Site Meter

Vad är ett fotografi idag?

Vad får man göra med ett fotografi idag? Hur mycket får man manipulera med en bild för att den fortfarande ska kallas ett fotografi och inte ett konstverk skapat av photoshop? Ska man återspegla verkligheten i sina bilder eller är det ok att göra bilden så ´´vacker´´  som möjligt i redigeringsprogram?  Jag vet inte säkert.  Det jag själv gör med mina bilder är att jag beskär dem något och kanske ändrar ljuset en aning ibland.

Jag tänker inte kritisera användandet av photoshop utan jag är mer intresserad av vad ni tycker. Jag har tagit upp det här med fotograferandet tidigare men eftersom bloggandet fortsätter att öka i en rasande fart och bildbloggare tävlar om vem som tar bäst bilder så finns funderingarna kvar.
Närbilder kan ju bli hur krispiga som helst om man lägger ner lite tid i photoshop. Hur gör proffsfotografer?  Trädgårdsbilderna i alla vackra trädgårdsmagasin....vad har de bilderna gått igenom?

Nu kan man ju redan i kameran då man ska ta bilden göra vissa val hur bilden ska bli, om man ska ta i macro eller med zoom eller helt platt och vanligt sätta kameran till och skjuta.

Som sagt....jag har själv ingen färdig åsikt om detta....jag är bara nyfiken vad som är ok att göra med bilder. Ska bilderna bli bättre än verkligheten?

Här nedan finns två bilder av en trädpionblomma och den ena är fixad med photoshop. Hur ska man göra?






Kommentarer
Postat av: Anna

Jag tycker att man kan göra vad man vill med sina bilder så länge det man ägnar sig åt inte är olagligt. I bildtävlingar och dylikt verkar det rimligt att ange om och hur bilderna är ändrade. Själv tycker jag att din ofixade trädpionbild är vackrare än den där bland annat skärpan verkar ha bättrats på... :)

2008-06-08 @ 10:33:09
Postat av: Inkan©

-Jag bara fotograferar jag. Ids inte lära mig att leka med fotoshop och kreera. Även om en del skapar konstverk. Men för mig handlar det enbart om det jag ser. Det sköna i verkligheten.

Man kan ju ta kort på samma motiv från olika vinklar, med olika ljus som skapar både skuggor och framhäver fokus.

Sedan ger jag en klackspark till allt tävlande.

Så tråkig jag tydligen är.

2008-06-08 @ 11:08:12
URL: http://blaafaagel.blogspot.com/
Postat av: nina

Jag tycker nog man får välja själv. (I det här fallet hade jag valt den övre för den är mjukare och har inte så hård skärpa.) Jag tycker man väljer från motiv till motiv och bild till bild vad som passar och vad som blir bra. Man kan inte heller säga att det inte var så förut, alla labb har sina inställningar och alla filmrullar fungerar olika, kamerorna spelar roll och likaså papret. Så framkalla samma bild från samma rulle på 10 olika ställen och du får 10 helt olika bilder med olika färger, mättnader och resultat. Med Photoshop överlåter man ansvaret till sig själv istället för ngn på ett labb bara.

2008-06-08 @ 12:45:53
URL: http://www.ninaiscool.com
Postat av: Karin A

Jag föredrar själv att göra inställningar innan jag tar bilden men visst händer det att även jag använder Ps. Oftast beskär jag bilderna, ev. justerar jag ljuset och skärpan men sällan. Någon gång har jag använt någon annorlunda inställning men då brukar jag ange detta. Jag tycker bilder kan bli bättre än verkligheten även om man inte använder PS, när man fotograferar väljer man ju ut en liten del av verklighten som skildras i bilden: Så på så sätt har jag inga problem med användandet av PS. Tävlandet med bilder tror jag mer har att göra med allt bättre digitalkameror...



Vilken vacker buskpion, jag föredrar den första bilden!

2008-06-08 @ 14:01:28
URL: http://uteochinne.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Anna: Jo det är nog så att man gör vad man vill med sina bilder och sedan är det upp till betraktaren att tycka.



Inkan: Motivet är klart det viktigaste, tekniken kommer i andra hand.



nina: Jag tycker nog att det ibland kan bli lite för skarpa bilder...de blir lite kalla.



Karin A: Jag var som sagt lite nyfiken bara, vi fortsätter som vi gjort och jag tycker att dina bilder är fantastiska hur de än har redigerats.

2008-06-08 @ 16:18:54
Postat av: Lena

Det beror ju helt på motiven och sammanhanget. I dagstidningen vill man ha objektiva oredigerade bilder av Sanningen. I kommersiella sammanhang vill man också gärna se sanningen men förstår innerst inne att man blir lurad av skickliga photoshopexperter. Rent etiskt vill man inte se redigerade fotomodeller som skapar ideal som inte ens finns i verkligheten.

MEN när det gäller blommor på bloggen - då jäklar är det fritt fram att göra precis som man vill!

Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lena: Jag förstår...men en blomma blir ju också en fotomodell...en ofrivillig, som vill se ut som i verkligheten. Skämt åsido...jag förstår hur du menar.

2008-06-08 @ 18:22:59
Postat av: Kersti

Det är väl upp till var och en och vad man har bilden till. Själv känner jag att det är lite fusk att fixa till dem i efterhand. Jag gör som du, beskär men det är också allt. Bilden är mer på riktigt om jag inte håller på och fixar med den sedan. Men det är så jag känner med mina bilder. Andra kan göra som de vill.

2008-06-08 @ 18:46:57
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Katarina

Jag vill gärna fånga verkligheten - som jag nog tycker är väl så vacker!

Men visst försöker jag att komponera bilden lite innan jag tar den, plockar bort något som inte ska vara med...och ibland beskär jag efteråt, men valet av motiv ska vara "på riktigt".

2008-06-08 @ 19:39:25
URL: http://kollitott.blogg.se/
Postat av: Claus

Det är en svår fråga. Inga av mina bloggbilder redigeras, möjligen beskärning ibland. En del av mina "privata" bilder leker jag med, mest för att experimentera. Många redigerade bilder blir så krispiga att de nästan ser frostiga ut. Ska bilderna skrivas ut får man ibland fixa till för att t ex färgbalansen ska stämma med skrivaren. Jag lägger hellre ner ordentligt med tid vid fotograferingen. Inte ovanligt att jag tar 15-30 bilder av ett motiv för att få fram det jag önskar. Claus

2008-06-08 @ 21:01:21
URL: http://lotten5.blogspot.com/
Postat av: Ronja

Jag beskär mina bilder om det behövs, men annars brukar de duga som de är. Jag är rätt så nöjd med min kamera och det brukar gå att ta både vackra närbilder och bilder på avstånd om man tänker till lite när det gäller ljuset, vinkel och upplägg av motiv. Häftigaste bilderna tycker jag att man kan få i kvällsljuset och allra svårast att få vackra bilder är det när det är knivskarp sol mitt på dagen.

2008-06-08 @ 21:08:41
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Kersti: Mm om sagt det är upp till den som äger bilden att göra vad den vill. Men jag tycker nog att man ska försöka hålla sig till verkligheten så gott det går.



Katarina: Jag tänker också en hel del när jag tar bilden.



Claus: Så är det...man tar massor av bilder för att nå det man söker och jag håller med dig att krispigheten kan bli för frostiga och kalla.



Ronja: Under min trädgårdsresa fullständig vrålade solen ner över trädgårdarna. Men man kan inte göra något åt vädret. Nästa gång jag roadbloggar kanske det ösregnar.

2008-06-08 @ 21:50:01
Postat av: Lottas

Intressant ämne och fråga.... Vad är det man vill visa på sin blogg? Verklighet eller fantasi? Själv försöker jag lära mig kamerans funktion framför photoshop (även om jag gått kurs i photoshop) och letar efter det bästa ljuset och bakgrund. I min blogg är bilderna ibland beskurna och ibland behövs ljusjustering. Jag försöker också fånga en helhetsbild av en växt men kan lägga till en macrobild för många blommor är så söta när man kikar närmare :)

Klart det är fritt fram i sin blogg, att visa bilder och en del redigerade/photshoppade bilder är vackra konstverk som passar som tavla på en vägg. Men ett vant öga, kan se om det är en "äkta" bild eller "fusk"......

När det gäller dina pionbilder, så föredrar jag den första bilden - för så ser mina pioner ut i kvällssolen... :) Ha en bra dag 8`)

2008-06-09 @ 10:41:43
URL: http://lotta.tradgardsblogg.se
Postat av: marie

JAg vill bara tipsa om wwwmoderskeppet.se

Mattias har lagt ut en intro till Photoshop på gratis film där.



Finns ett kapitel om skärpa, och om bildförbättring.



Jag vill personligen förmedla det bästa som bilden kan ge. Naturliga färger och lagom mycket skärpa.

Jag använder mest RAW-formatet och kan styra bort färgstick och exponeringsfel och fininställa skärpa.

2008-06-09 @ 21:41:09
URL: http://kaffekopp.blogspot.com/
Postat av: Hanneles paradis

Själv beskär jag och ibland gör mörka bilder ljusare,

jag är inte intresserad av att hålla på med bilder.

2008-06-09 @ 22:04:31
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com
Postat av: Lars

Naturligtvis ska man göra sina bilder så bra som möjligt. Det har man alltid gjort, skillnaden är att man tidigare gjorde det i mörkrummet. Nu kan man göra samma saker i datorn. En annan sak är att man måste göra sina åtgärder med smak och finess. Den under pionbilden är till exempel alldeles för hårt skärpt.

Man kommer heller inte ifrån att en dålig bild är dålig oavsett vad man gör med den i datorn och om man använder Photoshop eller något annat program är där likgiltigt.

2008-06-12 @ 10:47:04
Postat av: PärL

Jag blir allt mer trött på alla som för fram sina "renlärda" åsikter om s k manipulerad fotografi. Läs på och lär istället för att föra fram dina åsikter - manipulerad fotografi har funnits från början d v s från ca 1850!

Photoshop har inte funnits mer än ca 18 år...

PärL

2008-06-22 @ 10:49:48
URL: http://www.per-lundqvist.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lars och PärL: Som jag beskriver i inlägget så har jag ingen direkt åsikt utan var mer intresserad av vad folk tycker är ok att göra med fotografier. Jag har förstått att de flesta tycker att man kan i stort sett göra vad man vill med sitt eget fotografi. Jag har också förstått att man alltid har manipulerat med bilder och att det kanske är en del av fotograferandet. Men Pär...att föra fram mina åsikter kommer jag alltid att göra och jag kommer alltid att säga vad jag tycker i den här bloggen....men i det här ämnet är jag inte helt säker på vad jag har för åsikt.

2008-06-22 @ 11:12:58
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0