Site Meter

Leaving on a mayday - Anna Ternheim


Artist: Anna Ternheim
Album - Leaving on a mayday
Pruducent - Andreas Dahlbäck
Utgivningsår - 2008

Bara att öppna konvolutet till den här skivan är ett nöje...mycket snyggt. Ett nytt album med Anna Ternheim är en stor händelse och efter förra albumet Separation road som var oerhört bra hade jag stora förväntningar på den här nya skivan. Jag såg henne på TV4-morgon i lördags och där fick man veta att den här musiken skiljer sig ganska mycket från det förra albumet. Det här är ett dubbelalbum och den ena heter ´´Sings Sinatra´´.
Efter en snabb lyssning och utan att fördjupa mig i texterna så tycker jag så här om låtarna:
  • What have I done - tror att det är första singeln eftersom jag hörde den på radio igår. Läcker låt som sitter direkt och växer efter varje lyssning. Musikaliskt annorlunda och spännande. Bra singelval.
  • Damage ones - Mycket trummor tillsammans med Annas vemodiga röst. Ingen favorit men bra.
  • Terrified - Märkligt dova dominerande trummor igen. Mycket vackert! 
  • Let it rain - Första favoriten. Mycket bra.
  • My heart still beats for you - Fin
  • No, I don´t remember - Kräver nog mer lyssning...men låter bra. Spännande arr.....igen!
  • Summer rain - Nja.....
  • Losing you - Det här är riktigt bra.
  • Off the road - Anna och gitarrer....en typisk Ternheim-låt. Riktigt skön.
  • Black sunday afternoon - Ok...här var den....guldkornet på skivan. Kommer att gå på repeat några månader.....
Sings Sinatra
  • New York, New York - Glöm Sinatra.....det här är mycket mycket bra. Lugnt och stilla.
  • Come fly with me - Men va fa....det här är ju så oerhört bra...bästa jag hört på länge! Skivans bästa!
  • Fly me to the moon - Anna....gör covers på alla Sinatralåtar....sjukt bra det här också!
  • That´s life - Suck...jag bara njuter.
  • Strangers in the night - Nja....
...och så fanns det med en singel med en låt på.
  • Escape into my arms - En fantastisk låt....
Man måste veta att Anna Ternheim gör ganska dyster musik men med en äkta känsla och oftast med bra melodier och här i ett perfekt arrangemang. Hennes egna låtar kräver några lyssningar tror jag men de fyra första Sinatralåtarna är det bästa jag hört på länge...oerhört bra. 
Jag kommer att lyssna mycket på det här i vinter!

Kommentarer
Postat av: Madde

Underbart med nytt från den kvinnan! Hon gör en knappast besviken.

2008-11-12 @ 21:51:47
URL: http://sokratess.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Madde: Ja hon är riktigt bra. Den blir bättre för varje lyssning.

2008-11-12 @ 21:56:53
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Thomas H

Skivan som gör höstmörkret ännu mörkare...., som en lyssnare skrev. Och då i positiv bemärkelse! Ja, det är ju november och får väl själv försöka lyssna igenom låtarna (medan löven förmultnar).

2008-11-12 @ 22:30:36
URL: http://thomasmedh.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Tnomas H: Positivt mörker passar mig bra nu och på Ulf Lundells nya album som kommer nästa vecka finns en låt som heter ´´Lär dig älska mörkret´´. Det är mörker som gäller nu.

2008-11-13 @ 05:19:22
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Miranda

Hm... Måste ha missuppfattat... När jag öppnade konvolutet fanns där ingen Sinatra...

2008-11-13 @ 10:59:42
Postat av: Åsa Alexandersson

Vilket underbart musiktips, där jag minst trodde att jag skulle hitta det, på en trädgårdsblogg, jag har inte känt mig så förförd och förstådd sedan jag lyssnade på Den vassa eggen första gången, nu är

Separation road beställd.

Dessutom en omslag som är vackert, det innbär med andra ord att jag inte behöver måla över det.

You made my day.



2008-11-14 @ 22:13:49
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Åsa Alexandersson: Stort...jämföra något med eggen...men det här är riktigt bra. Separation road är nog ännu bättre ändå tycker jag...eller..svårt att jämföra. Kul att du hittade hit och hittade något du gillade.

2008-11-14 @ 22:34:34
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Åsa Alexandersson

Alltid intressant med oväntade vändningar, jag sökte en trädgårdsblogg och fann en CD s



Ps: Inte heller trädgårdsbloggen har gjort mig besviken.

Ds

2008-11-15 @ 10:32:45
Postat av: Ika

Min "Sings Sinatra"-skiva beter sig märkligt när jag lyssnar på den i iTunes - Strangers in the Night spelas nämligen en och en halv gång. Fler som har samma problem? (Eller är det meningen att det ska vara så, bara jag som tänker och lyssnar för fyrkantigt för att uppskatta det?)



Annars är det här en lite knepig skiva. Bra, men inte helt lätt att ta till sig efter de två föregående fullängdarna. Måste säga att jag var besviken när jag först hörde att dubbelversionen av albumet den här gången inte skulle innehålla naked versions av låtarna, men Sinatra-tolkningarna visade ju sig vara enormt bra!



jag har hittat några favoriter - Let it Rain, What Have I Done, Black Sunday Afternoon - men det känns som om resten av skivan kommer att kräva mer lyssning innan jag placerar den på samma höjder som Separation Road och Somebody Outside.

2008-12-06 @ 14:13:22
URL: http://cassiopeia81.wordpress.com/
Postat av: Jenny/ Jema Rose

Ja...visst är skivan bra!!!Jag gillade verkligen också hennes Sinatra-tolkningar..!



Kul att du kikade in på min blogg!



GOTT NYTT ÅR!!!



/Jenny



*********

2008-12-28 @ 23:57:48
URL: http://jemarose.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0