårdsresa till England, vi besökte ett ställe som jag tror kallades för the boowl det var makalöst som en enorm skål med blommande Azalea och Rhododenron i alla möjliga färger och i botten av 'skålen' en damm, man kunde ta sig ner på stigar som doldes bakom alla buskar, oförglömligt.

Och så alla dessa Rhododenron träd!!!

2011-01-27 @ 12:02:35
URL: http://www.tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Inge Knutsson

Vårt hus var färdigbyggt våren 1980 och redan första året planterade vi barrväxter och buxbom. Snart kom andra vintergröna bladväxter, järnekar, rhododendron, kalmia, japansk buskrosling och mycket annat som inte tappar bladen på vintern. Sedan planetade vi ännu fler barrväxter, främst dvärgformer naturligtvis. Vad då dystert gröna? En del är blå, grå, gula, gulbrokiga, vitbrokiga, och nästan svarta. Det är väldigt fint. Trädgården lever året om (vi har inte alltid snö på vintrarna). Det finns småbladiga rhododendron som bara blir några decimeter höga, det finns hundratals barrväxtsorter som bara växer en eller ett par centimeter om året. Man göra hur mycket som helst med dem i trädgården! Okunnigheten om dem är otroligt stor: se där en uppgift för tv, trädgårdstidningar och bokförlag!

2011-01-27 @ 12:22:30
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Mariana: Jag har tigit in vad du tycker kamrat!



Inge Knutsson: Jag är glad att du trivs med dina växter Inge. Som jag sa så är det bra att vi människor har olika smak vad gäller trädgård och allt annat. Ibland spelar det nog ingen roll hur mycket man lär sig om en växt...om man inte har den rätta känslan för den.

2011-01-27 @ 13:42:58
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Tagit in skulle det vara Mariana....

2011-01-27 @ 14:47:54
Postat av: Halvdansken

Jag är ingen vän av vintergrönt, det jag uppskattar med våra olika årstider är just det att de ÄR olika.



Sen är det väl skillnad på var man bor. Här nere i Danmark så är ju vintern normalt inte så lång, och vi kan oftast se gräsmattan (vinterskabbig, men dock grön) och det vimlar ju med ligusterhäckar osv.

2011-01-27 @ 16:42:33
Postat av: Trädgårdsturisten

Absolut på väg tillbaka, iallafall i min trädgård, där allt som syns vintertid är alla fyrkanter och rader av planterad liguster som bildar mönster. Vår samling buxbom som är klippt som klot står i hörnet av trädgården och hukar, vackert pudrade med snö...Vad vore en trädgård utan sin ryggrad?

2011-01-27 @ 16:55:31
URL: http://tradgardsturisten.blogspot.com
Postat av: Anja

Så bra inläggsidé! DEN kommer jag att nappa på!Oj, oj! det finns även annat än mörka, dystra växte! Imorgon går jag ut och fotar/Anja

2011-01-27 @ 17:08:13
URL: http://anjashill.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Halvdansken: Ligusterhäckar tycker jag om.



Trädgårdsturisten: Jag tycker mycket om trädgårdar med välklippta idegranhäckar och buxbom, även liguster.



Anja: Väntar på bilder...

2011-01-27 @ 18:28:59
Postat av: Eva

Jag skulle absolut vilja ha in mycket mer vintergrönt i min trädgård för att ge den en stomme som är tilltalande året runt. Jag har en del buxbom, några låga häckar och några större buskar men jag skulle vilja ha stora mängder av buxbom! Drivor! Jätteklot! Höga häckar!

Om det bara inte var så dyrt...

2011-01-27 @ 18:54:33
URL: http://skogseva.blogspot.com/
Postat av: The Intercontinental Gardener

Jag tror att vintergröna växter kommer stort tillbaka, men på ett helt annat sätt än på det ofta trädgårdstråkiga 70-talet. Som en året runt stomme blandat med blommande, ofta skira växter. Tänker på några fina trädgårdar i Frankrike med Pinus som bas, och naturligtvis den japanska trädgårdskonsten där tallar och vintergrönt ofta utgör en fin stomme. Ska tänka mer på detta och ta fram namn och länkar... Men jag blir lite uttråkat av allt detta medelhavssvärmeri i Skandinavien. Visst är det underbart med medelhavet, men varför ständigt dessa eskapistiska trädgårdar (och artiklar, böcker etc etc )? Som om inte våra breddgrader skulle kunna vara lika vackra? Nu när vi alla (nästan, i alla fall) kan resa och se dem på plats i sina lände,r varför vill folk envist återbygga dem i vårt kalla klimat istället för att fira det otroligt fina vi själv har? Hmmm... mycket att tänka på.

Postat av: Kersti

Om thuja tycker jag inte men buxbom gillar jag. Barrväxter kan kanske vara ok om man har en skogstomt men då blir det liksom en annan sak än en trädgård. Läste Inges inlägg och det lät ju spännande, den trädgården skulle vara skoj att se.

2011-01-27 @ 20:12:51
URL: http://ettvardag.blogg.se/
Postat av: Inge Knutsson

Kersti, liksom alla andra intresserade, är hjärtligt välkomna att komma och se på vår trädgård som till kanske 75 % består av vintergröna barr- och bladväxter. Förutom dem jag har nämnt ovan har vi ganska mycket ljung, vår-, sommar- och höstblommande. Många av höstljungsorterna har ett bladverk som skiftar med årstiderna, framför allt åt det orange och röda hållet, inte så dumt en glåmig januaridag! Om en månad eller så blommar vårljungen tillsammans med de tidigaste lökväxterna.

Många barrväxter, och även vintergröna bladväxter, skiftar färg, särskilt de variegerade, och faktum är att de senare är som vackrast under vintern.

Vi resonerar som så: man har en tomt på drygt 1200 m2, som man har betalt dyra pengar för,varför ska den ligga i träda på vintern, dvs. från början av november till slutet av april ungefär? Nej, utnyttja den fullt ut, dvs. året runt. Vi har inte en enda växt (jo, en Agapanthus)som vi bär ut och in. Trädgård ska inte bara vara ett förlängt vardagsrum sommartid, tycker vi.

Jag ser av en del ovanstående kommentarer att det skulle behövas många tidningsartiklar och många böcker för att få upp folks ögon för det vintergröna. Thuja, bergtall, idegran, buxbom: då skrapar man bara på ytan när man nämner dem.

2011-01-27 @ 21:54:47
Postat av: Kersti

Inge hur hittar man till er trädgård ifall man skulle vilja göra ett besök?

2011-01-27 @ 22:38:46
URL: http://ettvardag.blogg.se/
Postat av: Inge Knutsson

Kersti: Vår trädgård finns i nordöstra Skåne: Fläderstigen 25, 28932 Knislinge. Tel.: 044-61226, mejl: [email protected] (I närheten finns Vanås slott med dess konstutställningar och stora slotts- och skulpturpark.)

Förutom det vintergröna finns det givetvis lövfällande träd och buskar också, liksom en del perenner (många Hosta bl.a.). Utöver barrväxterna och de städsegröna bladväxterna vurmar vi särskilt för alpiner / stenpartiväxter, också det en otroligt förbisedd kategori trädgårdsväxter.

2011-01-28 @ 08:31:18
Postat av: kupasa

Hej och tack för bra blogg. Vill bara tipsa om den här boken som kom för ett par år sen. Mkt bra tycker jag. "Grön trädgård året om : med vintergröna växter och prydnadsgräs" / Christina Ilminge.



Skulle gärna ha mer vintergrönt i min trädgård men det är ett styvt jobb att hålla de sorter jag gillar (buxbom och bambu) vid liv i min kalla z5 trädgård.

2011-01-28 @ 09:16:41
Postat av: Inge Knutsson

En ännu bättre bok, när det gäller barrväxter, är Brita Johanssons "Odla barrväxter", som kom ut 2007. Och kära kupasa, förtvivla inte: det finns rhododendron för zon 5!

2011-01-28 @ 10:05:11
Postat av: Kersti

Inge: Jag ska ha det i åtanke när jag far söderut. Vore skoj att besöka er.

2011-01-28 @ 15:38:27
URL: http://ettvardag.blogg.se/
Postat av: Hillevi Liljestrom

Jag älskar vintergröna växter, barr. rhoddisar - allt - och den stabilitet som de ger till trädgården.

Stabilitet, densitet, bred mustig färgskala - allt! Och jag är glad för att de vintergröna växterna nu är på stark frammarsch in i de privata trädgårdarna igen! Nu har de sonat 70-talets överanvändande tillräckligt länge.

Jag välkomnar också fler tv-program, mer reportage om dessa trädgårdarnas ryggradsväxter...



.... men utan blommor och gröna lövfällare, så vore det bra trist förstås!



Ha en go helg, Hasse!

2011-01-28 @ 15:47:35
URL: http://www.stocksundgarden.blogspot.com
Postat av: LillaB

Utanför trädgården växer bergslagsskogarna milvis åt alla håll. Det räcker som vintergrönt och blir över, dessutom. Jag vill ha lövfällande träd och buskar runt omkring mig. Och grönsaksland Mycket grönsaker. Fina blommor därtill.

Så vill jag ha det.

2011-01-28 @ 17:52:46
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Inge Knutsson

LillaB: Varför pratar du om skogar? Det är trädgård vi diskuterar. Har du aldrig hört talas om dvärgbarrväxter? Jag tror att jag har ett hundratal sorter som når mig till ankeln, som mest till knät, tjugo till trettio år efter planteringen. De gör sig väldigt fint mellan och under de lövfallande träden / buskarna, ännu bättre i vårt starkt sluttande stenparti och i våra tråg. De är väldigt fina att ha under vinterhalvåret.

Det är nästan så att jag tror att jag bor i ett annat land när jag läser vad du skriver.

2011-01-28 @ 23:05:49
Postat av: Lilla B

Inge - jag är inte så överförtjust i vintergrönt. Här i kallt läge i växtzon 5 och med en skogsträdgård har jag absolut ingen som helst lust att satsa på annat än sånt som inte liknar det som finns runt om mig. Jag är tvärmätt på vintergrönt. Och snön som glädjande nog sjunkit undan är för närvarande minst 60 cm djup så pytteväxter är inget att stå efter. Jag har sett väldigt vackra vintergröna trädgårdar men jag vill inte ha en sådan själv.

2011-01-28 @ 23:12:05
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Inge...människor har olika smak. Så enkelt är det. Var stolt och glad åt din trädgård men du kan inte tvinga hela Sverige befolkning att älska dessa växter. Det här känns nästan som en religion!

2011-01-28 @ 23:24:08
Postat av: Inge Knutsson

Lilla B och Hasse: Jag erkänner oförbehållsamt att jag har drivit det här lite väl långt! Jag har också andra växter i min trädgård. Intresset för vintergrönt hänger ihop med var i landet man bor och hur man bor. Vad jag egentligen ville var att nyansera de tongivande skribenternas ensidiga bild av hur en vacker trädgård ska se ut. I 15 års tid har det bara handlat om blommor och det är dags att ändra på det, inte minst i tv, som Hasse har föreslagit.

2011-01-29 @ 09:14:24
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Så! Ha en trevlig helg Inge!

2011-01-29 @ 09:48:47
Postat av: Annette

Jag älskar det vintergröna växterna. De ger en stomme och lugn till de andra växterna. Det handlar inte om antingen eller barr/blad utan en kombination som lyfter varandra. Jag tror absolut att städsegröna växter är på väg tillbaks. Det handlar nog mest om upplysning. Folk i allmänhet vet inte om vilket underbart sortiment det finns. Plantskolorna bör utöka sitt sortiment drastiskt. Vi som är "växttokar" söker växter i och utanför landsgränserna och hittar då ett fantastiskt sortiment av små dvärgar, en del inte större än tio cm på tio år, andra har graciösa böljande former, gula, blågröna, vita, jag alla tänkbara färger och former. Glöm allt gammalt om 70-tals trädgårdar. Det är ni själva som skapar och växtsortimentet på 70-talet och idag är inte alls jämförbart. Det har fullkomligt exploderat sedan dess. Använd de städsegröna växterna till kontraster i blad/barr och form och ni får en trädgård att njuta av året runt.

2011-02-17 @ 15:05:54
Postat av: Kai

Snubblade över detta inlägg, måste tipsa om boken "Grön trädgård året om" av landskapsarkitekten Christina Ilminge. Utmärkt bok, köpte den på bokrea.



Vad tycks om de klassiska japanska trädgårdarna förresten? Är dom dystra? Dessa trädgårdar brukar ha barrväxter som stomme, i synnerhet vissa arter av tall.

2012-03-10 @ 10:18:04
URL: http://odlanu.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0