Site Meter

Blom- och grentorka

Avskrift från boken Trädgårdens växtskydd. Eftersom författaren ofta förespråkar kemisk bekämpning kommer jag inte att ange det här.

Monilia laxa

Kallas även grå monilia. Strax efter blomningen vissnar blomklasarna och härifrån sprider sig vissnandet nedåt i grenen, som kan torka och dö. Körsbär och vissa äppelsorter är speciellt utsatta. Svampen smittar genom konidier som gror på pistillen i blommorna och därifrån växer vidare.



Motåtgärder:
Inskärning av angripna skott någon decimeter nedanför angreppet.



Kommentarer
Postat av: Nordlycka

Jag fick detta på mina två äppelträd i somras, va inge vidare kul!

Fick klippa ner dem en hel del...

Blev nästan inga äpplen alls.

Hoppas jag fick bukt med det så det inte kommer tillbaks i år!



/K

2010-01-27 @ 00:51:32
URL: http://nordlycka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0