Site Meter

Dagens trädgårdsbok - Växter vid vägkanten

15392-2029Författare: Eric Darfeldt
Bokförlag: LTs förlag
192 sidor
Utgivningsår: 1981
Sök boken i Antikvariat.net

Så hör presenteras boken:
Är du en vetgirig vägfarare som gärna stannar till och njuter av naturen i närbild? Kanske hittar en vacker blomma - men vad heter den? Landskapsarkitekt Eric Darfeldt har gjort den här boken just för dig att ha i bagaget vid semestrar med bil, buss och cykel eller till fots.

Den här boken har jag haft mycket nytta av genom åren. Det är ju ganska ofta man ser vilda växter som man inte vet namnet på och just efter vägkanterna växer väldigt många olika vilda blommor. Ett problem är att vägverket slår vägkanterna alldeles för tidigt så att blommor inte hinner gå i för och sprida sig på det sättet, jag har aldrig förtått varför vägkanterna ska slås mitt i sommaren. På Gotland har de förstått det här och slår sina vägkanter på hösten.


Innan presentationen av alla växter så finns kapitel som:
  • Några vanliga landsvägsväxter
  • Hur landsvägsväxter sprider sig
  • Klippning av vägrenar samt buskröjning
  • Försökssådd med vildblomsfrö längs vägkanterna
  • Vägbanors betydelse för vägfloran
  • Vägkanterna som tillflyktsort för växter
Boken omfattar ungefär 150 olika arter och varje växt har en mycket bra och utförlig beskrivning. Bilderna är också mycket bra. Så ni som är intresserade av vilda och förvildade växter så är det här en perfekt bok, jag såg att den bara kostar strax över hundralappen på antikvariaten.

Den här boken bör egentligen ligga i bilen under sommaren och jag tror att jag redan i morgon tar ut den till Hondan.

Länk från vägverket


Kommentarer
Postat av: Elisabet

Cikorian ..., denna kära lilla blommma, ser jag på bokens framsida!

Kanske en bok för mig .., hälsar www.cikoria.blogspot.com

2008-04-23 @ 08:04:11
URL: http://www.cikoria.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0