Site Meter

Sportlov


Adolf Fredriks kyrka

Jag har en veckas vintersemester just denna sportlovsvecka i Stockholm. Den här veckan ska jag bara vila och inte göra så mycket mer än att vandra lite på stan, tefika,  läsa, se någon film. Det blir alltså inget slalom,  ingen puckelpiståkning  och inget störtlopp den här gången.
Stockholm har blivit inbäddat av ett ordentligt täcke med snö och allt blev plötsligt rent i stan. Gunnar Asplunds skapelse, stadsbiblioteket på Sveavägen var mitt första mål den här veckan och jag fick tag i några riktigt spännande gamla trädgårdsböcker som jag ska dyka in i nu.

Jag gick genom Adolf Fredriks kyrkogård och förbi Palmes gravsten (man kan se den mitt i bild, en vanlig sten med snö på).
Det blev också ett besök inne i Centralbadets trädgård som nu är i vinterskrud. Nu när inte grönskan är i vägen....upptäcker man lättare byggnadernas arkitektur här inne, denna jugendstil med stora böljande former som Wilhelm Klemming ritat.
Återvände hemåt genom att vandra Drottninggatan upp mot Odenplan...stannade vid antikvariat August HB och köpte en engelsk bok om träd. Hos kinesen köpte jag mjölk och ägg.


Stadsbiblioteket på Sveavägen


Centralbadet


Vissa kiosker och gatukök verkar alltid ha funnits. Observatoriegrillen har alltid legat här nedanför Observatoriekullen.

Dagens Trädgårdsspaning
Dagens låt.

För ett år sedan
För två år sedan
För tre år sedan

Kommentarer
Postat av: Rosengeranium (Parkettodlaren)

Ack, nostalgi! Det var i de där kvarteren jag hängde i sena tonåren och skulle förändra världen. Jag vet inte om det blev så mycket av det, men jag fick god koll på restaurangerna...

2009-02-23 @ 17:19:38
URL: http://parkettodlaren.blogspot.com/
Postat av: Ronja

Gunnar Asplund, var inte han inblandad i skapandet av Skogskyrkogården? En av mina favoritplatser för övrigt. Visst framträder arkitekturen när allt annat blir "lugnt". Härliga bilder!

Kram!

2009-02-23 @ 17:37:02
URL: http://hundramiljoner.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Parkettodlaren: Du gick på Handels kanske?



Ronja: Det stämmer bra. Min idé om att göra en blogg om Stockholms byggnader höll nästan på att bli verklighet nu i vinter...det får vänta till en annan vinter.

2009-02-23 @ 17:50:29
Postat av: Johanna

Oj vad vacker Stadsbibban blev i vinterskrud. färgen kommer verkligen till sin rätt.



Det finns en bok om Skogskyrkogården. Jag har boken, men har tyvärr inte haft nöjet att åka dit och titta än.

2009-02-23 @ 19:22:07
URL: http://meramest.blogspot.com
Postat av: Kersti

Plötsligt är stan inbäddad i det vita mjuka och alla ljud dämpas. Det är bara fåglarna som tappert flöjtar på. Jag är också lite ledig i stan. Kanske vi stöter på varandra på promenad med kameran i högsta hugg. Jag tar nog en sväng på just Skogskyrkogården. Bor alldeles nära och där är så fridfullt att strosa omkring.

2009-02-23 @ 19:44:52
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Anita

Men det låter väl som en behaglig sportlovsvecka. Och bilden på stadsbiblioteket med de snöprydda träden framför är suverän. Det där med att promenera i Stockholm är något jag funderat mycket på. När jag en gång blir pensionär så har jag bestämt mig för att först läsa om olika områden i Stockholm. Sedan åka upp till Stockholm en gång i veckan och utforska delarna. Vandra gata upp och gata ned. Trots att jag bor så nära Stockholm så är jag nästan aldrig där.



Hoppas att din fortsatta sportlovsvecka blir bra!

Anita

2009-02-23 @ 19:59:02
URL: http://anitalinder.wordpress.com/
Postat av: Anonym

Vad mysigt med sportlov bror!

Jag hade stor god lust att att kliva av bussen i morse och jobba mig svettig i ett vackert skidspår..

men promenader är ju inte helt fel heller.

Jag tog en lunchpromenad runt Riddarholmen.

Ha det så gott!

Kram från syster

2009-02-23 @ 20:18:42
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Johanna: Det blir fina kontraster i snön.



Kersti: Javisst, vi kanske ska titta noga efter vilt fotograferande personer.



Anita: Du får upptäcka Stockholm då när du får tid Anita...och blogga om vandringarna!



Syster: Jag kanske skulle göra en Riddarholmsspaning i morgon så kan vi träffas? Ringer dig sen...

2009-02-23 @ 20:26:50
Postat av: Staffan H

Fina bilder. Jag tycker att Stockholm blir extra vackert i ren, vit snö och detaljer framträder på ett helt annat sätt. Kameran ska om möjligt användas under vintriga dagar - inte ligga på hyllan och vänta på våren.

2009-02-24 @ 19:54:32
URL: http://staffanhuss.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0