Site Meter

Bokhäckarna vid riksdagshuset

Riksdagshuset

Bruna buskar låter kanske inte så vackert, men under vintern så blir man glad att inte alla träd och buskar är nakna och visst är det väl effektfullt med den här bruna nyansen mot dessa gamla vackra byggnader?

I alla år har jag åkt förbi här och sett häckarna som avenbokhäckar. Här i stockholmsområdet brukar ju dessa vinterbruna häckar vara just avenbok. Men nu vet jag bättre. Det är helt enkelt bokhäckar - Fagus silvatica som så fint nästan lyser upp den här maktens plats nu på vintern.

Den har så många skönhetsvärden den här fantastiska växten. De stora trädens släta vackra bark, när de skira försommarlöven är så vackra och när hösten förvandlar löven till guld. Lägg till att man kan använda dem till sådana här fantastiska häckar.

Kungliga slottet

Gustav Adolfs torg med operan
'
Utrikesdepartementet - Arvfurstens palats


Bokar i maj


Kommentarer
Postat av: Kristina Bonander

Det är vackert med bok. Platsen är också vacker särskilt bilden med Arvfurstens Palats i bakgrunden. En av Stockholms vackraste hus tycker jag.

Har du sett de fina krubborna som - har jag läst - är från det gamla hovstallet och som är uppsatta i nordöstra hörnet av parken?

Hälsningar

Kristina

2011-12-07 @ 17:02:28
URL: http://kristinabonander.blogspot.com
Postat av: louise pärsén

Kanske också bokarna går i buxbomens spår... Det finns ju en dödlig sjukdom på just bokar också som härjar, i alla fall i södra sverige. Fina är de i alla fall, bokarna, så länge de lever.



louise

2011-12-07 @ 20:44:45
URL: http://hallontrollet.blogspot.com
Postat av: slottstädgårdsmästaren

Jag såg det Louise. Vet inte vad som händer. Almarna, askarna och bokarna.

2011-12-07 @ 21:12:11
Postat av: halvdansken

Vi har bokhäckar utanför matsalen på jobb. Jag satt och tjyvlyssnade på att samtal när jag åt och en man sa att "se som klimatet förändrats, häckarna tappar inte bladen ens nu på vintern". Jag sa till honom att det var bokhäckar, men tror inte att han fattade nånting. Suck...

2011-12-08 @ 20:10:59
Postat av: slottstädgårdsmästaren

halvdansken: Ja det är mycket sånt man får höra. Som att man varje år får förklara att syrenens stora gröna knoppar alltid bildas på hösten. Det handlar inte om människans påverkan av miljön.

2011-12-08 @ 20:18:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0