Site Meter

Alhambra i maj

Det har blivit tradition att min dotter och jag en gång om året reser iväg på en kombinerad fotbolls-titta på trädgårdar-shoppa (dottern)-resa och i år går färden till Malaga där Barcelona spelar säsongens sista ligamatch den 21 maj. Eftersom detta är spanska solkusten så lär det väl bli lite tid på stranden också.

Det finns platser som jag alltid drömt om att se och Alhambras trädgårdar är en sådan plats. De tillhör Europas äldsta trädgårdar och anlades för 800 år sedan. Planen är att en dag ta buss eller tåg till Granada för att se dessa trädgårdar. Det finns en liten hake bara...att det är för trångt där, eftersom det är en av Spaniens mest besökta platser. Men jag hittade den här rundvandringen på Youtube och vid det tillfället ser det inte ut att vara så mycket folk.  Någon som varit där?

I Malaga finns även en historisk botanisk trädgård, Jardin Botanico Historico La Concepcion som är en av Europas största. Hm...vi får se vad som hinns med på fyra dagar. Jag är ju inte ensam på resan och trädgårdar står väl inte allra högst på att-göra-listan för en av oss. Man kan ju också se Picasso-museet, han föddes ju i Malaga. Men Alhambra vill jag nog inte missa.

Loreena MacKennitt i Alhambra och visst blir man lockad att se detta...

Kommentarer
Postat av: Claus

Hej Hasse

Håller med att det brukar vara mycket folk där. Sista gången jag var där, för två år sedan, var det rigorösa kontroller av antalet människor till de indelade "ytorna" Tips! Lättare och smidigare att komma in om man åker med "turistbuss". Nackdel att man måste följa guidens tempo, även om det är lärorikt. Ha med mycket minne till kameran, det finns hur mycket som helst att fotografera där....

2011-02-26 @ 08:48:20
URL: http://www.stubbergaard.se/wordpress/
Postat av: Mariana

Vad kul! trevligt med kombinerad resa med lite övervikt på trädgård förståss.

Har inte varit där!

Ha de bra

Mariana

2011-02-26 @ 08:49:26
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Claus: Aha...förstod nästan det. Antar att jag får åka dit själv om jag ska besöka platsen då. Hm...får fundera! Men jag förstår att det är mycket att fota och visst lockar det att ´´trädgårdsspana´´ i Alhambras trädgårdar. Jag får väl hänga i den där botaniska trädgården annars...



Mariana: Ja det ska bli riktigt kul. England får vänta till 2012.

Ha det bra du också!

2011-02-26 @ 09:01:18
Postat av: Ramona K

Jag var där för c a 5 år sedan men det var i samband med en tjänsteresa och i mars. Det var folktomt, småkallt och växterna hade inte riktigt fattat att det var vår. Det är arkitekturen, vattnet, atmosfären och utsikten som är huvudsaken tycker jag och då spelar det ingen roll vilken årstid det handlar om. Men att uppleva Alhambra i maj är nog en höjdare. Du får ett minne för livet. Kanske om du hänger på låset när de öppnar slipper du de värsta köarna.

2011-02-26 @ 10:14:19
Postat av: Janicke

Jag var där för länge sedan, nån gång på 1970-talet. Minns Alhambra som oerhört vackert, stilla, folktomt, minns hur fontänerna porlade ... Solen sken, utsikten var förtrollande. Och hur mycket vackert och fascinerande som helst att njuta av.

Hoppas du kommer dit och kan se igenom folkhopen.

2011-02-26 @ 11:58:16
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ramona K: Det låter fint. Har bestämt mig att vara med i en guidad grupp med buss från Malaga...för att få ut det mesta av besöket.



Janicke: Det låter fantastiskt vackert! Jag tror att det blir en fin upplevelse hur den än blir.

2011-02-26 @ 19:47:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0