Site Meter

Avläggning

Föröka växter med avläggare
Om man vill föröka en buske i trädgården med avläggare så väljer man en mjuk gren och böjer den så att en bladknopp når jorden minst 30 cm från grenens topp. Gräv en grund grop en sluttande sida Fäst grenen vid gropens botten med en kraftig u-formad ståltråd. Lägg tillbaka jorden över avläggaren och packa tätt, sätt ner en käpp intill den upprätta grentoppen och bind fast toppen så att den inte blåser omkull. (se bilden).



Man kan föröka de flesta buskar med avläggare även om det går lättare med vissa släkten och arter. Vinbärsbuskar t.ex. är mycket lätt att föröka med avläggare.
De största fördelarna med att föröka växter med avläggare är dels att den nya plantan kommer att få samma utseende och egenskaper som moderplantan, dels får den nya plantan en trygg och bra start i livet med kraft och näring från sin förälder tills det att man avlägsnar den då den ska leva ett självständigt liv. Det går också mycket fortare att få en livskraftig planta än om man skulle ta sticklingar av en buske eller att starta från frö.

För att få den grenen som är tänkt att bli en ny planta att på allvar förstå varför den ska bilda egna rötter kan man vara ritigt grym och hindra näringsflödet från föräldern genom att binda en ståltråd eller snöre hårt om barken eller helt enkelt skada grenen under jord genom att skära bort en bit av barken. På så sätt tvingar man grenen att bilda egna rötter, tufft men effektivt!

Hos de flesta buskar kräver avläggaren minst ett år för att skaffa sig så bra rötter att den kan avlägsnas från ursprungsplantan. 


Kommentarer
Postat av: billan

Är det så där jag ska göra med min snöskadade fläder?

2009-03-09 @ 20:09:53
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

billan: Jag har aldrig provat med fläder men du ska absolut prova.

2009-03-09 @ 20:19:38
Postat av: Pia

Det kanske kan fungera med gammeldags rosor också, det kan ju vara värt ett försök!

2009-03-09 @ 21:46:17
Postat av: The Intercontinental Gardener

Jag har gjort detta med rhododendrons och det går riktigt bra. Det syns inte alls att man håller på med plantproduktion, man tar en vacker sten på de understa grenarna som man grävt ner in liten bit, och lämnar där i två år. Sedan kan man klippa av plantor och flytta till nya ställen. Mycket praktiskt och ekonomiskt också...

Postat av: Anonym

Jag har provat metoden på Rosmarin. Det fungerar utmärkt trots att de växer i kruka. Man böjer ner en gren i en kruka som ställs bredvid moderplantans kruka. Det brukar gå bra att knipsa av grenen när det är dags för vinterförvaring. De är även enkla att föröka med sticklingar som sätts i vatten en tid för att få rötter eller direkt i fuktig jord med plastpåse över.

Jag har förresten blommande Rosmarin nu i vinterförvaring i källaren, +10 grader och endast lysrörsbelysning. De brukar alltid blomma i februari/mars och bjuda på lite vårkänslor.

GJ

2009-03-10 @ 09:09:09
Postat av: Lillebeth

Tack för en fantastisk dagens låt. Vilka bilder!

Hoppas det nya trädgårdsprogrammet blir bättre än "Engelska trädgårdar" som i mina ögon bara var fy och trist o förutsägbart och allt jag inte gillar.

2009-03-10 @ 09:17:45
URL: http://vidbergetsfot.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Pia: Gör ett försök i sommar och berätta sen.



The Intercontinental Gardener: Jag har inte provat med rododendron men jag ska absolut göra det.



GJ: Härligt med Rosmarin. Misslyckades förra vintern att övervintra dem i svalt och ljust rum.



Lillebeth: Jag hade ett inlägg tidigare som hette ´´A day in a life´´.

http://gardener.blogg.se/2007/september/a-day-in-a-life.html

2009-03-11 @ 15:44:56
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0