Site Meter

En vårdag i Engsholms slottspark



Vid Strandateljén låg vattnet helt stilla och nu väntar jag bara på svalorna som brukar bygga bo här under bryggan.

Våren är fortfarande en aning kylig hos oss men på eftermiddagen hade vi i varje fall 12 grader och solen värmde fint.
Sedan jag i höstas berättade vilket slott jag jobbar på så känns det skönt att kunna fotografera i parken utan att vända kameran från slottet eller beskära bort den allra minsta tegelbit av slottet i bildredigeringen.

Jag har i två dagar delat och flyttat om perenner och kommit på nya idéer på hur parken ska blomma framöver.  Bl.a. hittade jag en perfekt plats för ett surkörsbärsträd.
Stora feta, dreglande harar sitter en bit i från och stirrar på allt som planteras....så vi får se vad det blir av allt detta. Märker att jag inte tagit några bilder från perennplanteringen och att jag kanske skulle ha gjort det...men det får bli nästa gång.
Problemet nu är att jag har stora kameran med mig på jobbet och den kan jag inte släpa med mig överallt.

Kompaktkameran som jag alltid brukar ha i fickan kärvade ordentligt förra veckan. Efter att ha tömt den på sand från Fårö och Sandhammaren, torr jord från slänten på Engsholm och annat bråte i optiken så funkar den igen. Men den får den vila ett tag trots allt, måste hitta på en lösning hur jag kan skydda den.

I morgon ska jag berätta vilken den vanligaste trädgårdsfrågan är. Någon som kan gissa?
Jag har en ledig onsdag igen och då drar jag till Roslagen.






I köket fixar mästerkockarna Hasse, Mattias och Andreas med kulinariska läckerheter till kvällens middag. Lyckliga gäster där uppe i matsalen. Själv åt jag pizza från Minnebergs krog ikväll.


Kommentarer
Postat av: Monika

Mossa i gräsmattan...



Snygga killar där i köket

2010-05-04 @ 17:56:16
URL: http://icole8.wordpress.com
Postat av: Eva

Antingen: "Hur blir man av med mossa i gräsmattan" eller "Hur blir man av med maskrosor i gräsmattan". Det sistnämnda skulle jag själv gärna vilja ha svar på! Finns det förresten sådana marodörer som maskrosor i slottsträdgården? Och nej - det är inte fint med "små solar i gräset"...

tycker Eva

2010-05-04 @ 18:17:34
URL: http://skogseva.blogspot.com/
Postat av: Torprosen

Vilka toppenfina bilder du visar, gillar den första där molnen speglar sig i sjön...våren är bäst...Kram Torprosen

2010-05-04 @ 18:19:22
URL: http://torprosen.blogspot.com/
Postat av: Halvdansken

Eva - mossan var också min första tanke, nr två var "hur får man bort kirskålen", vilket ju påminner om dina maskrosbekymmer.

2010-05-04 @ 18:40:53
Postat av: yrssa

.. min fråga sku vara- hur får man bort klöver från gräsmattan? usch, breder ut sig o tar över allt!

jag hade ännu i morse rimfrost på cykelsitsen när jag sku trampa iväg till arbetet, men kom just in från hundpromenaden, vi var förbi småbåtshamnen och det var vackert och vårligt.

2010-05-04 @ 20:12:19
Postat av: billan

Vilken fin vårdag du haft i parken. Här har det varit kallt och regnigt. Tror som de festa andra att funderingarna kretsar kring gräsmattan, mossa eller gödning, mossa gti????

Tackar för dagens låt....

Ha en riktigt skön ledig dag i morgon!

2010-05-04 @ 20:42:18
URL: http://www.auroraborealis-1.blogspot.com/
Postat av: Sophia Callmer

Vilken fin arbetsplats du har! Vårvackert.

Fråga om trädgård, säkert gräsmatta eller något om ogräs.. allt gott/Sophia

2010-05-04 @ 21:14:17
URL: http://sophiacallmer.blogspot.com
Postat av: Leif

Var det den bryggan som du hll på med i vintras när det var så himla kallt?

2010-05-04 @ 21:19:09
URL: http://vallby38.blogspot.com
Postat av: Ramona K

Vackra bilder!. Här utanför Uppsala var det också fint OM man var aktiv eller om man hittade en plats i lä. Vinden som blåste var bitande kall.

Min gissning är - hur/när klippar man lavendel?

Ha en trevlig ledig dag.

2010-05-04 @ 22:40:49
Postat av: Mariana

Det ser fint ut! kul att få se mer.

Ser ut att vara ett glatt gäng i köket.

Du har väl tur i bland att få njuta av deras mat!

Mariana

2010-05-04 @ 22:47:14
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: TrädgårdsTuristen

Vilken arbetsplats du har! Så vackert. Önskar att jag var en av slottets konferensgäster. För jag gissar att det inte går att få se parken om man inte har bokat in sig via ett företag och grupp.



Lycka till med vårbruket.

2010-05-05 @ 18:24:13
URL: http://tradgardsturisten.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0