Site Meter

Den vassa eggen

Håkan Lahger är en av Sveriges ledande musikskribenter kan man läsa på omslaget till boken ´´Den vassa eggen - Ulf Lundells kreativa kaos´´  och jag förstår varför han är en av de ledande. Det här är det bästa jag läst om Ulf Lundell och då har det skrivits mycket om honom allt från recensioner, artiklar i tidningar till böcker, nu senast Måns Ivarssons biografi´´Vill du ha din frihet får du ta den´´ som framstår som rena skallerjournalistiken jämfört med Lahgers vassa egg.

Nu kommer man riktigt nära Lundell och mycket av skandaler och sensationer kring honom är bortskalat. Här får man i stället bl.a. följa inspelningar i studion och ibland känns det som om man befinner sig mitt i skapandet av en skiva. Boken är mycket välskriven och Lahger har verkligen ett bra språk och driv  i skrivandet som gör boken svår att lägga ifrån sig.

Huvudtemat i boken är tillkomsten av skivan ´´Den vassa eggen´´  som anses som ett av det bästa svenska album som gjorts. Det här är Ulf Lundells skiljmässoalbum och det  är på samma gång smärtsamt som vackert att lyssna på. Självklart hamnar ´´eggen´´ på min fem-topplista över Lundell-album. Det är mycket spännande att höra hur inspelningar av olika låtar diskuteras, låtar som man själv levt med länge. Hur Rialto och Isabella (Måne över Haväng) ändras fullständigt från demo till färdig skiva.

Man får också ingående följa med i de konflikter som hela tiden fanns mellan Ulf och producenten Kjell Andersson som varit med under större delen av Lundells skivinspelningar genom åren...i alla fall fram till ´´Måne över Haväng´´  som Ulf producerade själv. Det var rent krig många gånger och de stackars musikerna visste inte från en dag till en annan vad som gällde.
Varken Ulf eller Kjell var några myskompisar bland musikerna och stämningen var oftast spänd under inspelningarna. Boken handlar som sagt mest om tillkomsten av ´´Den vassa eggen´´ men för min egen del så lyfter boken många steg då Lahger börjar beskriva tiden efter plattan och speciellt vid tillkomsten av ´´Evangeline´´  som är min favoritplatta. Jag tycker att Ulf Lundell som låtskrivare och romanförfattare lyfte stort när han blev nykter alkoholist och börjar vandringen mot ett nytt liv och det blir intressant att följa hans väg att  hitta ett bra sätt att leva genom att läsa hans texter efter ´´Den vassa eggen´´ och fram till idag.
Ett långt personligt brev till Kjell Andersson från Ulf publiceras i boken och det handlar om konflikten inför Evangeline och hur den ska utformas. Det brevet är en av bokens höjdpunkter.

Genom åren har många av Ulfs musiker kommit och gått, ingen gick säkert och det blev nästan en regel att någon sparkades inför varje ny platta eller ny konsertsäsong. Janne Bark som funnits med länge är den enda musiker som verkar fungera ihop med Lundell någon längre tid och det märks att Ulf beundrar Barks musikalitet men förra året skrev han ett brev till Janne Bark att det var dags att gå skilda vägar efter alla år. Nu spelar Lundell in en ny platta och Janne Bark är tillbaka som gitarrist igen.....

I slutet av boken presenteras alla album som kom ut efter Den vassa eggen och det är riktigt bra analyser av skivorna.
Det här kan man läsa om min absoluta favoritlåt av Uffe:
´´Jag saknar dig´´ från I ett vinterland är en av Lundells mest gripande sånger och den skulle finna sin plats oavsett albumets bakomliggande idéer och tankar. ´´När jag känner doften av äpplena/på Södermalmstorg/När jag tyngs av en börda/pressas av en sorg/som viskar i mitt öra/att jag varken kan eller vill/älska igen, att min kärlek/inte räcker till/Att jag är död för livet/att det är över och förbi/När jag inte hittar någonting/som jag finner glädje i/då saknar jag dig´´.

Om Måns Ivarssons biografi kändes lite för lång så kunde i stället den här boken ha haft hundra sidor till.
Det är bara att handla boken och man kan t.ex. göra det här.

Kommentarer
Postat av: Ronja

Det låter intressant, den boken kanske jag skulle ta och införskaffa...

För ett par år sedan spelade jag in en demo med bandet jag var med i. Janne Bark coachade och var dessutom med och spelade ett solo på låten. Trevlig kille! :)

2008-09-14 @ 21:02:35
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Anonymous

Intressant bokomslag; är det en mördares blick, eller en ensam och rädd människas blick. Svaret kanske finns i boken.

2008-09-15 @ 08:58:28
Postat av: Miranda

Att det kan göra så ont i ett hjärta...

Men ur den smärtan kan kanske den stora kreativiteten få kraft att födas...

2008-09-15 @ 18:22:16
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ronja: Visst ja..du är ju musikalisk också. Ja Bark är inte samma skygga person som Ulf...och inte lika intressant heller men han är helt grym på gitarr.



Anonymus: Svaret finns kanske i boken...eller i hans egna böcker...eller i hans över 500 låtar..



Miranda: Så är det absolut...

2008-09-16 @ 18:30:05
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: billan

Tack för tipset!

Igår kom den, nu skall det läsas.

2008-09-30 @ 08:22:03
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0