Site Meter

Höstkänsla vid Rosendal



Senast jag frös så här var tidigt i våras. De kalla vindarna var nog anledningen till att det var glest med människor vid Rosendals trädgård idag. Nu hänger jag in de tunna sommarjackorna och tar fram vinterjackor i stället. I ett av växthusen var det försäljning av tulpanlök mm.

De stora kål-landen var mycket vackra med raderna av tagetes mellan kålen och som lyser upp de stora fälten. Man planterar tagetes för att hindra nematoder som finns i jorden ska skada kålen. Det ska tydligen vara Tagetes erecta och Tagetes patula som ska hålla nematoderna borta. Jag har aldrig odlat kål eftersom jag ju inte är någon köksträdgårdsodlare, men det vore intressant att höra om någon provat tagetes bland kålplantorna.


Det här är nya örtagården och jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Växterna är nyplanterade i år och allt blir nog bra till nästa år då allt har etablerat sig lite bättre. Men den blå färgen - är den inte lite för mycket?
 

Gullris - Solidago `Citronella´

Kommentarer
Postat av: fundera grönt

Fina bilder! Kål är så vackert... Jo, jag har provat att odla tagetes, vet dock inte om jag hade några nematodproblem men fint är det... även om jag nog tycker att ringblommor och kål är ännu vackrare tillsammans.

2008-09-13 @ 13:58:58
URL: http://funderagront.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

fundera grönt: Jag tänkte döpa inlägget till ´´Fundera orange´´. Ringblommor tror jag är fint också...bara namnet tagetes har ju en dålig klang men när det är så här vackert så bryr man sig inte om dåliga klanger.

2008-09-13 @ 14:11:00
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: fundera grönt

:) haha Ja, tagetes är det många som inte gillar. Jag gillar bara de småblommiga, typ kryddtagetes. Luktar gott, tycker jag.

2008-09-13 @ 14:38:55
URL: http://funderagront.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

fundera grönt: Håller helt med dig. De vanliga sorterna kan bli rätt jobbiga men kryddtagetesen är riktigt fin...tror att jag ska lägga in en bild från vårt trädgårdslands kryddtagetes.

2008-09-13 @ 14:49:33
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Eivor

Kryddtagetesen är fin. Orange är väl en populär färg nu när 70-talet med flower-power-flum är på modet igen :) Samt buddhismen med sina orangeklädda munkar.

Det lyser upp och är en typisk halloweenfärg.

Trevlig lördag

Eivor

2008-09-13 @ 15:09:41
Postat av: Eivor

PS. Tycker inte den blå inramningen var särskilt vacker. Den tar blicken från växterna och blått och grönt tillsammans är inte en kombination, som mina ögon tycker om. DS

2008-09-13 @ 15:11:33
Postat av: Ramona K

Den blå inramningen dominerar planteringen kan många tycka. Å andra sidan skulle planteringen se lite för mesig ut utan anser jag. Vi byggde en stor portal för några år sedan och så smälde jag på en liknande blå färg. Dels gillar jag den fräcka blå-grön kombinationen när den är nymålad. Dels vet man att längre in i säsongen och åren därpå mjuknar den skarpa blå nuansen. Nu borde jag bättre på målarfärgen men har knappast hjärta att göra det.

Tack för de färgsprakande bilderna. De värmer nu när vår trädgård börjar gå i moll.

Trevlig fortsättning på helgen

Ramona K

2008-09-13 @ 15:28:36
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Eivor: Snart har man väl brun/orangea soffor som på 70-talet också...



Ramona K: Jag är som sagt tveksam till det blå i trädgårdar. Ett tag skulle alla ha ett blått klot ligga någonstans i trädgården. Den där muren är svår...vet inte riktigt vad jag skulle måla den i för färg om jag fick välja. Orange?

2008-09-13 @ 18:38:08
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Skojade om orange men i tegelfärg...terrakotta?

2008-09-13 @ 18:59:17
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Ramona K

Bra att orange bara var skämt... Ja, terrakotta skulle kunna vara snygg speciellt om den var lite åt det italienska Toscana-solblekt hållet. Smakfullt. Om man istället vill utmana - varför inte lila eller "British racing green"? Det är det som är kul med trädgård. Den är som en tavla där konstnären är suverän. Fritt fram för anarki om man känner för det.

2008-09-13 @ 20:25:50
Postat av: Kalle

"Blå-betong" ger inga vidare trevliga associationer.

Tänker på självlysande Radon örter..

Omålat betonggrått känns inget vidare heller.

Hade kanske målat dovt brun "ädelträfärg". Mahogny?

2008-09-15 @ 08:02:03
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ramona K: Toscana-terrakotta är mycket vackert.



Kalle: Blåbetong klingar varken vackert eller gott...jag håller med. Mahogny skulle nog vara bra.

2008-09-16 @ 18:32:17
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0