Site Meter

Mac eller PC?



Igår befann jag mig vid Barkarby marknadsplats...och  jag som skulle bojkotta dessa hemska platser!
Media Markt har öppnat ett stort palats här ute nyligen med priser som slår det mesta och eftersom jag är ganska intresserad av ny teknik så gick jag en sväng där inne men kunde snart konstatera att det är för stort och att det finns för många olika produkter av samma typ av vara....det är ju omöjligt att välja!

Det var visning av nya Mac-datorer....en hade 30 tums skärm. Lite för stor tycker jag, min 20 tumsskärm är max om inte huvudet ska gå som på en tennismatch då man läser.
Jag har två ganska nya datorer men nu har jag plötsligt blivit nyfiken på Mac. Jag har aldrig använt Mac men jag har sneglat ibland och tycker att det ser lite snyggare ut än på en PC....inte bara de där framflygande programmen och dokumenten eller ikoner som dansar över skärmen utan hela upplägget. Nu ska jag väl inte byta dator på några år men jag undrar ändå vad som är för- och nackdelar med Mac.

Jag vet att några av er som brukar kommentera här är Mac-användare och jag skulle gärna vilja veta varför jag vid nästa datorbyte borde ha en Mac-dator? Att man klarar sig bättre från virus om man har Mac har jag hört...men vad mer?

Hittade den här matchen mellan Mac och PC.


Kommentarer
Postat av: Kersti

Jag fick min Mac i somras. Håller fortfarande på att vänja mig och att hitta alla finesser. Det tar lite tid. Snygg är den i alla fall det är en sak som är säker.

2008-11-02 @ 17:54:56
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Katarina

Jag är verkligen inget proffs, men jag ägnar ganska många timmar vid datorn per dygn, både jobb och privat. Jobbdatorn är en pc, bärbar sådan, inte speciellt kul på något sätt. När jag köpte ny privat dator för något år sen blev det en mac. Ivrigt påhejad av IT-supporten som jobbat med mac i flera år (min son). Macen är stationär med stor snygg skärm där högtalare, cdbrännare och hårddisk ingår! det avgjorde saken för mig! Att slippa en hårddisk som tar plats (jag bor väldigt litet) och bara ha skärmen, tangentbordet som också är litet och snyggt och mus! Dessutom är den så snygg att jag faktiskt tycker att den pryder sin plats! Det tyckte jag aldrig med pc:n jag hade innan! Sen än den dessutom lätt och smart att jobba med! Nu är jag lite sugen på att skaffa en liten bärbar också... mac förstås.

2008-11-02 @ 18:06:59
URL: http://kollitott.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag är mac-användare sedan 1800-frösihjäl ungefär och skulle kunna argumentera i timmar om varför mac är bäst. (Det ska jag inte göra nu.)



Det jag tycker är viktigast är att macen är så enkel att använda, den strular och tjafsar inte, får inga blåskärmar och sånt utan uppför sig trevligt och städat mest hela tiden. Och om den någon gång skulle krångla så är det enkelt fixat - be en kunnig kompis eller supporten om hjälp så löser det sig snabbt utan att du behöver backuppa allt, formatera om datorn, installera om operativsystemet och alla dina program och hitta alla dina filer igen och så vidare. Tjugo minuters fixande jämfört med tre veckors strul är inget svårt val.



Poängen är alltså att operativsystemet är fristående från de övriga filerna och programmen vilket underlättar livet betydligt, jämfört med windowstillvaron.

Jag lever ihop med en windowsmänniska och skulle bara inte stå med att ha det som han. :)



Så, det är mitt huvudskäl. Sen att macar är allmänt snyggare, smidigare, enklare och tystare, det är bara bonus.

2008-11-02 @ 18:41:42
URL: http://sy.lugnagatan.net
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Väntade mig nästan det här...det är som skillnaden mellan Hammarby och AIK ungefär. Jag ska absolut skaffa en Mac nästa gång men jag måste säga att jag har aldrig några problem med mina PC:n...stabila och bra är de och blåskärmar tillhör vä 90-talet? Anledningen till att jag skulle byta är nog mer att det skulle vara kul att testa något nytt...och att det är lite snyggare då. Tack för era synpunkter...jag vill verkligen vara övertygad den dagen jag ska handla dator.

2008-11-02 @ 18:52:40
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Fotograf

Kan göra precis allt på pc som med mac. Virus till PC? Linux och OSX fungerar fint till PC med. T.o.m. på min dator som kör AMD-processor fungerar OSX.

2008-11-02 @ 21:53:43
URL: http://stilbild.nu
Postat av: Gundad

Som mac-brukar sidan midten av åttitalet er mi erfaring at alt som kan vere enklare er enklare på ein mac. Det gjeld alt frå å legge ved filer til ein e-post til installering av programvare til bilde- og videobehandling. Alt er meir intuitivt og lettforståeleg. Eg kjøpte meg ny mac no nettopp, og var engsteleg for at kamerakommunikasjonen skulle bli vanskeleg. Men det gjekk som smurt, i det øyeblikk eg kobla kameraet til maskinen var rett drivar på plass, og nedlastinga byrja umidelbart. Smooth!





2008-11-02 @ 22:43:06
Postat av: Claus

Jag har varit mac-användare sedan de första av deras konsumentdatorer släpptes. På den tiden var man antingen eller. Nu konstaterar jag bara att, förutom känslan och designen, det inte är så stor skillnad längre i det dagliga användandet. Som mac-användare har jag vant mig vid att det mesta fungerar och bara rullar på. Gränssnittet är enkelt och mindre "plottrigt" än windows. Manualen är mest för oss som vill kunna allting, osv. Köper du en mac-dator så utesluter du inte windows. Du kan alltså köra flera olika operativsystem och ha det bästa av två världar. En del hävdar att windows till och med går snabbare på mac-datorer......

2008-11-03 @ 07:54:41
URL: http://koloniet.blogspot.com
Postat av: Lars

Oj, du vet inte vad du har satt igång... Kriget mellan PC och Mac har funnits så länge det har funnits datorer, och anhängarna tröttnar aldrig på att försvara "sitt" läger. Ja, det kanske inte är så farligt här på en trädgårdsblogg, men det finns diskussionsgrupper som inte ägnar sig åt annat är att sabla ner sina "motståndare" i detta tämligen meningslösa krig.

2008-11-03 @ 10:55:59
Postat av: David

Mac är extremt enkelt att använda till skillnad från de erfarenheter jag har av PC.

2008-11-03 @ 15:17:51
Postat av: Johanna

jag får väl kasta mig in i det här kriget jag också. jag har aldrig använt mac i nån större utsträckning, så för mig är det ovant att hantera en mac när jag använt pc o windows så länge. så jag ska varken säja bu eller bä, båda har sina fördelar. klart att man ska vara öppen för nya saker och testa lite olika.

jag bytte till o med från Nokia till Sony Ericsson när det var dags för ny mobil. :o)

2008-11-03 @ 16:06:09
Postat av: Fotograf

http://store.psystar.com/

2008-11-03 @ 18:23:37
URL: http://stilbild.nu
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

...som sagt...en Mac blir det nästa gång!

2008-11-03 @ 21:22:26
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Fotograf

Innan du köper en ny Mac, se till att den saknar kopieringsskydd. Den nya generationen av dem ska tydligen hindra en att spela en del filmer och musik.

macbookmedkopieringsskydd" rel="nofollow">http://www.sweclockers.com/nyhet/8534-nyamacbookmedkopieringsskydd

2008-11-20 @ 19:56:07
URL: http://stilbild.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0