Site Meter

Längtar efter att slippa längta



Det blåser storm utanför fönstret och det känns som om det blåser även inne i lägenheten, tur att jag köpte ullstrumpor på marknaden. Man har lika mycket kläder på sig inne som utomhus och jag tycker bara mer och mer illa om den årstid som ska plåga oss nu i ett halvår.

Känns som om man längtar hela tiden, jag är trött på att längta, längta till nästa vår och sommar. Jag längtar efter en plats där man slipper längta hela tiden, där man hinner känna av sommaren, ta det lugnt och njuta av att ´´vara i nuet´´ som alla pratar om. Jag vill inte vara i ett nu där det är mörkt och kallt. Jag vill ha ljus och värme. Klimatet vid Medelhavet måste vara det perfekta. Den här sommaren i Sverige känns som om den varade i knappt två månader.

Krispiga färgsprakande höstdagar och senare i vinter kalla dagar med nysnö som bäddar in hela landet i ett rent vitt täcke, tända ljus och varm choklad nere i Gamla Stans kaffestugor i medeltida källare, stora duntäcket i soffhörnan med bra filmer eller böcker....det räcker inte. Jag tycker så oerhört illa om kyla och mörker.
Jag drömmer mig bort.....

Uppdatering efter morgonkaffet....
Fan vad jag gnäller!



Dagens låt
Lär dig älska mörkret - U.L

För ett år sedan
För två år sedan
.

Kommentarer
Postat av: Johanna

jag förstår vad du menar. jag längtar också bort ibland, till behagliga långa varma dagar. men att byta bort krispiga vita vinterdagar till evig sommar går inte för mig. jag behöver årstidernas växlingar för att fortsätta förvånas och glädjas varje gång höstfärgerna sprakar, tulpanerna spricker upp eller favoritrosen slår ut i blom.

2008-10-05 @ 09:19:48
URL: http://meramest.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Johanna: Medelhavsområdets årstidsväxlingar skulle räcka för mig, inte ett halvår i mörker och kyla.

2008-10-05 @ 09:23:56
Postat av: Alexandra

Fin header, fin pic ^^

2008-10-05 @ 09:28:35
URL: http://cleopatravii.blogg.se/
Postat av: Madde

Visst är det jobbigt? Men man måste ju lära sig att acceptera vädret om man ska orka leva här. Jag mådde fruktansvärt dåligt av ljusbristen under flera år - men nu, då jag Accepterat, mår jag bra igen. Man får hitta små ljuspunkter ändå. Kram!

2008-10-05 @ 09:47:09
URL: http://sokratess.blogg.se/
Postat av: Ramona K

Jag håller helt med dig. Bodde i Sydney, Australien, 1 13 år och saknade inte årstiderna ett skvatt. Soliga vinterdagar 18-20 grader, lite mindre frodighet i trädgården men grönt, grönt, grönt. Underbart. Flydde vintertristessen i fjol genom att hyrda en billig lägenhet i en liten by på franska Rivieran. Vilket lyfte, blå himmel, få turister. Med en hygglig temperatur på ca 15 grader orkade vi klättra upp de branta bergstigarna. Överallt, grönska och blommor och bäst av allt Medelhavsutsikterna. Lustigt nog nere på byn var man i full fart med att ordna en KONSTISBANA för traktens ungdomar. Det man inte har.......

Just nu försöker vi ordna ett vinterutrymme i växthuset med massor med bubbelplast och belysning. Min räddning i höstmörkret.

Har ibland undrat hur det skulle vara att sätta upp en väggtapet med sommartema. Hade jag ett litet skrubbutrymme skulle jag testa och sitta där med fågelkvitter inspelat på band.

Suck, hur ska vi klara oss?

Ramona K

2008-10-05 @ 10:31:01
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Alexandra: Tack du!



Madde: Ok....jag ska försöka leta upp alla små ljuspunkter.



Ramona K: En by på franska Rivieran låter som en bra plats. Fågelkvitter kanske man skulle ha här hemma...!

2008-10-05 @ 11:52:42
Postat av: Karin A

Jag tror vi människor behöver länga...för att kunna uppskatta något riktigt mycket. Själv tycker jag verkligen att det är vackert just nu (ja inte i denna sekund kanske men det är inte mycket som slår en vacker, solig höstdag). Däremot skulle jag gärna göra vintern lite kortare genom en resa i november eller februari.



Ha det gott och jag hoppas blåsten avtar!

2008-10-05 @ 13:57:58
URL: http://uteochinne.blogspot.com/
Postat av: Gardenlife

Ahhh...håller med "du"...men det var en härlig liten vitamininjektion med de färgglada orkidéerna som du visade igår!

Fortsatt skön söndag där under duntäcket i soffhörnan... ; )

/Janne

2008-10-05 @ 16:05:55
URL: http://gardenlife.blogg.se/
Postat av: Trolda

Ja visst drömmer vi oss bort när Hösten gör sitt intåg...Samtidigt som jag finner en VILA i förgängligheten och i den nu rådande färgprakten, och faktiskt längtar till Advent! Tiden efter NYÅR vill jag dock skjuta framåt (eller helt ta bort!)till det spirande slutet av april - DÅ är jag redo för årets mest ljuvliga månad maj då Livsandarna vaknar på nytt! Tills dess njuter jag av soffor, kärlek och behagliga ting ;-)



Trolda - godkväll i rusket =D

2008-10-05 @ 18:34:57
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Karin A: Jag menar att man inte skulle behöva längta hela tiden...vintern och den mörka, kalla tiden är alldeles för lång menar jag.



Gardenlife: Välkommen...en ny bloggare, trevligt!



Trolda: Du positiva kvinna...

2008-10-05 @ 18:59:04
Postat av: Lilla B

Skulle kunna kopiera det du skrivit och klistrat in i min blogg. Dessutom skulle jag fetstilat det sista:

Jag tycker så oerhört illa om kyla och mörker.

Fy helvete för att frysa! Åt skogen med vintern!

Vintgerdagar med snö gör sig bäst som vykort!!

2008-10-05 @ 20:30:49
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lilla B: Välkommen i klubben ´´vägra vintern´´.

2008-10-05 @ 22:00:14
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Katarina

Och här anmäler sig medlem nummer 3! Håller med om alltihop, men man måste väl försöka fokusera på något annat annars blir det bara ännu värre...

2008-10-06 @ 07:52:45
URL: http://kollitott.blogg.se/
Postat av: Kersti

Jag går absolut med i klubben.

2008-10-06 @ 22:13:04
URL: http:/http://plommenad.blogg.se
Postat av: Anita

Man får faktiskt gnälla. Och när man ser din ljuva vitsippebild ... ja då känns våren oerhört långt borta. Men så ser man din andra bild. Den tog jag till mig direkt. Så jättevackert komponerad. När hösten och regnet är som vackrast.



Själv så lider jag som tur är inte så mycket av det mörka vinterhalvåret även om jag tycker att vintern hos oss är alldeles för lång och alldeles för mörk. Jag försöker så gott det går att hitta ljusglimtarna som kan lysa upp, även om dom aldrig kan ersätta det ljuvliga solljuset och de ljusa sommarnätterna. Jag vet att många har svårt för mörkret. Kanske ljusterapi skulle vara något? Även om det aldrig kan ersätta en vacker vitsippsbacke så kanske man mår bättre efter att ha suttit och filosoferat i flödande ljus.



I vilket fall som helst så hoppas jag att du får en fin vecka. Solen har ju lyst från en klarblå himmel idag och det har varit härligt.

2008-10-06 @ 22:13:41
URL: http://anitalinder.wordpress.com/
Postat av: TIG

Vi är nog ganska många som har blivit födda på fel breddgrader... När jag flyttade tillbaka till Sverige efter mina år i Australien, kände jag att toleransen för mörkret och kylan hade helt försvunnit. Hela kroppen sade ifrån, med ryggskott och andra protest. Efter ett tag vänjer man sig igen... nästan. Och nu sitter jag här i regnet i Seattle, och inte vid Medelhavet eller i Australien, som jag trodde. Man kanske borde starta en Koloni vid Medelhavet för vintertrötta trädgårdsmänniskor som behöver fylla på med lite värme och sol?

Postat av: AnnaKarin

Vilket fint inlägg, och vilken rolig knorr på slutet :)!! Näe, jag håller faktiskt med dig, finns det något tristare än kyla och snö! Jag vill också till Medelhavet!

2008-10-07 @ 15:30:52
URL: http://ulriksdal.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Katarina: Jag fokuserar på spansk fotboll i vinter...



Kersti: Välkommen!



Anita: Vi har ett ljusterapirum på jobbet...kanske ska använda det i vinter då.



TIG: Kolini vid Medelhavet var en utmärkt idé.



AnnaKarin: Håller på att titta på resor faktiskt...





2008-10-07 @ 20:15:49
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0