Site Meter

Nära Blomstermåla

Två sommarhus på Rådmansö i Roslagens skärgård har jag ägt och det senaste stället hade en stor, spännande och krävande trädgårdstomt. När jag ägde det första huset så jobbade jag i vårt familjeföretag, på fritiden hade jag även skötseln av några gårdar runt om i stan och det kändes som om jag alltid jobbade med trädgård eftersom det blev trädgårdsjobb vid sommarstugan också.
För att inte helt bränna ut mig så sålde jag till slut mitt senaste sommarhus 2002. Nu har jag även slutat med mina extra trädgårdsuppdrag och koncentrerar mig helt på Engsholms slottspark.

Jag tycker att jag har hittat ett bra sätt att hålla mitt intresse för trädgård på en lagom nivå. På somrarna brukar jag besöka trädgårdar och försöker fånga det vackra med min kamera, men mina vandringar i naturen är minst lika viktiga för mig.

Nu har det börjat smyga sig på en liten dröm om en egen trädgård igen. En liten en bara. Billig. Som en kollonilott men utan grannar...typ!
Eller ett billigt torp med en gammal sliten trädgård som ropar efter hjälp och kärlek. Men om det ska vara billigt så måste jag tänka bort de platser i Sverige som jag tycker bäst om och börja titta efter andra paradis, platser som inte lockar storstadsfolket. En stuga inne i landet med en insjö på hyfsat avstånd. Helst en plats med gamla anor...och med mycket känsla. Torpet skulle vara enkelt, kanske el och vattnet kunde jag hämta i en pump på gården.


Jag tittade en stund på Hemnet och hittade två platser som skulle kunna funka. Priserna är ju oerhört låga. Men det känns ändå som om den här drömmen ligger på en femårsplan...

Hus 1 - men ligger nog för nära stora vägen. Här kan man anlägga en egen drömträdgård runt huset. 230 000:-
Hus 2 - Nära Blomstermåla...! Det finns många vackra namn på orter i Sverige, Morgongåva är ett annat vacker namn. Huset nära Blomstermåla kostar 195 000:-

Märklig låt...ett intro på 1.22 när hela låten är 2.44

Kommentarer
Postat av: Lena Elisabet

Drömma är härligt och hemnet är ett bra ställe att göra det på. Men jag brukar mer titta på vräkiga lyxvillor i skärgårdsmiljö med så många nollor i priset att man blir alldeles korsögd!



Lycka till med sommarstugedrömmen!

2011-04-09 @ 16:12:15
URL: http://baratradgard.blogspot.com
Postat av: Anna

Vad kan vara bättre för en trädgårdsmästare än Blomstermåla :)?

2011-04-09 @ 22:04:03
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Lena Elisabet: Tack! Jag nöjer mig med fallfärdiga torp jag...



Anna: Visst är det passande?

2011-04-09 @ 22:59:33
Postat av: Fia

Det verkar som om vi har samma smak när det gäller hus, jag gillar också gamla rödmålade stugor med knotiga äppleträd och syrenbuskage ;-) fast jag har redan en röd stuga med stor och fin tomt i en billig del av landet :-) Jag förstår inte hur du klarar dig utan en egen trädgård...

Bägge husen var fina, men jag gillar nog nr 2 bäst för att det är skog runt, det första ser blåsigare ut. Men så är jag en skogsälskare med.

2011-04-09 @ 23:13:44
URL: http://tradgardsalskare.blogspot.com/
Postat av: Halvdansken

Jag kan aldrig låta bli att tänka på att i torp som dessa bodde det barnrika fattiga familjer. Utan el och vatten inomhus. Vedspis som enda uppvärmingen. Hur klarade man vintrarna?

Inte märkligt att så många åkte till Amerika.

2011-04-09 @ 23:18:36
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Men jag brukar räkna slottsträdgården som min trädgård Fia. Gillar nog hus 1 bäst eftersom det finns så bra möjligheter att skapa en egen trädgård där. Gillar nog bättre öppna landskap än skog...även om jag lärde mig tycka om djupa skogar förra sommaren. Var i landet bor du Fia?

2011-04-09 @ 23:19:20
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Halvdansken: Jag brukar också tänka att idag ser vi de som mysiga och charmiga hus, platser där människor kämpade för sin överlevnad förr. Men det är ju bra att vi vårdar dem så att de finns kvar.

2011-04-09 @ 23:25:21
Postat av: Katarina/Kollitott

Jag tycker att hus nr 2 ser ut att vara i bäst skick - möjligen lite nya tapeter ;O) Fast vad är det för växtzon?

2011-04-10 @ 00:21:56
URL: http://kollitott.se
Postat av: billan

Klart som korvspad att du ska ha en egen liten röd stuga på ett lagom pendelavstånd från din "vardagsträdgård". Hus nr 1 ser ut att ligga fint på en liten höjd mot vattnet.

Det enda jag saknar på torpet är att sjön ligger ca 500 km från stugan.....

Många inlägg har jag missat här hos dig när jag varit borta, ska läsa ikapp nu.

Lycka till med att förverkliga dina stugdrömmar!

2011-04-10 @ 10:20:15
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com/
Postat av: Millah

Hej... Allt bra?

Jag har igång massa roliga tävlingar & det kommer in nya titt som tätt!



Du hittar tävlingarna här---> http://millahoman.blogg.se/2009/august/tavlingar.html



Ta hand om dig =) Kramar // Millah

2011-04-10 @ 10:34:59
URL: http://millahoman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0