Site Meter

Årstaviken runt - sommar



I januari denna snöfattiga vinter gick jag en vandring runt Årstaviken och bestämde redan då att jag skulle gå vandringen även en sommardag. Tidigt i morse tog jag bilen till Bergsundsstrand där jag parkerade och började gå bort mot Tanto. Det var inte många som var ute den här tidiga söndagsmorgonen men några joggare och hundvandrare såg jag. Nedanför Tantos koloniområde satt en vilsen ung man på ett berg och spelade hårdrock i sin stereo, annars hördes endast bruset från trafik långt borta. Något som slog mig var att nedanför Södersjukhuset är strandvägen ca 4 meter bred och asfalterad men på den halvmeters breda gruskant som fanns vid sidan gick och sprang alla jag såg. Alla verkade vilja ha ett mjukare underlag att vara på än asfalt.



Jag gick förbi Erikdalslundens koloniområde som jag besökte igår och klättrade sedan upp på gamla Skanstullsbron för att på den ta mig över till andra sidan viken. Från den här sidan ser man hur stora koloniområdena på Södermalmssidan verkligen är. Fantastiskt att Stockholm har bevarat dessa områden på den här attraktiva marken där det skulle kunna vara stora bostadshus i stället. Den här gången blev man helt omsluten av grönska under vandringen, i januari var allting öppet och man hade bättre utsikt....men det var aningen kyligare ute.




På Söder finns de gamla träbåtarna kvar och undrar om ägarna till dem förstår hur viktigt det är att hålla dessa vackra gamla båtar flytande. De borde ha stöd från Sjöfartsmuseet eller Nordiska museet. Visst måste man få en annan känsla med de här båtarna som doftar trä och tjära än med de stora vita plastskrytfartyg som glider omkring i skärgården där ägarna med båten vill visar sin framgång i livet.


Här klättrar kolonistugorna i bergen nedanför Södersjukhuset.


Det är Liljeholmsbron man ser längst bort i bild.
I vintras gick jag upp mot Årsta gård och tog buss och spårvagn hem. Den här gången gick jag över den nya bron som går invid den gamla vackra Årstabron (byggdes 1929) som just nu renoveras. Mötte Å på bron och vi gick tllsammans över till Södermalmssidan och ner vid Tantos koloniområde där vi beundrade de små vackra husen och trädgårdarna. Hon står i kö för en stuga här och väntar otåligt på att få hyra en liten idyllisk trädgård här i sluttningen.
Vi avslutade med kaffe och vegetarisk macka vid Street.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0