Site Meter

Helga vilodagen

Fototävlingen startar
Fototävlingens pris
Fototävling ´´Bästa novemberbilden´´



Nej nu har det gått för långt...förbjud lövblåsar, motorsågar och andra dånande maskiner av alla slag....i varje fall på söndagar. Klockan tio startades en lövblås på fullt varv och med ett ljud som får en att vilja fly från stan....
Snart går jag ut och sliter maskinen av honom och slänger den i sjön!

Det är grannhusets förening som är ute och höststädar. Alla tidigare år har folket gått här om höstarna och krattat och eftersom de är så många och tomten inte är så stor så brukar det inte ta så lång tid. Nu är det en person som blåser löven och resten står med händerna i fickorna och tittar på. Han kanske hade fått lövblåsen i farsdagspresent?
Visst är väl de flesta vakna klockan tio,  förutom de stackare som varit ute och festat igår....vilket uppvaknande! Lördags- och söndagsmorgnar brukar jag ha långfrukost med radio (den hör jag inte nu) och flera koppar kaffe, njuta av lugnet och friheten.
Hänsyn tack!

Morgonens glädjeämne är att jag av min dotter fick en fin farsdagspresent....jag har fått ett medlemskap i Naturskyddsföreningen....i ett år, helt perfekt!  Tack snälla dotter!

Dagens låt
Det går en vind över vindens ängar

För nästan ett år sedan
För nästan två år sedan

Kommentarer
Postat av: Åsa!

De hade nog mått gott utav att räfsa lite löv... Jag skulle kunna skriva spaltmetrar om bekväma människor som alltid tar den kortaste vägen. Människor som skulle må gott utav lite kroppsarbete... (Nu blev jag genast irriterad, får försöka tänka på något annat:)

2008-11-09 @ 11:36:25
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: billan

Fy attan vilket uppvaknande! Men jag blir verkligen imponerad över dig, du måste vara en sansad man som lyckades stanna innomhus istället för att dränka både lövblås och han som höll i den....

Även jag har haft en kris på morgonen, bjöd mannen på en "latte på sängen"...med sur mjölk visade det sig.

2008-11-09 @ 11:40:38
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com
Postat av: Anita

Slike frenetisk aktive naboer er slitsomme. Og så på en søndag! Jeg trodde det var regler mot slike tidlige løvblås-vandrere?

Takk for "Visa vid vindens ängar". En favoritt siden skoletiden! Dere har en helt annen og sterkere allsang-tradisjon enn oss. Nordmenn må vel strengt tatt være enten på seminar eller fulle for å bedrive allsang.

Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Åsa: Nu så här efteråt kan man ju tycka att jag överreagerade....igen. Om jag bara kunde låta bli att blogga om allt som stör...



billan: Sur mjölk på Fars dag?? Aj aj billan...



Anita: Visst är den fin...visan.

2008-11-09 @ 14:42:52
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Monica

Usch, vi bor alldeles för nära grannarnas motorgräsklippare, häcksaxar och högtryckstvättar som verkar gå på högvarv hela sommarhalvåret. Jag vet hur det känns och du har min fulla förståelse!

Dessutom verkar det ju förskräckligt att byta bort en så härlig syssla som att räfsa löv mot att kånka omkring på en tung och bullrig apparat....nej, jag är lite anti motorredskap i trädgården. Enda undantaget här är en kompostkvarn, och den kör vi bara på vardagar om det behövs.



Snygg blogg!

2008-11-10 @ 16:17:04
URL: http://www.jordochdjur.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Monica: Vi lever i maskinernas tid och det är bara att försöka anpassa sig...eller skriva griniga blogginlägg...

2008-11-10 @ 18:12:12
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Monica

Mmm, du har kanske rätt. Men jag tycker det är så himla trist att vindens sus i träden, fågelsången och prasslet av löv under fötterna ska dränkas i motorbrumm från ett dussin trädgårdsmaskiner så fort helg och fint väder sammanfaller.

Jag har t o m erbjudit mig att låna ut en fin handgräsklippare till några grannar med en riktig miljöbov till avgasmonster - men de var inte sugna på handjagare...

Får väl fortsätta med gnällinläggen då istället.

2008-11-11 @ 09:04:29
URL: http://www.jordochdjur.se
Postat av: Kalle Svedjeman

Hej på Er!



Vill bara säga att jag tycker lövblåsen är en riktig skituppfinning: Den sprider ett överjävligt oljud flera hundra meter (kanske en kilometer?), den spyr ut avgaser och inte minst: den är ineffektiv!



Här i Uppsala går idioterna omkring med dessa maskiner HELA våren och HELA hösten (=halva året)och sprätter omkring grus respektive löv. De kan gå runt i timmar och dagar på ett pyttelitet område, en hederlig gammal räfsa skulle göra jobbet minst lika bra! (Jag har själv jobbat som fastighetsskötare/gårdskarl och skulle aldrig ens tänka tanken att använda en så in i helvete dum apparat!)



Nu i sommar har de börjat härja också, så snart är väl tystnaden ett minne blott året om (det skulle inte förvåna mig om de snart försöker skotta snö med lövblåsarna...).



Jag välkomnar alla vettiga människor att gå med i min Facegrupp-grupp: "Skrota lövblåsarna!". Bjud sedan gärna in alla Ni känner. Avslutningsvis: Jag håller med om att t.ex. motorsågar låter för jävligt, MEN: De fyller åtminstone sin funktion och behöver inte köras i dagar, veckor, månader... År efter år...



Vänliga hälsningar, Kalle Svedjeman

2009-08-07 @ 23:56:57
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Kalle Svedjeman: I min slottspark använder jag lövblåsen till att blåsa löv från vägar och gångar men jag håller med om att det är en galet oväsen på dessa maskiner och även grästrimmern låter ju galet mycket. Fram med krattor och liar igen och anställ fler personer....men det funkar ju inte i dessa tider.

2009-08-08 @ 13:59:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0