Site Meter

Rosendals rosenträdgård

Det blev ett hastigt besök i Rosendals rosenträdgård idag mellan matcherna och jag är glad att Spanien är klara för semifinal mot Tyskland.
Rosens namn står över bilden.

Rosa damascena ´Hebe´s Lip´


Rosa damascena ´Rose des Quatro Saisons´

Rosa damascena ´St Nicholas´

Rosa gallica ´Violacea´


Rosa x richardii - Mumieros


Rosa damascena ´Mme Hardy´

Rosa alba ´Felicite Parmentier´

Rosa arvensis ´Venusta Pendula´

Rosa alba ´Mm Plantier´

Rosa alba ´Mme Legros de St. Germain´

Rosa centifolia ´Major´

Rosa centifolia muscosa ´Jean de Montfort´


Rosa portiandica ´The Portland Rose´

Rosa rugosa ´Jens Munk´

Kommentarer
Postat av: Londongirl

Vilka vackra bilder! Drömmer om fler rosor än nyponrosor här på ön.... (plus en Bonica och en Honungsros förstås)

Vad kan du rekommendera?

2010-07-04 @ 00:47:57
URL: http://tankevagor.blogspot.comt
Postat av: Lars Forslin

Vi byter av varandra Hasse! Jag var där på morgonen och fotade. Fastnade för gallican 'Violacea' som för mig var okänd innan. Det finns ju så många sorter...

Den har verkligen en läcker färg och det finns inte så många enkla gammaldags rosor (som inte är rena arter). Gallicorna brukar också dofta fint, minns dock inte hur det var med Violacea. Doften är en viktig aspekt av rosor tycker jag, tyvärr saknas den hos en del, som Jens Munk, vilken annars är en toppenros, härdig och frisk som de flesta rugosor och dessutom vacker med välformade blommor, som den har efter Schneezwerg, en av föräldrarna.



Såg att vintern hade tagit rätt hårt på vissa sorter, bland annat Venusta pendula och Madame Plantier. Dock såg jag en flera stora Venusta här i Bromma som såg helt oskadade ut. Madame Hardy klarade sig perfekt ser det ut som och kanske är ett bättre val om man vill ha en fylld vit sort. Å andra sidan hade det varit mycket sork i det hörn där flera av de skadade sorterna stod, så man vet ju inte om det var kylan.

2010-07-04 @ 08:06:59
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Londongirl: Jag tycker absolut att du ska prova någon Rosa rugosa där ute på ön. Den rena arten växer ofta efter havsstränder och tål hård blåst och tuffa förhållanden. Jens Munk som jag visar här är riktigt vacker och den har fått komma in i slottsparken i år.



Lars: Ja det blev en snabb runda igår och det mesta såg fint ut men som du säger så hade Venusta drabbats hårt och jag hoppas verkligen att inte sorken får mer plats.

Damascenarosorna var extra fina idag och jag föll för Hebe´s Lip men många andra också. Det där med munken...du vet jag känner nästan ingen doft alls längre. Mitt luktsinne håller på att lämna mig fullständigt så jag får lita på mina andra sinnen. Jag ser rosorna, jag känner rosorna och kanske att jag även hör dem...

2010-07-04 @ 08:20:36
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anonym

Underbara bilder, tack för den morgonfägringen!

Hur gör du för att hålla reda på rosornas namn? Har du skyltar vid dem eller får de plats i huvudet allihopa?

2010-07-04 @ 10:53:58
Postat av: Mariana

Tänk om bilderna kunde dofta också, får gå ut och sätta näsan i mina.

Mariana

2010-07-04 @ 12:07:00
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Anonym

Such beautiful roses.. my favorite is Rosa damascena ' Hebe 's Lip '

2010-07-04 @ 16:47:03
Postat av: Lars Forslin

Jag såg och fotade många rosor och många damascenarosor, men jag missade Hebe's Lip av någon anledning.

2010-07-05 @ 00:15:53
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Anonym: Det finns skyltar vid varje växt...svårt att hålla reda på alla rosor annars. I Lars-Åke Gustvssons ´´Rosor för Nordiska trädgårdar´´ finns 750 olika rosor beskrivna.

2010-07-06 @ 23:47:13
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Nina

Vi måste ha varit där nästan samtidigt!! Visst var det en underbar rosblommning där iår, jag var helt klart imponerad efter att ha varit där.



Hälsningar

Nina

Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Nina: Aha...vi kanske gick där och sniffade rosendoft samtidigt då och visst var det en fin blomning. Synd att all blomning går så fort över när det är så varmt och soligt som vi haft.

2010-07-25 @ 08:27:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0