Site Meter

Kyrkan mitt i byn



Mitt på Odenplan i Vasastan ligger vackra Gustav Vasa kyrka. Odenplan är en livligt trafikerad plats och jag vet inte hur många som lyfter blicken och verkligen ser den här vackra byggnaden. Kyrkan invigdes 1906 då Adolf Fredriks församling delades och den här delen av Vasastan blev Gustav Vasa församling. Arkitekt var Agi Lindgren och stilen är italiensk senbarock. Altaret är Sveriges största skulpturverk i barockstil.


Här har man försiktigt byggt in den vackra Norrmalmskyrkan (en baptistkyrka som invigdes 1964) i den befintliga miljön på Norrtullsgatan.....´´not´´ med dagens språk. Eller den här kontrasten kanske tilltalar människor?


...och Dallasstjärnan har fått en restaurang döpt efter sig här på Nortullsgatan.
Nu blev det några ´´byggnadsinlägg´´ trots allt i väntan på grönskan....

Dagens låt
.

Kommentarer
Postat av: Åsa!

Kyrklig är jag inte för 5 öre, men däremot kyrkor som byggnader tycker jag mycket om, även inuti! Önskar dig en trevlig söndag!

2009-03-15 @ 11:37:30
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Åsa: Min tro på något skulle ta för lång tid att reda ut här men den passar inte in i någon av de religioner som redan finns....

Jag tycker också om kyrkors arkitektur och jag kan njuta av lugnet inne i en kyrka. Ha en trevlig söndag du också!

2009-03-15 @ 11:46:37
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0