Site Meter

Norr Mälarstrands fartyg



Längs Norr Mälarstrands kaj gick jag idag i bitande kyla....utan mössa!  Tyvärr så vände många av de gamla vackra skutorna här fel sida till så att jag inte kom åt att fota namnskyltarna. Den här gången upptäckte jag redan på plats att inte många av fartygen här längs Norr Mälarstrand har namn efter kvinnor, fartygen här har i stället  fått namn efter platser eller något annat.

Igår var det någon som undrade om det är just här på ostkusten som kvinnonamnen försvunnit från flytetygen.
Vad heter fartygen hos er? Ni som vandrar längs kajer i Sveriges hamnar...vad heter båtar, skutor och fartyg hos er?  Kalle i Grisslehamn (om du läser det här)...vad heter skutorna i din hamn? Isabella vet jag....

Eller är det där med kvinnonamn på båtar bara en myt.....kanske att man bara fått för sig att båtar, skutor och fartyg heter Josefina, Emma eller Anna eller vad det nu är för kvinnonamn? Tack och lov fanns här inga manliga namn!

Nu har jag Strandvägen och Söder Mälarstrand kvar!
Apropå Göteborg fundera grönt, alla i Göteborg heter faktiskt Glenn....i varje fall nästan alla. Se här.
I Stockholm finns det 497 som heter Glenn och i Göteborg 1383.

Se kategorin Sjöfart
.


Kommentarer
Postat av: Karin A

Där längs Norr Mälarstrand gick jag många gånger i våras. Kul att titta på fartygen och deras namn men ingen aning om hur det är här på Västkusten trots att jag varit och vandrat vid havet idag. God fortsättning på det nya året och trevlig helg!

2009-01-02 @ 17:11:30
URL: http://uteochinne.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Karin A: Du får titta på namnen nästa gång du vandrar längs dina kajer Karin. God fortsättning till dig också!

2009-01-02 @ 19:04:57
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: fundera grönt

Promenerade längs älven här idag och tänkte på dig då jag såg en båt med namnet "Hebbe lelle". Är det Göteborg eller är det Göteborg? :)

Ha det gott & trevlig helg!

2009-01-02 @ 20:39:12
URL: http://funderagront.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

fundera grönt: Underbart...det är verkligen Göteborg! Ha det gott själv!

2009-01-02 @ 21:24:29
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: fundera grönt

Hahaha ja, så är det så klart. ALLA heter Glenn. Men jag känner ingen... Fast jag är ju inflyttad och inte äkta götlaborgare...

2009-01-03 @ 13:53:01
URL: http://funderagront.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0