Site Meter

Skansen i Stockholm

Jag minns när det fanns fastkedjade elefanter på ett litet betonggolv på Skansen. Jag tyckte inte om det ens när jag var barn. Jag tror att jag hellre luktade på blommor redan då...
Men Skansen är inte bara en plats för instängda djur eller allsång. Letar man sig bort från Solliden och Bollnästorget och andra platser med folksamlingar så kan man hitta fantastiskt vackra miljöer.
Skansen kan ju också vara en ljummen julikväll, i en folksamling, med Uffe på scenen.













Kommentarer
Postat av: Haspet

Vilka ljuvliga bilder. Känner så väl igen mig som liten grabb i dina ord om Skansen. Jag tyckte så synd om alla djuren som hade så trångt så dom knappt kunde röra sig men jag älskade (och gör fortfarande) verkligen att gå och titta i bland annat örtagården och njöt redan då av alla blommor. Önskar dig en trevlig fortsättning på julen.// Peter

2010-12-26 @ 10:54:13
URL: http://haspet.blogspot.com/
Postat av: billan

Skansen är en vacker plats alla tider på året. Julmarknaden brukar vara mysig, om än kanske lite väl många människor på ett och samma ställe för min smak.... Såg ett trevligt reportage igår på morgon-tv om för i tidens julfirande i statarlängorna mm.

Skansen och Zelmani...perfekt combo!

Ha de gott och fortsätt vila jul:)

2010-12-26 @ 12:35:25
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com/
Postat av: Mariana

En riktig sommar idyll om man blundar vid den sista bilden.

2010-12-26 @ 19:22:53
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Haspet: Vissa djurparker gör ju en stor insats genom att säkra hotade arter men djurparker med så här små ytor för djuren känns lite jobbigt. Men jag förstår också att Skansen skulle tappa mycket av hela sin idé om det inte fanns djur där.



billan: Visst...men Zelmani passar ju överallt egentligen. Vila jul du också!



Mariana: Ville ha en liten kontrast där på slutet...

2010-12-26 @ 23:40:44
Postat av: Inger

Underbara bilder som får en att längta...........

2010-12-27 @ 07:45:35
Postat av: Hannu Sarenström

Oj oj härlig stämning, måste nog besöka Skansen ordentligt nästa sommar!

2010-12-27 @ 09:45:39
URL: http://hannu-s.blogspot.com/
Postat av: Lisa

Det är så himla fin på skansen, bilderna får mig att längta efter sommaren :)

Postat av: Karin

Ljuvliga bilder du visar. Det är så upplyftande med grön och så vilsamt. Allt är vitt idag, snön, himlen och dimman!

Karin

2010-12-27 @ 15:44:37
URL: http://www.potagerochmer.blogspot.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Vi längtar vidare Inger...



Hannu: Det är verkligen en skön stämning där uppe om man befinner sig där tidigt på morgonen.



Lisa: Visst är Skansen fint!



Karin: Man saknar verkligen den gröna färgen ute under halva året.

2010-12-27 @ 23:58:35
Postat av: Lars Forslin

Fina miljöer och speciellt fräscht kändes tulpanerna i rosariet. Jag har nog aldrig varit där i tid för att se tulpanblomningen. Synd att det kostar såpass att gå in på Skansen, men man kanske kan köpa säsongskort?



Speciellt roligt att lusthuset där är Swedenborgs gamla lusthus, där han lär ha suttit och författat.

2010-12-28 @ 09:52:49
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Anita

Vilka fantastiska bilder, helt plötsligt fylls hela rummet av sommar (om man inte tittar på sista bilden förstås). Skansen ska definitivt få ett besök av mig nästa år!

2010-12-29 @ 17:36:12
URL: http://anitalinder.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0