Site Meter

Mördarsniglar på väg norrut

Den spanska skogssnigeln eller mördarsnigeln som funnits i Sverige sedan 1975 har nu liftat ända upp till Umeå skriver SvD. I september hittades den nordligaste mördarsnigeln i det fria. Normalt ska den inte klara vintern i de här trakterna men om klimatförändringarna ger mildare vintrar så är det risk att den etablerar sig. Jag tror att vi får vänja oss vi de här djuren, det gäller att något annat djur börjar tycka att de är goda att äta (jo jag vet att ankor gillar dem men jag tänkte på något av våra vilda djur)....kan inte vi människor göra mat av dem, i Kina äter man ju allt som rör sig.
Än så länge finns inte en enda mördarsnigel i vår slottspark.


Bilderna nedan är från vårt besök i Kina 2007 och fråga mig inte vad det är för kryp.....klicka på bilderna!


Den 25 februari släpper Uffe andra singeln från Omaha. Först Hitza Hitz och nu Lilla kärleken. Nu satsar han på radiomusik!

Hittat en ny blogg där Staffan spanar i huvudstaden och visar oss mycket bra bilder och ibland med annorlunda och spännande motiv.

Dagens Trädgårdsspaning
.

Kommentarer
Postat av: Åsa!

Svärmor har mördarsniglar i sin trädgård, det är allt annat än roligt kan jag säga...

2009-02-13 @ 08:26:59
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Åsa:.....och du tycker om din svärmor?

2009-02-13 @ 08:29:17
Postat av: Trolda

De stannar säkert utanför bara för att DU är den du är...;-)



Trolda - =D

2009-02-13 @ 08:29:35
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Londongirl

Jag har hört talas om att det finns någon sorts ankor som äter dem. Men ingen av våra ankraser....undrar om det går att lära tex. gräsänder att äta dem? ;-)

Tack för mailet! Nu läser jag allt vad jag kommer åt om Havtorn. :-)

2009-02-13 @ 08:42:36
URL: http://tankevagor.blogspot.com
Postat av: inger sundström

vi har massor

mina cykeldäck blir smetiga

barnen halkar i trasiga sniglar när de ska bada

de blir fler och fler för varje år

som en skräckfilm

sniglarna tar över

brrr

2009-02-13 @ 10:14:02
Postat av: Lillebeth

Jag ska f* sätta upp ett stängsel vid gränsen till Hälsingland. För sniglar, alltså.

2009-02-13 @ 10:28:15
URL: http://vidbergetsfot.blogspot.com
Postat av: Claus

I södra landsändan har mördarsnigeln blivit en del av den naturliga faunan, tyvärr. Det är myskanka som gillar denna snigel. Man har rapporterat att någon fågelart hittat ett sätt att "sörpla i sig" snigeln. På restaurang Brogatan i MÖ försökte kocken David göra en mördarsnigelrätt men jag tror inte den blev någon succé. /Claus

2009-02-13 @ 10:37:31
URL: http://koloniet.blogspot.com/
Postat av: Camellia

Ett inlägg som fick mig att rysa. ag tror de där bilderna får bli oklickade... Jag läste nånstanbs att sniglar, långsamma som de är, inte sprider sig särskilt mycket på egen hand, utan att de transporteras – av oss människor – i jord framförallt (inkl planterade plantor). Så de i Norrland fick nog skjuts dessvärre. Här i England har vi dem inte, mig veterligen. Men sniglar finns det, engelska regnet är ju en "treat" för dem, hörde nånstans att det var 1000 sniglar per kvadratmeter jord. Då blir man ju lite uppgiven...

Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Trolda: Så är det nog Trolda...tack för den analysen och trevlig helg!



Londongirl: Som Claus säger så är det ju den där myskankan som gillar sniglarna. Men vi kan ju inte ha landet fullt av myskankor heller...då kommer de att bli ett problem och då ska vi plantera ut något som äter ankorna också.



inger sundström: Eftersom jag inte vistas i snigelträdgårdar så är de inget problem för mig än så länge men jag förstår verkligen problemet.



Lillebeth: ...och för stockholmare kanske?



Claus: Myskankor var det ja. Förtår inte riktigt vad man skulle kunna göra för maträtter av mördarna?



Camellia: Den största anledningen till att det blivit ett så stort problem med mördarsniglarna är ju att de kommit som ägg i växter, jag är mycket noga att kolla de växter jag köper till parken. Våra inhemska sniglar är inget problem, de tillhör vår fauna och fungerar i sammanhanget.

2009-02-13 @ 13:02:37
Postat av: Ronja

Haha... Jag läste "Den 25 februari släpper Uffe andra snigeln från Omaha..." Ny art? ;)



Ha en riktigt skön helg!

Kram från Ronja

2009-02-13 @ 14:12:07
URL: http://hundramiljoner.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ronja: Ha ha...det var dagens roligaste...mördarmusik från Uffe va?

2009-02-13 @ 14:19:18
Postat av: Claus

Min lokaltidning hade ett reportage om mördagsniglar. För övrigt är det den kocken som bor på Maryhills trädgård i Lund. Se länken och låt dig frestas.../Claus

Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Claus: Ja man vet ju aldrig vad man äter på restaurang!

2009-02-14 @ 09:23:52
Postat av: Rebecka

Vadå mördarsniglar? Det är ju mördarsnäckor ser ni väl...

Försöka går ju...

;9



Smaskiga grejer de har i Kina. Jag måste säga att det är nog det land där jag gillat maten allra sämst...



Ha det gott!

2009-02-16 @ 15:29:19
URL: http://rebeckasadbom.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Rebecka: Mördarsnäckor? Har aldrig hört talas om Rebecka! Men jag åt några helt fantastiska måltider i Kina också. Ha det gott du också!

2009-02-16 @ 21:42:09
Postat av: Mördarsniglar

Bra idé! Det sägs ju att man ska försöka vända allt negativt till något positivt. Att göra mat på mördarsniglarna eller på annat sätt använda de till något vore ju smart! En ny affärsidé!

2009-03-24 @ 14:34:47
URL: http://mordarsniglar.wordpress.com/
Postat av: akes

Varför inte göra bränsle av dem och köra bilar på biogas?

Det gäller att få dem att vandra till en fälla.

Hur många ton snigel finns i Sverige?

2009-05-29 @ 09:20:08
Postat av: Fredrik

Mördarsniglar är verkligen äckliga, särskilt när det är sådär många som det är på bilden. Har själv fått in sniglar i min trädgård - så det är en evig kamp mellen dem och mig! Har gjort en hemsida där jag tar upp problematiken med mördarsniglar, samt ger bra tips. Adressen är http://www.mordarsnigeln.se

Mvh,

Fredrik



2010-05-25 @ 12:20:24
URL: http://www.mordarsnigeln.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Vilken bra sida Fredrik...ska puffa lite för den på bloggen.

2010-05-25 @ 18:14:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0