Site Meter

Lykkefund och övervintrare



Honungsrosen Lykkefund har sin bästa tid nu i den gamla högstubben vid parkeringen. Den behöver inte tuktas...Lykkefund som dagens växt här.

De här lejongapen i de tveksamt vackra färgerna är något alldeles speciellt i parken. Vet inte om det är så ovanligt i Stockholmsområdet att de övervintrar på plats men ungefär 30 plantor har kommit igen sedan förra säsongen och de har växt till sig riktigt fint. Under mina tio år i parken har det inte tidigare funkat hos oss i alla fall. Tänk om det var (eller kanske blir i framtiden) en perenn så att man kunde fylla planteringarna på borggården men då kanske hålla sig till de färger man tycker om.

Nu firar vi helg och jag känner att jag behöver vila kroppen från kroppsarbete några dagar. Trevlig helg till er alla.

För ett år sedan
För tre år sedan


Kommentarer
Postat av: Calle

Trevlig helg tillbaka önskar jag! Vad trevligt med övervintrande lejongap - här hos oss skulle det inte funka. I år odlar jag vanlig, hög lejongap i blandade färger (Weibulls tror jag) men den är bara decimeterhög för närvarande. Den svala våren och försommaren har hållit tillbaka växtligheten men nu har den äntligen satt fart ;-)

Får jag fråga vilken färg det blev på blommorna på specialpelargonen? Min är stor och kraftig men har inte blommat än.

2008-07-04 @ 16:13:47
Postat av: Lilla B

Honungsros kan man bara drömma om här i köldhålet. Skulle ändå vilja ha just en sån som så obändigt kastar iväg grenarna åt alla håll och blommar så överdådigt.

Ha en bra helg!

2008-07-04 @ 16:39:42
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Calle: Den var röd och mycket vacker, just nu blommar den inte men jag ska skicka en bild när den blommar igen.



Lilla B: Du har ju din alpclematis som kommer att kasta grenar så det räcker lite längre fram.

2008-07-04 @ 17:48:19
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Åsa!

Lykkefund, underbart vackert! Det är så man ska göra med gamla stubbar man i inte orkar gräva upp! Hur gammal är rosen? Önskar dig en vilsam helg!

2008-07-04 @ 18:13:50
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Ruben

Lejongapen är vackra var och en för sig, men jag håller med dig, kombinationen hmmmm.... Lejongap har övervintrat hos mig med, så det förekommer efter milda vintrar. /Ruben

2008-07-04 @ 18:19:24
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Åsa: Rosen planterade jag första året jag jobbade i slottsparken för tio år. Folk skrattade åt mig när jag planterade den lilla rosen med tre ynkliga små pinnar.



Ruben: Ok..min första kontakt med lejongap var för tio år sedan då jag började i parken och har bara erfarenhet av våra gap. Nu vet jag inte riktigt var du bor Ruben..

2008-07-04 @ 21:56:13
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Kersti

Lejongap är en blomma jag verkligen gillar. Kanske för att jag är lejon.

2008-07-04 @ 23:28:44
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Katarina

Jag håller med Kersti - jag är också lejon :O)

Fast sen är det så roligt när man får dem att gapa - och så ryter man lite till - särskilt småbarn brukar tycka att det är roligt(och jag förstås).

2008-07-05 @ 20:00:12
URL: http://kollitott.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0