Site Meter

Välkommen hit, välkommen hem!



Linnés Hammarby

Välkommen hit, välkommen hem står det på skylten när man kör in i Uppsala som jag besökte tidigt i morse då lärostaden var nästan helt tom på folk. Fick lust att besöka de tre trädgårdar som jag brukar besöka med jämna mellanrum.
Jag vet inte riktigt om jag tycker om Uppsala....kanske har jag inte varit där tillräckligt länge eller tillräckligt noggrant. Runt slottet, botaniska och domkyrkan är det vackert....och vid Fyrisån, men sen? Lite platt....för lite vatten.

Vacker rosenträdgård men en sorglig botanisk trädgård

Klockan var inte ens åtta när jag klev in genom grindarna till botaniska trädgården. Rosenträdgården i barockdelen var som vackrast nu och alla rosenbuskar blommade fantastiskt fint och kameran gick varm. Men när jag kom in i den botaniska delen av trädgården blev jag grymt besviken. Mitt förra besök för några år sedan kan man läsa om här och då berömde jag trädgården och skötseln.

Nu kändes allt bara tråkigt och misskött och jag hittade inte mycket som gjorde mig glad. Trädgården ligger på en plan yta och blir på så vis inte speciellt spännande men man borde kunna göra något bättre av platsen. En botanisk trädgård bör åtminstone vara välskött tycker jag och både Göteborgs botaniska och Bergianska i Stockholm är föredömen vad gäller skötsel. Här såg det ganska bedrövligt ut nu och det blev ett kort besök.

Linnéträdgården på Svartbäcksgatan öppnade först elva.....vet de inte att trädgårdsintresserade typer är morgonpigga? Jag åkte i stället ut till Linnés Hammarby.....som också var stängt men jag tog mig in ändå och fotade lite. Hade tänkt sitta under äppelträden och långfikat där men det blev inte så. Linnés Hammarby är en härligt lugn plats där man lätt stressar av.




Schersminer framför orangeriet.



Hallå ansvariga personer för trädgården!!! Kanske vore läge att beskära de här clematisväxterna lite här va? Det är en historisk botanisk trädgård det här.


Om nu rosen dött som ska linda sig kring stenen....så kanske man borde ta bort den? Skärpning Uppsala botaniska trädgård!

Kommentarer
Postat av: Ramona K

Jag har bott i Uppsala sedan jag kom till Sverige för 30 år sedan och kan håll med din sammanfattning. Det är vattenlängtan som lockar mig till Stockholm med jämna mellanrum. Visby som har allt är lite för långt borta för den dagsresa.



Det var ett par år sedan jag var på Botaniska och jag hade faktiskt tänkt ta en sväng inom kort. Vad trist om den inte hölls efter. Jag var också rädd för att jag skulle bli deprimerad när jag såg de nya universitetshus de har smällt upp alldeles intill Botanen. Det var ett ramaskri i UNT om hur opassande dessa byggnade är. Det sägs att de inte märks så mycket sommartid. Men ändå.

Du blev inte uppäten av myggen då? Det är tydligen bara vissa stadsdelar som drabbats. Mina egna rosor bl a R Mundi kan jag knappt njuta av just nu p g a myggsvärmarna så kanske jag får ta bussen in till centrum till Rosenträdgården.

Ramona K

2009-07-04 @ 21:56:52
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ramona K: Så du menar att det är så mycket mygg t.o.m. inne i Uppsala? Nej idag kände jag inga myggor. Det har tydligen varit gynnsamt väder för myggornas förökning och det är inte så trevligt. I förrgår kväll satt vi vid vattnet här hemma i Bromma och inte en mygga syntes. Stockholm är bra på många vis....

2009-07-04 @ 22:03:13
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jag bodde ett kort tag i Uppsala och gillade området längs med Fyris River (som den kallades på turistinformationen) men annars finns det fräckare städer faktiskt. Botanen o Linne är lite slätstrukna, kanske för att man är van vid det bästa, Gbg Botan.

2009-07-05 @ 17:41:59
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Johanna: Men jag tycker att det är svagt att man inte kan visa upp något bättre i Linnés stad.

2009-07-05 @ 20:49:35
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0