Site Meter

Färdiga trädgårdar

Färdiga trädgårdar är en trend som håller i sig. Man vill plantera uppväxta träd och buskar till vilket pris om helst nästan...bara det blir snabbt färdigt. Nu finns även marktäckande perenner på rulle ungefär som man köper färdig gräsmatta. Rullarnas mått är 125x40 cm och växterna odlas på nedbrytningsbara nätmattor av kokosfiber.


Bilderna har jag lånat från Veg Techs hemsida och den här bilden med nävor är från Malmö.

För oss trädgårdsälskare är det ju en del av nöjet att se de små förändringarna och uppskatta varje cm som buskar och träd växer eller hur marktäckande perenner breder ut sig lite varje år. 
Men om man har en besvärlig slänt som man snabbt vill täcka med marktäckare så är det här ett perfekt sätt. Och visst kan man förstå om företag vill ha ´´färdiga´´ planteringar utanför kontor eller liknande....eller på ett bostadsområde där det är svårt att få växter att etablera sig.

Här nedan finns de marktäckande perenner som finna att köpa på färgia mattor hos Veg Tech.
  • Ajuga reptans ’Atropurpurea’  - Rödbladig revsuga
  • Potentilla x tonguei  - Saffransfingerört
  • Thymnus serphyllum ´Albus´ - Backtimjan
  • Vinca minor - Vintergröna
  • Geranium x cantabrigiense ´Biokovo´ - Biokovonäva
  • Geranium x cantabrigiense ´Karmina´ - Liten flocknäva
  • Hedera helix ´Hestor´ - Storbladig murgröna
  • Hedera helix ´Hesma´ - Småbladig murgröna
  • Waldsteinia ternata - Waldsteinia
  • Fragaria vesca ´Rügen´ - Månadssmultron
  • Leptinella dioicia - Grönkotula

Vintergröna i Trädgårdsföreningen

Det finns också buskmattor med krypoxbär och lingontry, ängsmattor, sedummattor mm. Jag hittade tyvärr ingen prislista på hemsidan.


Kommentarer
Postat av: Lilla B

Tycker att idén är finfin. För den som inte har tillräckligt gröna fingrar eller tålamod verkar det här att vara en prima genväg till en trädgård att glädja sig åt.

2009-10-24 @ 11:27:06
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Åsa!

Vilken lysande ide. Det kommer nog att gå åt som smör i solsken till alla bråttom människor!

Tänker jag lite på djupet av min hjärna tror jag att vi människor egentligen mår bra av att få längta lite, låta saker få ta den tid det tar. Jag tror glädjen blir större och djupare då. Men, det är ju bara vad jag tror...

Ha en go fortsättning på helgen!

2009-10-24 @ 13:18:34
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Ronja

I offentlig och halvoffentlig miljö är det klockrent med färdiga mattor! Visste inte att det fanns annat än sedummattor. Tack för tipset!

2009-10-24 @ 14:42:13
URL: http://hundramiljoner.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lilla B: Men man MÅSTE ha tålamod med trädgårdar...man måste lära sig det. Men jag förstår hur du tänker.



Åsa: Det beror nog lite på priset...tänkte ringa nästa vecka och fråga. Ha en fin helg själv.



Ronja: Mm...just på platser där det är hårt slitage och mycket folk i rörelse är det perfekt.

2009-10-24 @ 16:04:06
Postat av: Lilla B

Jo, jag vet att man måste ha tålamod. Även om jag har det själv vet jag att alla inte har det. En längtan till en fin trädgård måste få ha genvägar, tycker jag.

2009-10-24 @ 17:35:18
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lilla B: Ok då...en genväg kan vara bra ibland!

2009-10-24 @ 18:10:49
Postat av: Lilla B

Det är fint, Slottsträdgårdsmästaren!

Ha en trevlig helg!

2009-10-24 @ 19:23:28
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Eva

En färdig plantering vill jag inte ha men det är väl bra att det finns om man inte vill eller kan "få till det" själv. Däremot är jag helt med på att köpa stora träd och buskar numera. Visst är det härligt att se utvecklingen från små plantor till stora färdiga buskar eller träd, men när åren inte kommer att räcka... Ja då gör man som vi, köper stort och "vinner" några år.

2009-10-24 @ 20:46:31
URL: http://skogseva.blogspot.com/
Postat av: Lillebeth

Visst, det finns verkligen för och nackdelar med det mesta. Men när folk beställer färdiga trädgårdar till sin egen tomt, då är det mer märkligt! Då är det inte trädgårdskärlek, då är det något annat.

2009-10-26 @ 08:23:36
URL: http://vidbergetsfot.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0