Site Meter

Trädgårdsresor med Rosebud´s Tours 2008

Förra våren reste jag på en trädgårdsresa med Rosebud´s tours till Laziodistriktet i Italien med trädgårdar utanför Rom.
Det blev en mycket bra resa som var välplanerad och med bra guidning av Maria som tillsammans med sin man Tommy Engblom driver Rosebud´s tours. Jag skrev om resan och de olika platserna på mina bloggar och de ställen vi besökte kommer alltid att finnas kvar i minnet som något vackert.
Nu blir det inte några fler gruppresor på ett tag eftersom jag egentligen är så långt ifrån en grupprese-människa man kan komma men kanske att man i framtiden kan göra ännu någon gruppresa igen för att upptäcka nya trädgårdar. Det är ju trots allt ett bra sätt att på kort tid och med perfekt planering se många vackra och spännande trädgårdar. Jag tror också att det är bättre att ha en partner eller vän med på gruppresan för att det ska bli riktigt bra.

Årets resor med Rosebud´s tours lockar dock helt klart och här kommer en lista på 2008 års trädgårdsresor, personligen skulle jag gärna se Lost Gardens of Heligan, Sissinghurst och Medelhavsträdgårdar.
Även om vissa resor är fullbokade så är det ju alltid någon som brukar lämna återbud.

England
  • Cornwall och Devon med Eden Projekt och Lost Gardens of Heligan - 12-16 april
  • Cotsworlds med Malvern Spring Gardening Show och Barnsley House - 7-11 maj
  • Södra England med Chelsea Flower Show och Great Dixter - 21-25 maj
  • Rosenträdgårdar med Sissinghurst och Mottisfont Abbey - 14-18 juni
  • Hampton Court Flower Show med Sissinghurst och Beth Chatto - 9-13 juli
Italien
  • Alpsjöarna i magnolia och kamelia tid, läs mer här - 1-6 april
  • Lazio med Ninfa och Villa d´Este (min resa förra våren) - 26-28 april
  • Rosenträdgårdar med Lars-Åke Gustavsson (Sveriges främsta rosexpert) - 22-26 maj
  • Trädgårdar i Toscana med de klassiska städerna - 25-30 september
  • Smultronställen i Toscana med Lars Krantz - 7-12 oktober
  • Medelhavsträdgårdar med Lars Krantz - 12-16 oktober
Frankrike
  • Monets trädgård och Normandie - 3-7 september
Madeira
  • Med Bertil Svensson - 11-18 november (tyvärr tänker jag bara på Robert Gustafsson när jag hör talas om Bertil Svensson....)

Kommentarer
Postat av: Rosengeranium (Parkettodlaren)

Nu frestas du så där igen!

2008-02-05 @ 13:45:40
URL: http://parkettodlaren.blogspot.com/
Postat av: munken

Någon gång skulle det vara roligt att följa med på en sådan resa.

2008-02-05 @ 14:35:48
URL: http://www.metrobloggen.se/denmodernamunken
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Parkettodlaren: Det är syftet...

munken: Jag har gjort det och vem kunde tro det?

2008-02-05 @ 17:47:02
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Katarina

Frestas som sagt! Häromsistens gick jag med i bokklubben - nu blir jag lockad att resa. Men hur ska man kunna välja? Jag vill se Sissinghurst (fast det är lite uttjatat) Mottisfont Abbey, Great Dixter, Chelsea Flower Show och kanske ännu hellre alla de där små privata trädgårdarna som
håller öppet ibland. Får antagligen knåpa ihop en egen rundresa någon gång...
Härligt att du mår bättre!

2008-02-05 @ 19:04:10
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Katarina: Det blir dyrt för dig att gå in här på bloggen. Visst är det många platser man vill se...glömde att nämna Sissinghurst som något man vill se...skulle vilja se den vita trädgården i skymning.

2008-02-05 @ 20:45:24
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Katarina

Den vita trädgården ser ju helt fantastisk ut på bild i alla fall, med silverpäronträd och statyer...
Jag har gjort en vit rabatt i min koloni (utan just de ingredienserna :O) ett litet Sissinghurst i miniatyr, den är också vacker i sommarskymning. Men jag har drömt i många år om att se originalet.
En dag måste det bli av!

2008-02-05 @ 21:20:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0