Site Meter

Mannen i den vita hatten



Nej det blir nog ett uselt fruktår i år om inte de stackars få insekter som kämpar i blåst och kyla gör ett stordåd i våra träd.
Igår stod jag under det här trädet och letade humlor och bin som normalt ska se till att vi får Aroma till hösten. Ett  enda stackars fruset och förvirrat bi vimsade omkring bland de vackra blommorna och i ett annat träd brummade en ensam humla runt och gjorde vad den kunde. Jag gillar humlor, de lever ett spännande liv.

Humlorna brukar vara pålitliga även då det regnar och blåser, då bina ligger och trycker och väntar på sol och värme. I år är det nästan helt tyst i träden men vi får hoppas att äppelodlingarna i Kivik fungerar bättre så att vi kan handla svenska äpplen.
Tänk om vi människor var lika beroende av väder för att kunna fortplanta oss.
- Nej det blir inga barn i år därför att det är för kallt och det blåser för mycket.
I verkligheten blir vi nog fler om det är kallt och blåser!

Igår såg jag på Mitt i naturen som handlade om råttor. En råtthona kan föda upp till 100 ungar på ett år och en råtta blir könsmogen vid 6 veckors ålder....då kan man ju tänka vilket släktträd en råtta bygger upp på kort tid. De hade även filmat på en soptipp om natten då sophögarna förvandlades till ´´myrstackar´´ av råttor.
I samma program visade man en kvinna som fått en häst rumsren!  Hon kom ut till stallet med en hink och ställde sig bakom hästen som visste vad den skulle göra.


Förgätmigej och kroll-liljor som väntar på att börja blomma.

Nu firar vi helg och jag är nöjd med veckan som gått och att rosen/syrénhäcken är på plats, vattnad och gödslad med det organiska gödselmedlet chrysan.

Ha en skön helg ni som letat er hit till min blogg!

Tyvärr har den höga gamla torrstubben fallit och med den kärleks-boet.

Dagens låt
Mannen i den vita hatten med Kent
(Jag ska nog skaffa mig en vit hatt...)





.

Kommentarer
Postat av: Lilla B

Trevlig helg! Och håll i hatten. Eller bli glad i den. Valet är ditt :)

2008-05-16 @ 18:14:44
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Åsa!

Jag har mina aningar om att jag håller på att få ett humlebo i en rishög som ligger och skräpar. Har egentligen tänkt köra till återvinningen med högen, men nu får den väl ligga kvar! Önskar dig en trevlig helg!

2008-05-16 @ 18:19:43
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Kersti

En vit hatt skulle klä dig.

Hur har det gått med din arm undrar jag, Funkar det bra att jobba. Förhoppningsvis gör det det eftersom du inget skrivit om det.

Ha en skön helg i kylan.

2008-05-16 @ 19:20:48
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: lotta

Trevlig helg på dig själv =) Vacker bild du visar på Fögätmigej och Krolliljor på G :) Kalla vindar sveper om huset så det är gott att vara inne i husvärmen. Ha det gott =)

2008-05-16 @ 20:04:30
URL: http://lotta.tradgardsblogg.se/
Postat av: Kalle

Trevlig helg! Och varma hälsningar ifrån randen av ett för tillfället isande Ålands hav....

2008-05-16 @ 21:40:49
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lilla B: Jag tror att jag håller i den.



Åsa: Det är bra med en naturlig tomt.



Kersti: Allvarligt talat så kommer det nog ingen hatt på mitt huvud, jag är ingen hattmänniska direkt. Armen är bra nu tack.



lotta: Tur att vi har varma hem.



Kalle: Ja nu vill vi ha tillbaka värmen så att ditt hav värms upp. Sänder tillbaka varma hälsningar från ett regnigt Stockholm med ynka 6 grader varmt.

2008-05-17 @ 08:49:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0