Site Meter

Dagens trädgårdsbok - Växtförökning


15392-1799Författare: Steven Bradley
Bokförlag:
Albert Bonniers Förlag
128 sidor
Utgivningsår: 2003
Sök boken på Antikvariat.net
Bokus

Så här presenteras boken:
Bli din egen expert på att få många plantor av en! Här får du veta allt om hur du förökar sommarblommor, lökar och knölar, grönsaker, fruktträd, prydnadsbuskar och rumsväxter.

Steg för steg visas teknikerna: att så frön, att dela plantor, ta sticklingar, skåra och skära, avlägga och ympa.

En behändig växtkatalog visar snabbt vilken metod som är bäst för varje växtslag och vid vilken tidpunkt man helst förökar växten.

Boken är uppdelad i dessa kapitel:
Redskap och utrustning
Att dela plantor
Sticklingar
Lökar, knölar och jordstammar.
Avläggning
Bot för bekymmer (det gäller alltså växtbekymmer....inte alla slags bekymmer)


Det här är en bra bok om växtförökning som är pedagogiskt upplagd med tydliga bilder hur man ska gå till väga vid förökning av växter. Man får bl.a. tips om vilka odlingskärl man ska använda vid sådd och omplantering, vilken jord man bör använda, hur man ska vattna och hur man omplanterar!
Det finns även en bra kalender där man får reda på när man ska föröka olika växter.

Jag såg att en nyare upplaga av boken kostar 57 kr på Bokus just nu och är man intresserad av växtförökning och inte tidigare har en bok i ämnet så ska man absolut skaffa den här boken.

Kommentarer
Postat av: Ulrika

God förmiddag denna vintervita söndag. Ja Vasaloppet håller ju på som bäst så det känns inte helt fel med snö utanför fönstret.
Tack för tipset om boken. Jag beställde den genast (och två böcker till av bara farten). Jag har tittat på den förut men den gången var jag snål.
Jag har också hittat en kille som säljer pallkragar så det ska bli mitt nya grönsaksprojekt för sommaren. Jag brukar annars bara hålla mig till blomstren. Du som är så kunnig, vet du ngn bra "sida" som beskriver odling i pallkrage.

2008-03-02 @ 09:56:35
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ulrika: Ja nu följer vi Vasaloppet. Här är det fortfarande barmark. Du kan ju kolla här vad andra bloggare skriver om pallkragar - http://www.bloggsok.se/BlogPortal/view/SearchEntry?searchText=pallkragar

2008-03-02 @ 10:04:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0