Site Meter

Dagens trädgårdsbok - 1001 gardens...

...you must see before you die.
15392-1757
Författare: General editor = Rae Spencer-Jones
Bokförlag: Barron´s
960 sid. Engelsk text.
Utgivningsår: 2007

Dessa trädgårdar finns representerade från Sverige i boken:
Botaniska trädgården i Uppsala
Linnéträdgården i Uppsala
Enköpings parker
Drottningholms slott i Stockholm
Millesgården i Stockholm
Hagaparken i Stockholm
Skogskyrkogården i Stockholm
Ulriksdals slott i Stockholm
Grönsöö slottspark
Japanska trädgården i Ronneby
Uraniborgs Renässansträdgård på Ven
Slottsträdgården i Malmö
Sofiero slott



Det är en liten katastrof att inte Visby botaniska, Göteborgs botaniska och Norrvikens trädgårdar finns med och vad är det med Grönsöö som hela tiden får sådan uppmärksamhet, visst är det en vacker plats men absolut överskattad tycker jag!

Det jag menade med att jag borde förlänga livet med 200-300 år som jag skrev i bloggen igår är att om jag ska besöka 1001 trädgårdar världen över så tar det lite tid faktiskt. Det vore en stor dröm att besöka alla dessa trädgårdar och fylla trädgårdsspanarbloggen med egna intryck. Det blir ju alltid lite turistguidekänsla i sådana här verk och väldigt lite kritik men jag förstår att syftet inte är att kritisera. Jag har ganska många trädgårdar kvar att se om man ska följa platserna i boken men det är bara att börja planera resor och jag måste verkligen resa till England snart, av någon märklig anledning har jag aldrig varit där.

I varje presentation av en trädgård i boken får man information om vem som designat trädgården, vem som äger den, vilken trädgårdsstil, storlek på trädgården och var den ligger.

Den här tegelstenen börjar med att visa trädgårdar från USA och enligt bilderna ser det ut som om de försöker hitta en egen stil och det vet man ju hur det brukar se ut när USA ska utmärka sig....störst och bäst! När jag bläddrar bland USA-trädgårdar ser jag nästan inget som tilltalar mig. Visserligen har de på vissa platser anlagt engelska och italienska trädgårdar men oftast utan den rätta känslan. När man kommer till de europeiska trädgårdarna känns det genast mer äkta.
För min egen del är det inte svårt att hitta favoritländerna och det är väl ingen överraskning att jag tycker att Italien och England står i en klass för sig.

Några Engelska trädgårdar som spontant lockar är: Sandringham i Norfolk, Pensthorpe Millenium Garden som Piet Oudolf anlagt, Westwell Manor i Oxfordshire, Stourhead i Wiltshire, jag skulle kunna räkna upp hur många trädgårdar som helst från England och Italien som är vackra och spännande men även trädgårdar från andra länder lockar.
Frankrikes strikta stil gillar jag inte alls och Tysklands svulstiga stil är inte heller något jag vill se först. Självklart finns det undantag i både Tyskland och Frankrike.

Är man som jag intresserad av att besöka trädgårdar både här hemma i Sverige och utomlands så är man nästan tvungen att ha den här trädgårdsbibeln. Jag hoppas att jag kommer att ha mycket glädje av den i många år framöver.

15392-175915392-1758
Blåregnsträdgården finns i Sichtungsgarten Hermannshof i Tyskland och till höger Stourhead i Wiltshire, England.

Kommentarer
Postat av: Claus

Du slottsträdgårdsmästare. Det är bara att sätta igång. England och Italien hinner du nog med de första 10 åren :-). Skämt åsido. Det låter som en härlig utmaning för dig. Blåregnsträdgården ser ut som en riktig sagobild. Fanns här i Lund på gamla bryggeriet på 60-talet och alla häpnade över skönheten. Dessvärre revs muren. och vi blev en sevärdhet fattigare.

2008-02-19 @ 20:55:03
URL: http://lotten5.blogspot.com/
Postat av: Sten

Tur att det finns så mycket man inte sett ännu. Ibland är det intressant att se en modern park. Man kan ju t ex inte undgå att bli imponerad av Milleniumparken i Chicago. Piet Oudolf har varit med på ett hörn på den parken också!
http://www.millenniumpark.org/

2008-02-19 @ 21:19:19
Postat av: Sten

Tack för tipset!
Sichtungsgarten Hermanshof verkar verkligen sevärd. Tyskarna är faktiskt väldigt bra på trädgård. Man kan ju passa på och göra Moseldalen på samma gång. Det får bli nästa tysklandsresa, i höst ska vi till Berlin/Potsdam.
http://www.sichtungsgarten-hermannshof.de/articles.php?load=rundgang.inc.php

2008-02-19 @ 21:41:28
Postat av: Lilla B

Det där blåregnet.... Det är det vackraste jag vet. Tror jag.
Uraniborgs trädgård skulle jag gärna besöka av rena nostalgiskäl. Jobbade som museiguide på Tycho Brahemuséet på Ven under ett par somrar i min ungdom.
Ska höra om biblioteket kan ta hem boken så jag kan titta i den. Nästan 1000 sidor trädgård. Jösses.
Får väl ta tjänstledigt så jag hinner läsa.

2008-02-19 @ 21:43:18
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: Kersti

Det låter som om du kommer att ha fullt upp för en lång tid framöver.

2008-02-19 @ 21:44:52
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Claus: Förstår att det kändes hårt när blåregnen försvann.

Sten: Visst kan en modern park också vara intressant och fin men oftast tar man i för mycket för att skapa något nytt. För mig är inte trädågård ett konstverk utan en plas för skönhet. Men visst skulle jag vilja se den där Milleniumparken i Chicago...

Lilla B: Ja du får lägga in om tjänstledigt nu.

Kersti: Ja och i mars ska jag börja jobba igen...förstår inte hur jag ska få detta att fungera?

2008-02-20 @ 08:08:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0