Site Meter

Ormhassel på Skansen

15392-1677

Det blev en liten minivandring på Skansen efter besöket på Liljevalchs vårsalong och här vid Skånegården utmärkte sig ormhasseln, Corylus avellana ´Contorta´ nu när allt är avlövat och kalt. Vilken annan växt kan utmärka sig så i naket tillstånd?

Dagens trädgårdsspaning 21 juni 2007.

15392-1678
Så här såg det ut vid Skånegården förra sommaren.den 21 juni

15392-1676

Dagens fundering
Jag hörde att det är klart med en inspelning av Göta Kanal 3. Kan inte Lars Norén skriva manus och regissiera?

Kommentarer
Postat av: Karin A

Ormhasseln är verkligen en häftig vinterväxt!

2008-01-29 @ 23:10:00
URL: http://uteochinne.blogspot.com
Postat av: Rosengeranium (Parkettodlaren)

Hehehe! Åh vad jag håller med dig om Göta Kanal 3! (Dina bilder är för övrigt snygga som alltid - det börjar bli svårt att variera sitt beröm nu.)

2008-01-30 @ 11:19:24
URL: http://parkettodlaren.blogspot.com/
Postat av: sericea

men Göta kanal 3 har vi inte direkt längtat efter. är det inte färdigvaskat i den där kanalen snart?
ormhasseln är verkligen nåt speciellt.

2008-01-30 @ 17:04:59
URL: http://meramest.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Det är evigheter sedan jag var på Skansen och visst var det med mina små barn som nu är stora. Efter din spaning i somras förstår jag att jag absolut måste dit när pioner och rosor blommar.
En ormhassel planterade jag i somras i min trädgård "Red Magesty". Såg den i motljus hos Cedergrens i Råå, och så var fast. Kärlek vid första ögonkastet. Skall den beskäras för att får mera "ormgrenar" eller skall den hellre växa fritt som den själv vill? Hur gammal tror du att ormhasseln på Skansen är? Den verkar ju snarare stor som ett träd.

2008-01-30 @ 21:21:09
Postat av: Ulrika

Det var Ulrika som frågade.

2008-01-30 @ 21:22:40
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ulrika: Jag har faktiskt ingen egen erfarenhet av ormhassel och jag vet faktiskt inte hur och om den ska beskäras. Spontant känns det som om man måste ha tålamod med en sådan buske, allt som växer sakta blir vackert, snabbväxande buskar och träd drar ofta iväg med långa stammar. Jag skulle nog vara väldigt försiktig med beskärningen. Du kan ju kolla här vad andra ägare av ormhassel skriver: http://forum.byggahus.se/traedgard-allmaent/38222-ormhassel-hoejd-alder.html

2008-01-30 @ 22:21:58
Postat av: Eivor

Är det någon skillnad på ormhassel och trollhassel?
Jag har en sådan här, c:a 10 år. Den är finast kal för bladen är så vridna och skrynkliga så man ser inte stammen när busken är grön.
Skansen verkar fint. Lite ovanligt med röda stugor från skåne.
Inte utan att man längtar till sommaren när man ser bilderna.
Hälsn. Eivor

2008-01-30 @ 23:01:06
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Eivor: Ormhassel och Trollhassel är helt olika släkten och har inget med varandra att göra. Skansen är fint, speciellt när det inte är så mycket folk där!

2008-01-30 @ 23:10:44
Postat av: Eivor

Tack! Många kallar den för trollhassel, så jag blev osäker. Men det passar ju bättre med namnet ormhassel. Grenarna är fina att sätta i blomgrupper.

Göta kanal 2 tyckte jag var riktigt rolig. Jag såg den ute på bio, men den kommer på TV denna veckan.
Slussarna är en fantastisk uppfinning :)
Eivor

2008-01-31 @ 00:18:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0