Site Meter

Holger och Jens - välkomna till slottsparken!

Nya bekantskaper har kommit till slottsparken. Den vita ungerska syrenen - Syringa josikea ´Holger´ och Rosa rugosa ´Jens Munk´ hälsas välkomna. Holger står framme vid slottet och Jens har fått sin plats i slänten bland nävor, lavendel, kranssalvia och ulleterneller. Jag tror mycket på er.

Vidare planterade jag ännu ett surkörsbär Fanal som jag tycker är ett mycket bra träd. Bra växtsätt, vacker blomning och den ger mycket bär. Den fick sin plats nedanför slottets borggård och marken under har jag fyllt med nävor, akleja, kungsmynta, stjärnflocka. Måtte inte de vilda vännerna från skogen förstöra detta.

Ett gäng Nepeta ´Walkers Low´ blev också planterade denna gyllne, iskalla men vackra morgon. Vinterjackan värmer mig och jag borde kanske inte ställt undan graningkängorna ännu. Det är ju trots allt bara den 11 maj.

Växterna kommer från Zetas trädgård.
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Så vackert det låter! Ser fram emot bilder så småningom.

2010-05-11 @ 09:11:21
Postat av: Lena

Aha det finns en ros som heter Jens - säkert lika taggig som min son med samma namn. Finns det ingen snäll och foglig växt som heter Per, som min andre son?

Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Du anonyma vän: Det kommer nog att bli vackert och bilder kommer framöver.



Lena: Jo det gör det faktiskt. Thehybridrosen Peer Gynt. En gul ros men även den är tätt taggig. Jag har en dotter...

2010-05-11 @ 10:09:41
Postat av: Monika

Graningekängan kommer från mina hemtrakter...rejäla och varma som vi...Graninge ligger nästgårds btw

2010-05-11 @ 11:00:43
URL: http://icole8.wordpress.com
Postat av: Mariana

Det låter som Fanal fick en vacker underplantering.

Mariana

2010-05-11 @ 11:54:54
URL: http://www.tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Lars Forslin

Jens Munk är kanske den finaste rugosahybriden om du frågar mig. Ett mycket bra val!

Holger är en syren som är verkligen kritvit - också ett mycket bra val :-) Du vet vad du gör.

2010-05-11 @ 11:56:11
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Janicke

Hm, anonym? Låter som min kommentar. Kanske halkade jag på tangentbordet?

2010-05-12 @ 09:30:28
Postat av: Leena

'Holger' har fått sitt namn efter Holger Tolppola från Tolppolas Plantskola i Esbo, Finland.

2010-05-12 @ 14:40:00
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Monika: Bra att ha Graninge så nära.



Mariana: Om bara allt får vara ifred så tror jag att det kan bli fint.



Lars Forslin: Kul att du tycker så!



Leena: Tack för den informationen!

2010-05-12 @ 23:58:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0