Site Meter

Den lervällingsbruna vardagen

Nu är det inte min vardag som är lervällingsbrun....den har helt andra färger. För ett tag sedan besökte jag utställningen om BellmanStockholms stadsmuseum. 1700-talet var en märklig tid i huvudstaden, när stadens invånare levde i djupaste misär så levde hovet med Gustav III i spetsen ett lyxliv men influenser från Frankrike.
Kontrasterna var alltså stora där fattiga och trasig människor levde intill högadel och hovets folk.

15392-135315392-1352

15392-1354Man kan läsa på stadsmuseets hemsida:
Det handlar om snusket i rännstenen och på bordellerna, hovets rastlösa lyxliv och den grå, eller snarare lervällingsbruna, vardagen.

På utställningen fanns många tavlor av Johan Sevenbom. Det är helt fantastiska bilder han målat, kanske en aning förskönade men man ser även den fattiga biten av staden.
Jag blev inte så träffad av utställningen utan jag blev i stället ganska äcklad av högadeln och alla kråsiga kläder som visades upp i samma rum som de svältande stadsbornas liv.
Ibland kan man ju tycka att 1700-talet var en spännande tid med vacker musik och konst men klasskillnaden var oändligt mycket större då än nu. Bellmans muntra fyllelåtar i all ära men det kändes ganska ok att kliva ut på Södermalmstorg i november 2007.
Utställningen finns på stadsmuseet till 31 augusti 2008.

15392-1355
Det var förbjudet att fotografera här på utställningen.......



Kommentarer
Postat av: Thomas H

Tackar för tipset. Det blir helt säkert ett besök så småningom när vardagen återgått till det normala. Nu är den närmast eldröd.

2007-11-21 @ 21:21:13
URL: http://thomasmedh.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Thomas H: Förstår att det är mycket nu men du får se fram mot lugnet.

2007-11-21 @ 22:01:15
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Eivor

Hej,
Dom ser ut att ha tappat huvudena :)
Dessa målningar är så otroligt vackra. När det inte fanns kameror så är det ju ett viktigt tidsdokument hur det såg ut då.
Roligt att Sverige vann ikväll i fotbollen.
Hälsn. Eivor

2007-11-21 @ 22:31:13
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Eivor: Jag lovar att det inte var jag som slog av huvudena...
Visst är det kul att Sverige äntligen är klara för EM men jag förstår inte hur vi ska kunna vinna en enda match där. Laget är så hopplöst dåliga just nu.

2007-11-21 @ 22:50:15
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0