Site Meter

Högt tempo i nya trädgårdprogrammet

Då har jag just sett det första avsnittet av ´´Från trädgård till tallrik´´  ett program som tydligen redan är stort i England.
Det första som slår mig är att allt går fruktansvärt fort. Monty Don sliter upp potatis och springer in i köket där han lär oss koka potatis. De snabba filmklippen gjorde mig yr ibland men efter ett tag blev det naturligt. Hellre något snabbare klipp än att man stannar kameran för länge vid en morot. Jag somnar lätt i soffan (om det inte är fotboll) men här missade jag inte en sekund. Full fart, högt tempo!

Som jag sagt så många gånger är jag inte en köksträdgårdsmästare så här har jag mycket att lära och att det var så basic som i första programmet tycker jag var bra. Efter den här serien kommer jag inte bara att odla på ett bra sätt utan också tillaga det som kommer från vår köksträdgården...så passa er kockar på slottet....

Det blir nog bra det här. Lättsamt och basic som sagt, om de bara kunde stänga av hissmusiken så vore det ännu bättre. Någon som tänkte på musiken i Söderläge? Så bra och perfekt anpassat till bilderna.

Nu har vi ett kombinerat trädgård/mat-program som verkar bra. Ge oss nu något i stil med den fantastiska serien Människans lustgårdar också så att man får lite trädgårdshistoria och gotta sig åt gamla vackra trädgårdar runt om i Europa. Som det här kanske.

Dagens Trädgårdsspaning
Dagens låt
Dagens fundering



Kommentarer
Postat av: Ramona K

Visst var det ett snabbt tempo - det hade jag inte riktigt registrerat men helt OK. Men vilken köksträdgård! Skulle jag kunna välja fritt skulle jag ha det precis som han hade. Vi fick gräva upp runt huset för ca 8 år sedan och då passade jag på och stuvade om rejält i trädgården. Målet var att ha något vackert att titta på men samtidigt lättskött. Vi har satsat mest på buskar och perenner. På sydsidan har vi 5 odlingslådor - inte mycket att odla grönsaker i. När jag ser denna köksträdgård önskar jag nästan vi hade gjort tvärtom. Men jag måste erkänna jag är ganska lat av mig och att vi lägger ner många timmar bara på att njuta av trädgården. Killen i programmet är en riktig energiknippe verkar det som. Kul att han har även engagerat barnen. Våra små barnbarn älskar att hjälpa till. Tack och lov verkar den yngsta har kommit över den värsta plocka-varje-blomhuvud-i-sikte fasen.

Trevlig helg

Ramona K

2009-03-14 @ 09:04:30
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ramona K: Ja det kräver ju en del tid att sköta en stor köksträdgård. Hoppas att serien håller hela vägen. Trevlig helg till dig också!

2009-03-14 @ 09:59:19
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anita

Har ännu inte sett programmet utan ska se reprisen imorgon 11:30. Kul ändå att läsa vad du tyckte om det. Jag ser fram mot det och är beredd på de snabba klippen :)

2009-03-14 @ 11:17:45
URL: http://anitalinder.wordpress.com/
Postat av: Fundera grönt

hahaha då gissade jag rätt då. Tänkte faktiskt på vad du skulle tycka, att du ju inte är så mycket för köksträdgårdar... men att det ju ändå var aptitligt och med tempo. Fina bilder. Inte så långt program heller ju. 25 minuter, sen måste man upp och röra sig lite! :)

2009-03-14 @ 12:15:57
URL: http://funderagront.blogspot.com/
Postat av: gittan

Jag blev trött bara av hastigheten de höll och bytte faktiskt kanal / gittan

2009-03-14 @ 12:31:40
URL: http://gittans.tradgradsblogg.se
Postat av: TrädgårdsTuristen

Tack för klippet från Buenes Aires. Precis sånt som jag gillar. Har inte tänkt på att söka trädgårdsklipp på YouTube. Men nu öppnar sig även den världen..



Har inte sett nya tg-programmet ännu.

2009-03-14 @ 13:27:38
URL: http://tradgardsturisten.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Anita: Ja håll i dig....det går snabbt!



Fundera grönt: 25 minuter är en lagom dos för köksträdgårdsodling. Aptitligt med tempo...just så!



gittan: Din yrsel gick inte över alltså...prova igen nästa fredag så kanske det blir lugnare.



FträdgårdsTuristen: På youtube hittar man snart allt.

2009-03-14 @ 14:49:45
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0