Site Meter

Blommor i salladen


Nu kommer något så ovanligt som ett matrecept här på bloggen, eller i alla fall ett salladsrecept. Tänkte bara visa några blommor som man kan ha i sallad men det är väl lika bra att skriva av hela salladsreceptet då. Bilden och receptet är hämtat från boken ´´Sannas köksträdgård´´  av Sanna Töringe och Anette Åberg. Det är egentligen en vårsallad!

Blommig sallad
  • 1 sallatshuvud
  • rucola
  • piplök
  • gräslök
  • dansk körvel
  • spansk körvel
  • gullviveblommor
  • trädgårdssyreblad
  • hagtornsknoppar
  • citronmeliss
  • späda maskrosblad
  • maskrosblommor, bara det gula
  • violblommor
  • tusenskönor
  • späda blad av daggkåpa
Dressing
  • 4 msk olja med mild eller neutral smak
  • 1 msk äppelcidervinäger
  • 1/2 tsk honung
  • en liten nypa salt
Flera blommor som man kan använda i sallader är ringblommor, krasse, dagliljor, lavendel, rosor, timjan, isop och salvia.

Det kan vara så att jag startar en receptblogg nu....
.

Kommentarer
Postat av: Katarina

Jag ser fram emot den! Fast jag vet inte riktigt om jag tror att du menar allvar.

2008-09-13 @ 09:09:22
URL: http://kollitott.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Katarina: Önskar att jag var bättre på det området!

2008-09-13 @ 10:03:02
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: fundera grönt

hahaha gör det du :) anar dock ironin i din kommentar där...

2008-09-13 @ 11:53:33
URL: http://funderagront.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Oj, har Sanna gett ut en köksträdgårdsbok? Den måste jag genast införliva i biblioteket. Läser gärna hennes likörbok och provar ett och annat. Favoriten är en blåbärslikör. Perfekt att smutta på när man saknar sommaren som mest och blötvinterstormarna härjar.

GJ

2008-09-15 @ 21:51:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0