Site Meter

Allan Edwall

Johan Allan Edwall, född 25 augusti 1924 i Hissmofors i Jämtland, död 7 februari 1997 i Stockholm. Han var 1957-65 gift med journalisten Britt Edwall och fick med henne tre barn: Mattias, Måns och Malin.

Det finns nog ingen svensk skådespelare som gått så direkt in i hjärtat på mig som Allan Edwall gjort. Från hans Carlsson i Hemsöborna till alla karaktärer i Astrid Lindgrens filmer. Han förmedlar en sådan värme och äkthet och jag tror att de flesta har en relation till någon av alla hans roller i filmerna och på teater.

När min dotter var liten såg vi Emil i Lönneberga, Madicken, Bröderna Lejonhjärta, Ronja rövardotter och Rasmus på luffen, där Allan Edwall finns med. Man minns självklart också hans roller i Utvandrarna, Vem älskar Yngve Frej och Kulstötaren. Har ni någon Allan favorit?

När jag tänkte låna några bilder på Allan Edwall här på nätet...upptäckte jag att det finns väldigt få bilder av honom!!!
Mycket märkligt. Nästa gång jag är på biblioteket ska jag låna böcker där det finns bilder av Allan, scanna in dem och lägga ut dem i det här inlägget. Så!



Nedanstående sammanställning hittade jag på Wikipedia.

Film

TV [redigera]

Regi [redigera]

Filmmanus [redigera]

Diskografi [redigera]


Kommentarer
Postat av: Ruben

Allt han tog i blev till guld!

Gott Nytt Bloggår önskar jag!

/Ruben

2009-12-30 @ 09:25:39
URL: http://rubensrabatter.blogspot.com
Postat av: Anita K.

Utvandrarna! Ellers likte jeg ham meget godt i Rasmus på loffen. Jeg tror noe av musikken ble skrevet av ham selv. Jeg har Stefan Sundström synger Allan. Veldig bra! :)

Men det er helt sant, Allan Edwall døde for såpass mange år siden at han ikke har eksistert for internett i levende live. Og da blir det ikke så mange bilder, heller.

2009-12-30 @ 09:33:07
Postat av: Alt godt

Eeeeemiiiil! Förgrämmade unge... Det er nok min favoritt, ja. Takk for at du minte om han!

2009-12-30 @ 13:51:49
URL: http://altgodt.wordpress.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ruben: Önskar dig också ett Gott Nytt År.



Anita K: Tycker trots allt att det borde finna fler bilder av honom på internet.



Alt godt: Han glöms nog aldrig bort tror jag.

2009-12-30 @ 19:27:59
Postat av: Oskar

Inte nog med att han är en fantastisk skådespelare, han var även en lysande vispoet. Gör som mig och många därtill, gå med i gruppen till minne av Allan Edwall på Facebook. På återseende nästa år.

2009-12-30 @ 21:33:22
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Oskar: Paradis-Oskar? Jag är redan med i en grupp på Facebook. Som sagt...på återseende nästa år.

2009-12-30 @ 23:15:43
URL: http://gardener.blogg.se/index.html
Postat av: Anonym

2009-12-31 @ 08:42:29
Postat av: Oskar

Ja, tänk ett liv som Paradis-Oskar. Att vandra fram på rykande grusvägar om sommaren, vilostunder på rygg i blommande diken, knäckklubbor och kalla pilsner. Det hade varit livet på en pinne det.

2009-12-31 @ 08:48:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0