Site Meter

Den mest vemodiga sången

15392-487
Det har varit riktig vårvärme idag i huvudstaden med över tio grader, även om vi inte kan mäta oss med Kalmar och Malmö som hade 17 grader varmt idag, ungefär lika varmt som det brukar vara på midsommarafton här i vårt land.
Tog en sen vandring förbi kollonilotterna och bort mot mitt närmaste slott längst in i viken. Koltrastar sjöng starkt och vemodigt och man vet inte riktigt vad man känner av den sången.....det finns ingen vackrare fågelsång men det är så vemodig att det gör ont i hjärtat.
15392-486
Det finns ingen musik som jag avskyr mer än dansbandsmusik...jag lyssnar nog hellre på improviserad dödsmetall! Men.....Tv-serien ´´Leende guldbruna ögon´´ är rätt charmig. Tänkte se den nu.

Jo.....resan till Italien blir av...nu är det klart.

Snart ska jag skriva om trädgård igen......

Fågelsång

Dagens låt
Love on my mind med Sophie Zelmani

Dagens jordsspråk

Ogräset är naturens opposition mot
trädgårdsmästarens herravälde.

Oskar Kokoschka

Kommentarer
Postat av: Åsa

Tänk nu har jag sett färdigt på leende guldbruna ögon...=) härligt program.. fina bilder från huvudstaden..du visar... härlig bild med vintergäck..!

2007-03-12 @ 21:00:53
URL: http://asas.tradgardsblogg.se/
Postat av: Thomas H

Björn von Rosen - mästerlig naturskildrare i bild och ord - ger kort en hänvisning till sitt konstnärsskap i följande dikt, där han lyfter fram sin överman och ödmjukt böjer sig för fågeln :

KLARSPRÅK

Du frågar vem jag är.
Mig möter du
i utrymmet mellan tavlorna
och mellan raderna i boken.

Klarspråk begär du.
Gå då ut en sommarkväll
och lyssna på trasten.
Där har du klarspråk.
Bättre kan ingen.

/BvR

Ikväll sjöng koltrasten för oss - den som höken obarmhärtigt rammade. Det var klarspråk .....

2007-03-12 @ 21:40:18
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Brusewitz skriver: "Jag har många bilder av jagande duvhökar förvarade i minnesarkivet? av brutal skönhet och effektivitet. Det finns en skoningslös grymhet i rovdjurets sätt att fungera, vill vi gärna tycka, kanske därför att vi förväxlar rovdjurets instinktiva handlingsmönster med vår mänskliga grymhet, vilken ju är något helt annat. I människans värld är grymhet meningslös, den är till för sin egen skull. Den föds av ondskan och hatet och har ingenting med rovdjurets medfödda drift att skaffa.

2007-03-12 @ 21:47:10
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: seinnor

Fina bilder, ska bli trevligt att komma till Sverige snart igen...

2007-03-12 @ 22:05:37
Postat av: Anki

Jag har också skrivit om koltrastsång idag!

2007-03-12 @ 22:31:49
URL: http://ankitankar.blogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Välkommen till Sverige Seinnor.
Vi är många som välkomnar den sången Anki. Den är verkligen en mästersångare.

2007-03-12 @ 22:36:44
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Thomas H

Bokstavligen betraktat gav jag tidigare ett exempel på naturens ordning, där man om man så vill läser det inträffade som kampen om överlevnad, en hök slår en trast, något som sker dagligen enligt vissa lagbundenheter och instinkter. I det vilda tar den starke det byte den kan osv. De vilda djuren lever på marginalen och den nämnda ordningen är egentligen inte så mycket att orda om. Rovfågeln jagar och tar sitt byte fullt legitimt och jag tycker inte att det ligger något ondskefullt i det. Vägrar i den meningen att förväxla eller översätta till mänskliga beteenden.

Men det går naturligtvis att använda språket inte enbart på detta vis, rent beskrivande och objektivt registrerande. Jag tror att ibland måste det också finnas plats för någonting annat, bortom det sakligt absoluta. Metaforens betydelse i sammanhanget är oöverträffad. De egna referenserna och erfarenheterna avgör vad man väljer att tolka in dvs det ligger i betraktarens öga.....

2007-03-12 @ 23:30:56
Postat av: Ung tant.

Vårkänslorna flödar nu. Okontrollerat. Liv!

2007-03-13 @ 23:36:35
URL: http://ungtant.blogspot.com
Postat av: Ung tant.

Jag har för örvigt koltrasten som ringsignal.

2007-03-13 @ 23:37:19
URL: http://ungtant.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Koltrasten som ringsignal låter fint. Jag har Champion League-hymnen som väckningssignal....

2007-03-14 @ 01:55:26
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Ung tant.

Hehe. :)

2007-03-14 @ 23:34:56
URL: http://ungtant.blogspot.com
Postat av: Alexedel

This site is professional and to the point.

2009-03-26 @ 14:31:19
URL: http://alexedel.myblog.es

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0